מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גמלא – סיפורו של בי"ס

תמונת מחזור של סבתא
כיתה ד' סוף שנה שנייה של ביה"ס
סבתא טובה- המורה הכי טובה בגולן

הקמת בית ספר גמלא
בקיץ 1977 התחילה ההתיישבות בעיר קצרין. לכולם היה ברור שב-1 בספטמבר צריך לפתוח בית ספר.
מבנה היה לנו אבל לא היו מנקים, לא היה ריהוט, היה צוות מורים קטן ואיש לא ידע מתי יגיע הריהוט.
מספר ימים לפני פתיחת שנת הלימודים החליט הצוות יחד עם התלמידים והוריהם להביא את המבנה למצב שבו יוכלו ללמוד. כולם החלו בניקיון המבנה, כל כיתה התחילה לדאוג לחדרה, הבאנו שטיחונים, משחקים, וארגנו את החדר למעין כיתה שדמתה יותר לגן ילדים. יום לפני תחילת הלימודים הגיעה משאית עם הציוד.
 
הימים הראשונים
כל כיתה מנתה בין שלושה לשישה ילדים. בכיתה ג' של סבתא טובה היו ארבעה ילדים.
סיימנו את שנת הלימודים בגידול של 100%- שמונה ילדים. היישוב היה עדיין בבניה והחורף הגיע וכל השטחים בין הבניינים היו מלאים בחול ובוץ, עדיין לא הוקמו המדרכות והכבישים. לכן כל הילדים הגיעו לבית הספר עם מגפי גומי. בפתח בית הספר כולם הורידו את המגפיים ונעלו נעלי בית. גם זה נתן לבית הספר הרגשה של בית. כל מחנכת, כולל סבתא טובה, לימדה כמעט את כל המקצועות, כולל מלאכה וזמרה. יתרון גדול נוסף היה שיכולנו ללמד כל מה שרצינו וידענו. לדוגמא, סבתא טובה יצאה לסיורי למידה עם סבא צביקה וצוות בית ספר שדה גולן ולמדה יחד איתם על הפרחים, החיות, הדו-חיים, הציפורים שקיימים בגולן. ולמחרת באה לכיתה ולימדה את הילדים את כל מה שלמדה יום קודם.
 
דרכיה המיוחדות של סבתא טובה להרגיע את הכיתה
למרות שמספר הילדים היה קטן, תמיד יש את אותו ילד שלא יכול לשבת יותר מחצי דקה על הכיסא. בזכות העובדה שסבתא טובה למדה ריפוי בעיסוק, כל הילדים הכינו מעין שטיחונים אישיים.
1. כאשר הכיתה הייתה באי-שקט, סבתא טובה הייתה מבקשת מהם להוציא את השטיחונים, לפרוש אותם על הרצפה ואז היא הייתה עושה להם הרפיה. לאורך ההרפיה הייתה עוברת מילד לילד תוך כדי נתינת הנחיות להרפיה ובודקת את רמת השקט של כל אחד ואחת. לאחר ההרפיה הכיתה חזרה רגועה ללימוד נעים.2.  לילדים בעלי אנרגיה גבוהה, סבתא טובה הייתה מבקשת מהם לצאת אל הרחבה הפנימית ולרוץ כמה סיבובים שהם זקוקים.
 
גולדה מאיר, ראש ממשלת ישראל, מגיעה לביקור בבית הספר
יום אחד בשנה הראשונה של בית הספר הגיעה ראש ממשלת ישראל, הגברת גולדה מאיר ונפגשה עם כל בית הספר, כולל המורים, לשיחה. כל בית הספר (שמנה אז כ-30 תלמידים) התקבץ בכיתה אחת. שלא כמו היום, היה מותר לעשן בכל מקום ובכל עת וגולדה מאיר עישנה מול הילדים בלי סוף. התלמיד האנרגטי של סבתא טובה שאל את ראש הממשלה מדוע היא מעשנת כל הזמן. תשובתה הייתה "אני מאוד טרודה ויש לי המון עיסוקים וזה עוזר לי להירגע". ענה התלמיד "למה שלא תעשי מה שהמורה טובה אומרת לי לעשות: תצאי החוצה, תרוצי כמה סיבובים וככה תירגעי".
 
תשע"ו, 2016

מילון

ילד אנרגטי
ילד שלא יכול להחזיק הרבה זמן ללא הצורך להתנועע

ציטוטים

”למדתי שחשוב ליצור יש מאין בכל התחומים האפשריים“

הקשר הרב דורי