מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גלגולה של משפחה מעיירות פולין דרך דרום אמריקה ולארץ ישראל

סבתא עינת והנכד שגב
ג'קי בטקס חציית קו המשווה
סיפור משפחת סבי ג'קי
הסיפורים הראשונים על המשפחה מתחילים בשנת 1700. את הסיפורים עליהם סיפרו סבו של סבא ג'קי, חיים לייב והדודה אלישבע. התמונות הראשונות שבידינו הן של מכל ובינה טורקיאלטאוב מהעיירה סיארפק שבפולין. בנם היחיד מרדכי-דוד טורטלטאוב (1852-1920 לערך), נישא לאסתר-רחל צ'רנוקספקה, בתו של הרב הראשי של קהילת סיארפֶּק. לזוג נולדו חמישה ילדים, חיים-לייב (אריה) סבו של סבא ג'קי. חיים-לייב טורטלטאוב (1876-1946) נולד בעיירה סיארפֶּק שבפולניה. בהיותו בן 17 נישא לאנדזיה-חיה בורשטיין ובמשך חמש שנים גרו בבית אם הכלה. לאחר לידת הבת הראשונה עברו חיים ואשתו אנדזיה לעיירה אלכסנדרוב, שהייתה קרובה לגבול עם גרמניה. בתקופה זו של תחילת המאה ה-20 היו פוגרומים ביהודים, רבים החלו להגר מרוסיה ומפולניה.
 
מחוז חפצו הראשון של חיים לייב היה ארץ ישראל, אז פלשתינה, אך חיים לייב לא הצליח להשיג אשרה עבורו ועבור משפחתו והוא החליט לקבל את הזמנת אחיו ולנסוע עם בנו שמואל אל אחיו לבוליביה ובאפריל 1921 יצאו השניים לדרך. חיים נשאר בקוצ'במבה שבבוליביה כשנה ומכיוון שהיו לו שתי בנות לחתן הוא החליט להגר לצ'ילה. אנדזיה ובנותיה הגיעו לסנטיאגו שבצ'ילה ושם החלה המשפחה את חייה החדשים. שמואל ט. למד באוניברסיטה בסנטיאגו הנדסה. אנדזיה נפטרה ביוני 1926. חיים לייב נפטר בתאונת דרכים בשנת 1946.
 
שמואל טורטלטאוב (בנארי) (1903-1990), בנם השני של חיים-לייב ואנדזיה. נולד בסיארפֶּק, ובהשפעתו של אביו גם הוא היה פעיל בתנועה הציונית, השתייך לתנועה הרביזיוניסטית ובשנת 1930 נישא שמואל לאלנה (ששינתה שמה בארץ לאילנה אך כולם קראו לה ננה) דרובני ונולדו להם שני בנים, ג'קי חקובו (יעקב) ומריו (מרדכי). שמואל עסק גם בכתיבה. ספרו הראשון יצא לאור בצ'ילה (1933). בשנת 1950, לאחר הקמת מדינת ישראל, שמואל עלה לארץ בגפו כדי לקלוט לאחר מכן את אשתו ובניו. אך תנאי המחייה הקשים באותה עת גרמו לו לדימום קשה מכיב הקיבה, והרופא אליו פנה אמר לו כי 'עדיף ציוני חי בגולה, מאשר ציוני מת בארץ'. לכן הוא חזר לצ'ילה. בנו מרדכי שסיים את הפקולטה לעיתונאות בצ'ילה התחתן ועלה לישראל ובנו ג'קי כשסיים את בית הספר לרפואה עלה עם הוריו בשנת 1960. בהגיעם החליפו בני המשפחה את שמם לבנארי (על שם האב לייב שפרושו אריה). בארץ שמואל עבד כמהנדס לבניינים מסוכנים בעיריית ירושלים. לאחר מלחמת ששת הימים (1967) ושחרור העיר העתיקה, מונה לפנות את המבנים שהיו צמודים לכותל המערבי. שמואל בנארי-ט. נפטר בירושלים בשנת 1990, אשתו אילנה נפטרה אחריו בשנת 1997.
 
ג'קי בן ארי-טורטלטאוב נולד בשנת 1934 בסנטיאגו צ'ילה. בהשפעתו של אביו היה פעיל בתנועה הציונית ובתנועת הנוער הרביזיוניסטית 'בית"ר'. חלומו של ג'קי היה להיות רופא, ובשנת 1959 סיים את לימודיו והוסמך כרופא. בשנת 1960 עלה לארץ עם הוריו, והמשפחה התיישבה בירושלים. כשסיים את  שירותו הצבאי החל לעבוד בבית החולים בבאר שבע, שם נפגשנו. התחתנו באוקטובר 1964. ב-20 לאוגוסט 1965 נולד בנינו יואב, ב- 16 למרץ 1968 נולדה בתנו מיכל, וב-29 בנובמבר 1971 נולדה ביתנו יעל. בשנת 1975 נסענו למשך שנתיים לארה"ב. שם ג'קי החל לעבוד בבית החולים המחוזי ובמחקר במסגרת בית ספר לרפואה, במחלקה הנפרולוגית. בסוף חודש מרץ 1977 חזרנו לישראל, לחיפה, שם ג'קי פתח את המחלקה הנפרולוגית בבית החולים החדש 'כרמל'. בשנת 1984 הוזמן ג'קי בידי מנהל הנפרולוגיה, אצלו עבד בארה"ב לשנתיים של עבודת מחקר בדרגת פרופסור. בקיץ 1986 חזרנו לחיפה, ג'קי הוסיף למחלקה מרפאות מעקב בקריות לחולים שיגיעו לטיפול בדיאליזה ולמעקב של יתר לחץ דם. בשנת 1999 ג'קי יצא לפנסיה אך התבקש להמשיך לנהל את המחלקה לניהול סיכונים, עד יום מותו ב-25 למאי 2003 . כאשר ג'קי אושפז בפעם האחרונה, הוא נפרד מכל אחד מילדיו בנפרד, ממני ומחבריו הנאמנים בבית החולים. ג'קי נטמן בקיבוץ נען, מקום מגוריו של בננו יואב.      

מילון

קוצ'במבה
עיר בבוליביה

ציטוטים

”בשר זה טעים"“

הקשר הרב דורי