מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים בשכונת בת גלים – היה קשה אך ל כייף

אני סבתא שלי ושני האחים שלי בבר מצווה.
בת גלים (ויקיפדיה)
כסף זה לא הכל

"שמי חיה מלמד נולדתי בחיפה בשכונת בת גלים ושם גדלתי. המדינה הייתה צעירה היא רק הוקמה, האנשים היו מאושרים והשכנים היו מעולים. הבתים תמיד היו פתוחים לכולם אך כל הבתים היו נורא קטנים וצפופים היה רק חדר ילדים וחדר הורים, היו המון נשים אלמנות. אני זוכרת שבכיתתי היו ילדים יתומים מכיוון שהיו מלחמות על ארץ ישראל ורוב הילדים שלא היו יתומים אבותיהם היו נכים. בתקופתי בית הספר היה רק 8 שנים למדנו עד כיתה ח' ובכיתה היו כותבים על לוח עם גיר.

בארון הבגדים שלנו היו בגדים מועטים, אך בשבתות ובחגים הקפידו על לבוש חגיגי. בבית ספרי היו לובשים גרביים, סנדלים וכובע טמבל. הייתה חנות בשם פרפומריה ששם היו קונים בשמים וסבונים כדי לשמור על ניקיון. הייתה עוד חנות בשם גלינטריה ששם קונים כפתורים, בדים, צמר, מסרגות ומחטים. אמי הייתה סורגת גרביים, אפודות כובעים וצעיפים.

המשחקים שאהבתי לשחק בבית הספר הם: קלאס, משחקי גוגואים, תופסת, וחבל. פעם המכשיר החשמלי היחידי שהיה הוא רדיו לא היו טלוויזיות ולא טלפונים. כדי לשמור על האוכל שלא יתקלקל אמי הייתה קונה הרבה קופסאות שימורים והייתה לנו גיגית עם קרח לשמירת קירור המזון. בכל פעם היינו קונים מעט אוכל ליומיים כדי שלא יתקלקל ויומיים הוא היה בגיגית עם קרח.  בחורף הייתה עגלה שעוברת ברחוב  ובה מוכר הנפט וכל אחד היה לוקח נפט בג'ריקן לתנור החימום שהיה עובד על נפט וכך הוא היה מחמם את הבית. גם חלב ופירות לא היה לקנות בסופר – מה שהיה לנו אז או חנות מכולת קטנה או שהיה עובר סוס עם עגלה ובעגלה פירות וירקות. כל אחד היה לוקח פירות. את החלב קנינו מחלבן שגם היה עובר בעגלה בין הבתים ומחלק חלב. כך גם דואר היה דבר שעובר פעמיים בשבוע לחלק דואר. בבית הספר היה אוכל שמחולק במנות. הילדות שלי הייתה מאוד נפלאה ומאושרת, אנשים לא חמדו אחד בשני וכולם היו צנועים וכל אחד היה מסתפק במועט"

הזוית האישית

אורן: בכתיבת הסיפור הרגשתי שהילדות של פעם והילדות של היום זה מאוד שונה, פעם היו חיים בצניעות ומסתפקים במועט וכיום רוצים עוד ועוד דברים. זה מאוד מעניין לדעת איך חיו פעם.

מילון

גלינטריה
חנות לקניית כפתורים, צמר, בדים ועוד.

ציטוטים

”חנות בשם גלינטריה ששם קונים כפתורים , בדים, צמר ,מסרגות ומחטים.“

הקשר הרב דורי