מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"גיבור אמריקאי"

סבתא קרול וגלעד
הורי, רות (הלד) וצ'ארלס פולר.
"דוד של סבתא קרול"

אני סבתא קרול, סבתא של גלעד בן משה (ועוד 14 נכדים). נולדתי בארה"ב בשנת 1944, יש לי שני אחים בוגרים ממני. משפחתי הייתה שומרת מסורת ולמדתי בבית ספר יהודי עד התיכון. עליתי לארץ בשנת 1966, בהיותי נשואה עם ילד אחד. בני השני, אלי, נולד באפריל 1967. אלי נקרא על שם הדוד אלי גיבור הסיפור.

הסיפור שלי מתחיל כשסבא וסבתא שלי הכירו כשגרו בניו יורק. סבתי מצד אימי, גזלה ארנפלד (נולדה בשנת 1882 ב Nyrebata בהונגריה) הייתה בת שנת בלבד כאשר משפחתה הגרה לארה"ב. סבי מצד אימי, מקס הלד, (נולד בשנת 1880 באוסטרו-הונגריה). משפחתו הגרה לארה"ב כשהיה נער.

תמונה 1

זוהי תמונה של משפחת ארנפלד. משפחתה של סבתי. הזוג העומד בפינה השמאלית העליונה של התמונה הם סבתי, גזלה (ארנפלד) וסבי מקס הלד.

סבי וסבתי הכירו והתחתנו בשנת 1900 ונולדו להם שישה ילדים. אימי, רות הלד (נולדה בשנת 1903) ילדתם השנייה. התחתנה עם אבי, צ'ארלס פולר (נולד בשנת 1901) בשנת 1931. אחותה הבכורה של אימי, בלה הלד (נולדה בשנת 1902) התחתנה עם גס אטרה. אחיה השלישי, ארטור הלד (נולד בשנת 1905) התחתן עם סלביה פרימן. אחותה הרביעית, רוזלין הלד (נולדה 1913) התחתנה עם פיל פונר. אחיה החמישי, מילטון הלד (נולד בשנת -1915) התחתן עם מריאן כהן. והאח השישי והצעיר, אליוט הלד (נולד ב-1923) התחתן עם ברברה חיימוביץ.

הסיפור שלי הוא אודות האח הצעיר של אימי, הדוד שלי, אלי הלד.

אלי היה בחור הרפתקן. בגיל צעיר למד טייס. בשנים המוקדמות יחד עם משפחתו גר בארצות שונות בעולם ועבד בחברות תעופה מקומיות, כגון: הוואי, יפן, לוקסמבורג, מצרים ולבנון…המשפחה המורחבת גרה בארה״ב ושמרה על קשר עם אלי ומשפחתו לאורך השנים. בתחילת הקריירה המקצועית שלו הוא היה אחד הטייסים שהטיסו לארץ את יהודי תימן במבצע האווירי של ״מרבד הקסמים״.

החיים של דוד אלי היו בגדר ״סוד משפחתי גדול״ ואף פעם לא באמת ידענו מה הוא עושה. עד לאחר שבעלי ואני עלינו ארצה והורי עברו לגור בנתניה, אז אימי קיבלה מכתב מדוד אלי בו כתב שהוא נמצא בפריז והוא יכול לכתוב לה מכתבים בלי פחד.

תמונה 2

במכתב הוא כתב שהם גרים ״קרוב״, בלבנון, והוא עושה עבודה סודית שאינו יכול לפרט עליה. תפקיד אשר התאמן בשבילו במשך שנים רבות ותוך כדי שהוא עוזר למדינת ישראל ומרגיש קרוב אלינו למרות שאינו יכול לחצות את הגבול.

לאחר מכן הוא הטיס בשביל  (MEA  (Mid East Airlines  שבסיסו היה בקהיר. אז אמרו לנו שהוא קיבל התקף לב ונפטר באוטובוס בדרך למטוס שלו. כולנו זוכרים אותו כגיבור של המשפחה שלנו והסיפורים תמיד יסופרו על ״דוד אלי הגיבור האמריקאי״.

הזוית האישית

סבתא קרול: היה לי כיף לעבוד יחד עם גלעד ולספר קצת על היסטוריה האישית שלי ומאחלת לגלעד הצלחה גדולה שיצליח בלימודים ובחיים ושיהיה לי את הזכות לראות אותו גדל ושהיה גבר ושיביא לנו הרבה גאווה.

גלעד: היה לי נורא כיף לעבוד עם סבתי קרול בפרויקט "הקשר הרב דורי" ואני מאחל לך שאת תישארי בחיים לעוד הרבה זמן כי מאוד כיף לי איתך.

מילון

מרבד הקסמים
כינוי למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950.

ציטוטים

”במכתב הוא כתב שהם גרים ״קרוב״, בלבנון, והוא עושה עבודה סודית שאינו יכול לפרט עליה. “

הקשר הרב דורי