מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

דלת פתוחה בחגיגות המימונה

חתונתה של מסעודי
שולחן חג המימונה
סיפורה האמיץ ומיוחד של מסעודי בוזגלו ממרוקו לישראל, תוך תיאור התרבות המרוקאית.

שמי מסעודי בוזגלו ואני נולדתי בעיר, ספרו שבמרוקו בשנת 1940.
 
העיר ספרו היא עיר הולדתי, עיר קטנה ויפה שלעולם לא אשכח. כשהגעתי לגיל 18 התחתנתי עם בעלי בשידוך, חגיגות החתונה במרוקו היו נמשכות כשבוע וההנאה הייתה רבה. לאחר כשנה נולדה בתי הבכורה. העלייה לארץ החיים בספרו הפכו לקשים מבחינת הביטחון…הגיע לאוזנינו ידיעה שמתקיימת עלייה לארץ במבצע יכין.
 
 מבצע יכין: "מבצע יכין, שנקרא גם עליה ג', היה מבצע להעלאת יהודי מרוקו. המבצע החל ב-28 בנובמבר 1961 ונמשך עד שנת 1964, ובמסגרתו עלו למדינת ישראל כ-80 אלף יהודים. מבצע זה התבצע מתוך הסכם חשאי עם חסן השני מלך מרוקו, שהרשה ליהודים לעזוב את מרוקו". ( ויקיפדיה), 
 
בשנת 1961.עלינו לארץ בלילה עם תינוקת קטנה באנייה. פחדנו מאוד שלא יתפסו אותנו או שתהיה תקלה. הגענו לארץ והתיישבנו בעיר עכו לאחר שלא הסכמנו להתיישב בעזתה. החיים לא היו פשוטים אבל היינו בטוחים בארץ מולדתנו.
 
חגיגות המימונה במרוקו ובארץ
במרוקו חגגנו את החג המימונה. ליל המימונה מתאפיין בהשארת דלת הבית פתוחה (כל עוד בני הבית נמצאים וערים) , כדי להזמין את כל מי שרוצה להיכנס ולאו דווקא בני משפחה, מכרים או מוזמנים מראש.

תמונה 1

 
הכיבוד שמונח על השולחנות הוא מתוק, כנראה כדי להדגיש את התקווה למתיקות בשאר תחומי החיים. הכנו ביחד ריבות ומתוקים ועצם ההכנה הייתה חוויה. נהוג לברך את האורחים בברכת "תרבחו ותסעדו" ומקובל לפרשו כ"תרוויחו ותצליחו", אך פירוש זה מוטעה.
 
הטעות צמחה בקרב מרוקאים שנולדו בארץ, אשר מפרשים את הברכה כהזמנה לאורחים ליהנות משפע המזון. הברכה הנכונה היא "תרווחו ותסעדו" ומשמעותה שקודם יהיה לכם רווח (רווחה) ואחר כך תוכלו גם לתת סעד (עזרה לזולת). הברכה המקורית לא מתייחסת לאוכל אלא לרעיון חברתי, למרות שמבטאים אותו בצורת ארוחה חגיגית. כשהגענו לארץ החגיגות הפכו למשהו מיוחד כי הכרנו הרבה אנשים חדשים וגם מכרים ממרוקו ותחושת הבייחד התחדדה!

מילון

נעביבשק
אני אוהב אותך

תרבחו ותסעדו
תתרווחו ותאכלו

מבצע יכין
מבצע יכין, שנקרא גם עליה ג', היה מבצע להעלאת יהודי מרוקו. המבצע החל ב-28 בנובמבר 1961 ונמשך עד שנת 1964, ובמסגרתו עלו למדינת ישראל כ-80 אלף יהודים.מבצע זה התבצע מתוך הסכם חשאי עם חסן השני מלך מרוקו, שהרשה ליהודים לעזוב את מרוקו,

ציטוטים

”"הפוך כל יום לחגיגה בחייך!"“

הקשר הרב דורי