מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גן החיות עובר דירה

סבא מוטקה, הווטרינר של הספארי, ניהל את המבצע של העברת החיות מגן החיות בתל אביב

<?xml encoding="UTF-8">

סבא מוטקה נולד בהולנד בשנת 1939 ועלה לארץ עם משפחתו בשנת 1951. מאז הוא גר בעין ורד. כתלמיד סבא מוטקה למד בתיכון חקלאי "הכפר הירוק" ואחרי הצבא נסע ללמוד וטרינריה בהולנד. הוא חזר מהולנד כווטרינר חיות בר ובית. בשנת 1979 החל לעבוד כווטרינר ראשי של הספארי ברמת גן, ומילא תפקיד זה עד 1996.
גן החיות הוקם בשנת 1938, שנה לפני שסבא מוטקה נולד. סבא וגן החיות נפגשו לראשונה בטיול בר מצווה של סבא מוטקה בשנת 1950 כאשר הוא טס לישראל כילד וביקר גם בגן החיות. הגן נבנה על שטח של כשישה דונם בצפון תל אביב, מבודד, ללא בתי מגורים צמודים ועם מעט חיות. עם השנים הצטרפו לגן החיות בתל אביב חיות רבות. אורחים מקרוב ומרחוק באו לחזות באטרקציות. במרוצת הזמן גדלה העיר והתרחבה, וסביב חלקת האדמה הקטנה של גן החיות נבנה אזור מגורים שלם. גן החיות מצא את עצמו בלבה של העיר המתפתחת, ושאגות האריות וריחות בעלי החיים שעלו ממנו פגעו באיכות חייהם של תושבי הסביבה. ב־1980 נסגר גן החיות בתל אביב, ודייריו עברו לפארק הספארי ברמת גן. לאחר שהחליטו על העברת גן החיות היו מספר אפשרויות: בניית גן חדש צפונית לת"א בפארק הירקון, או העברת החיות לספארי ברמת גן. עיריית רמת גן ות"א הקימו חברה משותפת בשם "המרכז הזאולוגי תל אביב – רמת גן". הוחלט להעביר את החיות מגן החיות לספארי ברמת גן.
כווטרינר של הספארי סבא מוטקה ניהל את המבצע. תחילת העברת גן החיות מתל אביב לספארי ברמת גן החלה עם סגירת גן החיות בתל אביב לקהל. הוחלט להעביר את החיות בשלבים לפי יכולת הקליטה במקום החדש, בספארי. כל הציפורים והחיות הקטנות לא היוו בעיה מיוחדת. כל עוף וציפור נארז באריזות מיוחדות כמו ארגזים, שקים, כלובים ועוד.
הקושי הגדול היה בהעברת-החיות הגדולות. עיקר הבעיה של ההעברה הייתה להימנע עד כמה שניתן מהרדמת החיות הגדולות לפניי הכנסתם לארגזי ההובלה. הוחלט שהשיטה הטובה ביותר היא פיתוי החיות בעזרת מזון להיכנס לארגזים. סבא נאלץ להרדים חלק מבעלי החיים על ידי ירית חץ הרדמה. אז הוא בדק כי אכן בעל החיים רדום ונושם, ואז הובילו אותו על גבי אלונקה למשאית ומשם לספארי. קושי נוסף היה בהובלת החיות ברחובות תל אביב ושחרורם במעונם החדש בספארי. נדרש תיאום עם כל נותני השירותים כמו משטרה, פקחי עירייה, מכבי אש, עובדי חברת החשמל ושרותי הטלפון. כמו כן, היה צורך לבנות  עגלת הובלה מיוחדת בגובה נמוך, בכדי שהראש של הגירפה לא ייתקל בחוטי החשמל.
קושי נוסף היה שחרורם של בעלי החיים בספארי והצורך שלהם להתאקלם במקום החדש והלא מוכר. בעלי החיים עברו מכלובים קטנים וצפופים בתל אביב למרחבים גדולים ופתוחים בספארי ביחד עם חיות אחרות .הם היו צריכים להתרגל לטריטוריה חדשה, לסביבה, לחיות ולמכשולים כמו מיקום גדר, בריכות חדשות וכו'. המעבר בוצע באופן מדורג- תחילה הועברו החיות לכלובים בספארי ורק כעבר זמן הועברו למרחבים הפתוחים. לדוגמא, קופי האדם היו רגילים בגן החיות בתל אביב לדרוך על בטון בכלובים, ואילו בספארי הם עברו לחצר גדולה עם דשא. בשבועות הראשונים הקופים לא יצאו לחצר בספארי כי הדשא היה להם שונה ומוזר מהבטון אליו התרגלו. בסופו של דבר העברת גן החיות מתל אביב לספארי הצליח. כל בעלי החיים עברו והתאקלמו בספארי ברמת גן, חוץ מדב אחד שלא התעורר מההרדמה והוא ישן עד היום הזה "שינת דב".
לחיות לקח כשנה עד אשר התאקלמו סופית בתנאים המשופרים בספארי. ההצלחה בהתאקלמות נמדדת בכך שהחיות החלו להתרבות בספארי .כיום הספארי מלא בחיות רבות ומגוונות אשר גדלות בתנאים טובים וילדים ומבוגרים רבים באים מידי יום לצפות בחיות.
קולות של המשתתפים בתכנית:
סבא מוטקה מספר: נהנתי לעבוד עם רוני ולמדתי הרבה על המחשב, בעיקר איך למחוק את המצגת שלוש פעמים ולהתחיל מחדש. לסיכום – היה יותר קשה להכין את המצגת מאשר להעביר את כל החיות מגן החיות בתל אביב לספארי…..
רוני: נהניתי לעשות את המצגת ושמעתי סיפורים על הספארי ועל ההעברה שלא ידעתי. מאוד נהניתי גם מהביקור בספארי שעשינו ביחד.

מילון

טריטוריה
המונח טריטוריה מתייחס לכל אזור סוציוגרפי שבעל חיים ממין מסוים מגן עליו בעקביות מפני בני מינו (ובמקרים מסוימים, מפני בעלי חיים ממינים אחרים). בעלי חיים המגנים על הטריטוריה שלהם בצורה הזו נחשבים לטריטוריאליים.

ציטוטים

”הקופים לא יצאו לחצר בספארי כי הדשא היה להם שונה ומוזר מהבטון אליו התרגלו“

הקשר הרב דורי