מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בתכנית הקשר הרב דורי נפגשתי עם סבי

יצחק וגיא מתעדים סיפור
יצחק וגיא בבית התפוצות
ילדותו בקיבוץ מעלה החמישה

הקשר הרב דורי – ילדותו של סבי יצחק שילו

בעקבות תכנית הקשר הרב דורי נפגשתי עם סבי והוא סיפר לי את סיפורו:

סבי נולד בשנת 1942 בעירק, ארץ ערבית שהתחילה בה שנאה רבה נגד היהודים. לכן, בשנת 1950 עלתה משפחת סבי לארץ. כאשר סבי הגיע לארץ הייתה תקופת הצנע ואביו של סבי לא יכל לגדלו. לכן הסוכנות היהודית שדאגה לילדים פליטים לקחה את סבי למוסדות לימוד עד גיל 10. במוסדות הלימוד סבי למד: חשבון, תנ"ך היסטוריה עברית ועוד מקצועות בסיסים.

כאשר סבי הגיע לגיל 10 הוא הלך לקיבוץ "מעלה החמישה". כאשר סבי הגיע לקיבוץ "מעלה החמישה" הוא היה מדוכא כי אף אחד דיבר בשפה שלו ולסבי היה קשה לתקשר עם הסביבה. עד שבאו המדריכים ולימדו את כולם עברית. לאחר שכולם ידעו עברית הוא כבר לא היה מדוכא. כל בוקר עד השעה 13:00 סבי למד ומהשעה 13:00 עד השעה 16:00 הוא עבד. סבי עבד בעיקר בתור רפתן ולפעמים הוא עבד את האדמה של הקיבוץ. בחלק משעות הפנאי של סבי עם חבריו הם רקדו ושרו.

 הסיפור על קיבוץ "מעלה החמישה""מעלה החמישה הוא קיבוץ הממוקם בראש אחת הפסגות הגבוהות שבהרי ירושלים, מעל קיבוץ קריית ענבים והכפר אבו גוש, ולצד היישוב הקהילתי הר אדר" ( ויקיפדיה)

תמונה 1

סבי ישן עם עוד שלושה ילדים בביתן שלהם. הנה סיפור של סבי מקיבוץ "מעלה החמישה"(הסיפור מסופר מנקודת מבטו של סבי):

"פעם אחת אני וחברי הלכנו לנקות את הצואה של הפר (צואה זו שימשה כדשן בימים ההם והיא היתה מאוד נחשקת אז). כאשר הגענו לחצר של הפר, הפר היה נעול ברפת ואנחנו יכולנו לנקות את החצר בבטחה. פתאום באמצע העבודה שמתי לב בזווית העין שהפר פרץ את הדלת של הרפת ועכשיו הוא רץ לעברי כאשר הקרניים שלו מכוונות לעברי. חברי יצא מהחצר בזמן. אבל אני הייתי רחוק מהשער ועכשיו הייתי נעול בתוך החצר עם הפר הזועם. לאחר כמה שניות מפחידות הצלחתי לברוח משם ללא כל פגע. אני עד עכשיו לא זוכר איך ברחתי משם."

 הרפת במעלה החמישה

תמונה 2

כאשר סבי היה צריך לכתוב חיבור לקראת עזיבת קיבוץ "מעלה החמישה" הוא כתב חיבור המבוסס על סיפור זה.

 תכנית הקשר הרב דורי בביה"ס מגן בתל אביב

מילון

קיבוץ מעלה החמישה
מעלה החמישה הוא קיבוץ הממוקם בראש אחת הפסגות הגבוהות שבהרי ירושלים, מעל קיבוץ קריית ענבים והכפר אבו גוש, ולצד היישוב הקהילתי הר אדר. ויקיפדיה

ציטוטים

”כאשר סבי הגיע לארץ הייתה תקופת הצנע“

הקשר הרב דורי