מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בשליחות מיוחדת מניו יורק לארץ ישראל

אסתר ובעלה השלוחים בתל אביב
סבתא אסתר מספרת לנכדתה
בימי חמישי אימי הכינה חבילות מזון. הילדים היו מניחים את חבילות המזון ובורחים..

קוראים הרב צבי הירש ע"ה ורבקה שתחי' חיטריק. הם היו עסקני ציבור חשובים בקהילה. הורי היו שלוחים של הרבי בברזיל למשך שמונה שנים. שם הם בנו בית כנסת, "חדר" לילדים יהודיים, וקייטנה לילדים יהודים.

אבא היה גם סוחר תכשיטים גדול. הוא נסע הרבה בעולם וקידש שם שמים ושם חב"ד בכל מקום שהיה.  לדוגמא, כשהיה מגיע ליפן הוא היה שוחט בימי ראשון עופות לכל הקהילה שם. הם היו מחכים לבואו כל כמה חודשים. הוא היה מגיע לקנות סחורה, אבל ניצל את הזמן שלו וגם את הידע והכישרון לעזור בכל מקום שהיה יכול. אימי הייתה מורה בתיכון של חב"ד ובבית יעקב.
 הורי זכו להרבה תכונות מיוחדות כמו חסד, נתינה בסתר, והרבה התקשרות לרבי.
כשנולדתי, ההורים שלי התלבטו אם לקרוא לי חיה שרה או אסתר על שם הסבתא השנייה של אימא שלי, ולבסוף החליטו לצלצל לארץ לסבתא לאה וסבא אליעזר קרסיק כדי לבשר שנולדתי, ולהתייעץ איתם על השם שיתנו לי.  לצלצל לארץ ישראל מברזיל, ששם נולדתי, היה דבר גדול מאד והיו צריכים להזמין את השיחה מהמרכזייה כמה שעות קודם.  כאשר סבתא לאה שמעה על הבשורה ועל ההתלבטות, היא מיד הגיבה: "טוב שיהיה אסתר במשפחה, עד 120 שנה".
נולדתי בריו די ז'נירו, ברזיל, אבל בעיקר גדלתי בניו יורק, בשכונתו של הרבי מלובביץ, ביתי היה בית נוח וחם, היינו מתפללים ב"770". 770  זה בית הכנסת של הרבי מלובביץ.
אני זוכרת שכל יום חמישי אימא שלי הייתה מכינה חבילות של אוכל, ואנחנו, הילדים הגדולים, היינו בשקט נוסעים על האופנים ומורידים את החבילות ליד דלתות של משפחות נזקקות, ומהר בורחים שלא יראו אותנו.בביתי חיו לפי מנהגי חב"ד והיה הרבה הכנסת אורחים בשבתות. כל המאכלים של אימא היו מיוחדים. במיוחד אני זוכרת את עוגת נפוליאון וגלידת שני הצבעים.
כאשר הייתי קטנה אהבתי מאוד להרכיב פאזלים של הרבה חלקים, לשחק עם חברות, לקרוא ולנגן בגיטרה. בבית הספר אני אהבתי ללמוד חשבון והיסטוריה. בהפסקה שיחקנו משחקי כדור, ו jacks(שזה כמו חמש אבנים בסגנון אמריקאי).
אני תמיד זוכרת שהנסיעות לבית הספר היו בשבילי טראומה . כיוון שמכיתה ה' היינו ,אני ואחותי נוסעות ברכבת לבד לבית ספר כל יום . כשהייתה מגיעה הרכבת לתחנה היינו רצות מהר לתוך הרכבת ורק אז היינו בודקות אם עלינו על הרכבת הנכונה . היינו עושות זאת כדי שלא לפספס את הרכבת, ובחורף היה לנו הרבה שכבות של צעיפים ומעילים והיה קשה לרוץ!בילדותי הייתי משתתפת במסיבות שבת כי בתקופה הזו עוד לא היה הארגון "צבאות ה' ".
