מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גלות שהולידה חתונה

יובל ומאיר
מאיר ואבא שלו

 
הורי

אמא שלי חיה נולדה בארץ במושבה בית גן בגליל התחתון.

להורי נולדו בארץ שלושה בנים: מיכאל מאיר ויצחק.
 

העלייה לארץ

ב-1920 אבי עלה לארץ לבדו, ואחרי שנה הוא העלה לארץ את כל בני משפחתו.

להוריו הייתה חנות החשמל הראשונה בתל אביב, ברחוב אחד העם.

אבי התגורר ברחוב נווה שאנן ועבד בתחום הבנאות.

אבא היה פעיל בהסתדרות פועלי הבניין.התנגד לעובדה שהסתדרות פועלי הבניין משמשת כמעביד וגם כנציגת השכירים. פעילותו עוררה התנגדות, והנהלת ההסתדרות החליטה להגלות אותו לגליל התחתון, לדגניה א.

אמי נולדה ב-1906 "בבית גן" במושבה החקלאית, בבקעת יבניאל. ועבדה בדגניה. הוריי הכירו בדגניה, ולאחר זמן קצר הם התחתנו. אבא חזר לתל אביב והתקבל לעבודה כמנהל עבודה בבניין, במחלקת עבודות ציבוריות של ממשלת המנדט. אבי בנה תחנות דלק רבות בכל הארץ.

מלחמת העצמאות

התגייסתי ב-1.2.48 את הטירונות עשיתי בקיבוץ גבעת חיים, שם עברתי את הטירונות שכללה אימונים ועבודות במשק. לאחר גמר האימונים צורפנו לחטיבה 10 שפעלה מקיבוץ עינת לליווי שיירות בירושלים. בדרך מקיבוץ גבעת חיים לקיבוץ עינת עברנו דרך בית ספר מקווה ישראל היושב על דרך ירושלים תל אביב ועל מנת לחצות אותו היינו צריכים לשבת על רצפת האוטובוס כדי שלא נראה על ידי השלטון הבריטי שהיה עדיין בארץ. לאחר מכן חילקו בנינו את הרובים שקבלנו באותו יום מצ'כיה וכבר באותו היום הגענו לקיבוץ עינת ומשם ליווינו את השיירה לירושלים.

זכרון מארוע משמעותי

הזיכרון שלי מאירוע משמעותי במדינת ישראל זהו רצח ראש הממשלה יצחק רבין. הייתי בביתי וצפינו בטלוויזיה בעצרת שהייתה בכיכר מלכי ישראל ושמענו את נאומו של יצחק רבין ראש הממשלה. עם גמר העצרת כאשר ירד מהבמה ראש הממשלה ופמלייתו והלכו לכיוון רחוב אבן גבירול ליד עיריית תל אביב התקרב אליו אדם בלתי מזוהה ושלף אקדח, שלוש יריות פגעו בגבו. אני זוכר את הרגע של אירוע זה בו הודיעו על מותו של ראש הממשלה יצחק רבין, גם זכורה התדהמה שאחזה אותנו.

הטבעתי חותם

נולדתי בתל אביב וגדלתי שם, למדתי בבית הספר נס ציונה, שרתתי בצה"ל, עבדתי בלשכת העיתונות, נולדו לי שלושה ילדים ולי תשעה נכדים, עכשיו אני בפנסיה חי עם אשתי נעמי בתל ברוך.

 

מילון

הסתדרות פועלי הבניין
ארגון שנועד להגן על זכויות העובדים ולקדמם מבחינה מקצועית

ציטוטים

”אני זוכר את הרגע של אירוע זה בו הודיעו על מותו של ראש הממשלה רבין, “

הקשר הרב דורי