מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בת בכורה – אמא קטנה

התלמידה שירה טיקוצ'ינסקי ווארה
סיפורו של חפץ שהביאה ווארה
מחובתי כילדה הגדולה בבית דאגתי להם לכל צורכיהם .

סיפור החיים של וארה זוארץ

"נולדתי בשנת 1924, בתאריך 11 בנובמבר בעיר בנגזי שבלוב , לשני הורים תומכים ואוהבים דינה וחיים. אני גידלתי את עשרת אחיי ואחיותיי, ששה אחים וארבע אחיות. אני קילחתי אותם הלבשתי אותם .. גידלתי אותם ממש כמו אמא טובה. זו הייתה חלק מחובתי כילדה הגדולה בבית דאגתי להם לכל צורכיהם."

העשרה בֵּנְגָֿאזִי: "בֵּנְגָֿאזִי היא העיר השנייה בגודלה בלוב והגדולה בחבל קירנאיקה שבמזרח המדינה. העיר יושבת על רצועת אדמה בין הים התיכון ובין שני מקווי מים עומדים, ובה שני חלקים: הרובע הערבי והרובע המודרני."

יהדות לוב: "הקהילה היהודית של לוב מנתה ערב הקמת מדינת ישראל כ-38,000 איש ומרכזה היה בעיר הבירה טריפולי ולכן מכנים אותם "טריפוליטאים".

שואת יהודי לוב: "שואת יהודי לוב תחילתה עם פרסום חוקי הגזע בשנת 1938 וסיומה, כשבריטניה כבשה את לוב מידי איטליה הפשיסטית בדצמבר 1942. חלק מיהודי לוב הוגלו למחנות באירופה, בהם שהו עד לסיום מלחמת העולם השנייה. בלוב היו קיימות שתי קהילות יהודיות גדולות, האחת במחוז טריפוליטניה המערבי הגובל בתוניסיה, ובעיקר בבירתו טריפולי. והשנייה במחוז קירנאיקה המזרחי הגובל במצרים ובעיקר בבירתו בנגאזי. במהלך השואה נספו יהודים רבים, אלו שניצלו חיו בתנאים מחפירים ולרוב סבלו מעוינות מצד שכניהם הערבים, עד אשר עלו לארץ ישראל (מרביתם בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל)

וארה מספרת: "בשנת 1943 התחתנתי עם אליהו ובשנת 1945 אליהו הלך לעולמו. אלמנה צעירה אחרי שתי שנות נישואין..  עליתי לארץ בשנת 1949 עם הילדים שלי ושני אחיי. עם עלייתי לארץ, גרתי בפרדס חנה כתשע שנים.

בשנת 1958 עברתי מפרדס חנה לעיר רמת גן. לפרנסת המשפחה עבדתי במכולת ובהמשך אחרי כן עבדתי בחברת "עלית" בית החרושת לממתקים אז, במשך 28 שנים ! "

 

%d7%a2%d7%9c%d7%99%d7%aa

 

 בניין חברת עלית, בו וארה עבדה שם 28 שנים

"היום, אני פנסיונרית, ואני מעבירה את זמני, אני הולכת למועדון כל בוקר ומטיילת ונהנית מהחיים.

"צריך שכל אדם יידע ויבין, שבתוך תוכו דולק נר, ואין נרו שלו כנר חברו ואין איש שאין לו נר. וצריך שכל איש יידע ויבין שעליו לעמול ולגלות את אור הנר ברבים ולהדליקו לאבוקה גדולה ולהאיר לעולם כולו" (ראי"ה זצ"ל)

"צריך שכל אדם יידע ויבין,שבתוך תוכו דולק נר", להכיר ולזכור דברים זה חיובי.  "הנר" שבי, דברים שאני אוהבת לעשות: בישול … תפירה … ידיי קסם .. בכל דבר מסתדרת .. אני תמיד תורמת ודואגת שאף אחד לא יהיה רעב כשוארה בשטח ! בכל שבת אני מביאה לילדים בבית הכנסת סוכריות, הילדים מצפים לזה בשמחה  ונהנים מהנתינה ".

מכתב מרגש שכתבה התלמידה שירה טיקוצ'ינסקי לוארה

לוארה היקרה,

תודה רבה על תקופה נפלאה שעבדנו יחד, אני בחיים לא ישכח אותך ! זהו, תפסת לי מקום בלב ..אבוד לך אין לך איך לצאת..! את עזרת לי מאוד לעבור את התקופה הזאת וכבר את חלק ממני .. גרמת לי מאוד להיקשר עלייך , למדנו אחת מהשנייה עשינו צחוקים ביחד והכי חשוב: תמיד נהננו וחייכנו.

את לימדת אותי על התקופות שהיו בזמנך ולימדת אותי על ההבדלים בין הימים של אז לימנו, ולמדתי גם עלייך מה התחביבים שלך ובמה את תורמת לחברה ..וזכיתי לפגוש אישה כזאת חזקה ומדהימה .. !את באמת מהווה לי דמות לחיקוי מאוד גדולה ויש לך עוצמה רבה בחיים שלי וזה שקיבלתי אותך זה באמת מתנה משמיים .. לא יכולתי לבקש מישהי יותר טובה !

אז .. ווארוש שליי ♥♥♥

תודה רבה על כל הידע שהענקת לי , על התקופות שדיברנו ושיתפנו אחת את השנייה בהכל , על זה שלימדת אותי איך להיות חזקה וגיליתי כמה את חזקה , על זה שחשפת אותי לסיפורייך האישיים ,על זה שאת תמיד צוחקת ותמיד מחייכת ואף פעם לא עצובה!

ושתמיד שאני רואה אותך .. ישר עולה לי המצב רוח ואני מחייכת ..  אני פשוט מעריכה אותך ואוהבת אותך ברמה שכבר אי אפשר לתאר .. ואני לא רוצה שהתקופה הזאת תיגמר בחיים .. כי את כבר חלק מהחיים שלי … אבל לא הכל לפי בקשתי … ומאוד היה לי כיף איתך וכנראה שנצטרך להיפרד (ברור לך שאני באה לבקר אותך ..)

וכבר עכשיו אני מתגעגעת … ! באהבה ענקית שירה ☺♥

תכנית הקשר הרב דורי, מנחה תמי גרין, מורה מובילה רחל הירש, בית-ספר עתיד,ר"ג, 2014

מילון

בֵּנְגָֿאזִי
בֵּנְגָֿאזִי היא העיר השנייה בגודלה בלוב והגדולה בחבל קירנאיקה שבמזרח המדינה. העיר יושבת על רצועת אדמה בין הים התיכון ובין שני מקווי מים עומדים, ובה שני חלקים: הרובע הערבי והרובע המודרני.

עלית
שטראוס גרופ בע"מ היא חברת המזון הגדולה ביותר בישראל ופעילה כיום בכ-20 מדינות. הקבוצה מורכבת משתי חברות מזון גדולות: עלית המתמחה בעיקר בממתקים וקפה, ושטראוס המתמקדת במוצרי חלב. ב-2004 התמזגה חברת שטראוס עם חברת עלית ושמה של החברה המאוחדת היה שטראוס-עלית.

ציטוטים

”שירה "את לימדת אותי על התקופות שהיו בזמנך, על ההבדלים בין הימים של אז לימנו"“

”תמיד תורמת ודואגת שאף אחד לא יהיה רעב כשוארה בשטח ! “

הקשר הרב דורי