כשהייתי קטנה היו לי אוספים שונים: בולים, תמונות וציורים, וצדפים מיוחדים ויפים.  אבל מה שהכי אהבתי זה את האוסף תמונות כיוון שהוא היה די נדיר, שהרי אז בקושי היו מצלמות. הדברים שהכי שימחו אותי בתור ילדה קטנה זה לשיר ולנסוע לסבתא שגרה במונטריאול.
כאשר נהייתי "בת מצווה" כתבתי מכתב לרבי והרבי החזיר לי תשובה!  (המכתב שמור אצלי עד עצם היום הזה). ה"בת מצווה" שלי הייתה במוצאי שבת, וחגגתי בסעודת "מלווה מלכה" לחברות.
האירועים  המשמעותיים שהיו לי בתור בחורה הם: כאשר נכנסתי ליחידות עם הרבי! והמעבר שלנו מברזיל לניו יורק.בפעם הראשונה שנכנסתי לרבי ליחידות היה יחד עם הוריי.  ובגיל 17 זכיתי להיכנס לבד ליחידות עם הרבי.
בהיותי בחורה נסעתי לעבוד כמדריכה בפנימיית "בית רבקה" שבכפר חב"ד.  הילדות שהדרכתי היו  מאוד שונות ממני.  גם בגלל שאני אמריקאית והן היו ישראליות, וגם כיוון שהם הגיעו מרקעים מאוד שונים משלי. ( גם כיום אני מורה לבנות.) ביחידות שלי עם הרבי בגיל 17, סיפרתי לרבי שאני חוששת לעבוד בתפקיד הזה.  הרבי אמר לי שזה טוב שאני חוששת כי ככה אני יודעת מה גודל החשיבות של תפקיד זה.  הרבי גם נתן לי ברכה להצלחה.
התחתנתי ב"770 " בשכונת קראון הייטס,  בברוקלין.   שנה אחרי כן כבר נסענו לשליחות בארץ ישראל.  ביום נישואים הראשון שלי כבר גרנו בצפת.  2 הבנות הגדולות שלי נולדו בצפת ושאר ילדיי בתל-אביב. בשנת תשל"ז הרבי שלח אותי ואת בעלי לארץ ישראל לקרב את היהודים לדרך התורה. הרבי ביקש רשימה של זוגותמשפחות שרוצות לנסוע לשליחות זו. בין הזוגות היו גם אני ובעלי. אנחנו זכינו שהרבי הקיף את השם שלנו בעיגול כסימן שזכינו להיות שליחים בארץ הקודש. נתנו לנו 5 ימים להתארגנות. כולם התארגנו בכזאת התרגשות, כמו שבני ישראל יצאו ממצרים!
יש לי בבית הרבה פריטים מהעבר.  מהסבים משני הצדדים יש לי ספרי קודש, ומברזיל יש לי כמה כלי מטבח כמו קומקום וכדומה.
יש לי עוד משהו שאני רוצה לספר: אני זכיתי לחיות עם שתי סבתות, מה שהיה בגילי נדיר מאד. אני נולדתי כמה שנים אחרי השואה לכן להמון חברות בכיתתי, לא היו סבתות כי או שהן נהרגו או שנפטרו. לכן אני מעריכה את המפגשים של "הקשר הרב דורי" כי גם אני זכיתי לכך.
החלום שלי בתור ילדה היה זה שיהיו לי הרבה ילדים ושאני יהיה שליחה של הרבי. חלומי ב"ה התגשם!  כיום יש לי 12 ילדים בלי עין הרע ואני שליחה של הרבי בתל-אביב.
משוב
מאוד נהנתי להשתתף בתכנית "הקשר הרב דורי" ולהיות במפגשים. הם נתנו לי הזדמנות להיות עם נכדתי, וגם לראות את הבית ספר בו היא לומדת, את החברות והמורה המקסימה. אני חושבת שהפרויקט תרם הרבה לשתינו.
תשע"ה

מילון

יחידות
יחידות הוא מושג בחסידות שפירושו פגישה פרטית עם הרבי. החסיד נכנס לחדרו הפרטי של הרבי ומקבל הוראות אישיות לעבודת השם שלו ותשובות לשאלותיו.

סווען סעוונטי
מרכז חב"ד העולמי הוא בית מדרשו של הרבי מליובאוויטש,

ציטוטים

”חלומי בילדותי היה שיהיו לי הרבה ילדים ושאהיה שליחה. חלומי ב"ה התגשם!“

הקשר הרב דורי