מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בשירות הנח"ל בקבוץ האון

בקבוץ האון
סבתא יעל והנכד יונתן
יעל רינות הנחלאית

יונתן וסבתא יעל רינות מביאים את סיפורה של סבתא יעל על השירות בנח"ל , קיבוץ האון, 1959   
 
במסגרת שרות בנ"חל, היינו בהאחזות נח"ל, בקיבוץ האון. תפקידנו היה לעזור בכל ענפי המשק, שכבוגרי בי"ם החקלאי "הכפר-הירוק" היינו מתאימים לרובם. כמנהג הימים ההם בנות נשלחו רק למטבח ולבתי הילדים.עבודה פופולרית נוספת שהייתה נהוגה נקראה: "גיוסים" עבודות המאורגנות "כהתנדבות" לעזרתהמשק. אנחנו הבנות, ככולם היינו מתגייסות לעבודות אלו.
 
כניסה לקיבוץ האון ( ויקיפדיה)
 
תמונה 1
 
קיבוץ האון שבעמק הירדן, בגדה המזרחית של הכינרת, בין קיבוץ מעגן לקיבוץ עין גב. התקופה הייתה בחודשי הקיץ הלוהטים ובתפקידי כמטפלת בגן הילדים היה עלי לקחת את הילדים בוקר בוקר בשעה שבע לרחצה בכינרת, לפני שעות החום.
הימים הם ימי בציר הענבים שבכרמים על מורדות הרי הגולן. יש צורך לבצור בשעות שלפני תחילת החום, על כן היינו קמים לפני זריחת השמש עולים לכרם, בוצרים עד השעה שש ו…ישר כל אחד למקום עבודתו, ואני לבית הילדים וישר לכינרת.
ערב שבת בצל ההפגזות
הילדים  קמים ממנוחת הצהרים, עוזרים לערוך את שולחן השבת לקבלת – שבת והנה נשמעת צפירה ממושכת והילדים, כולם כאחד קוראים בקול: למקלט, לרדת…וכל אחד לוקח אתהצלחת ופונה לכיוון הדלת. אנחנו לוקחות את ארוחת הערב ויורדות אתם למקלט. אין בכי אין מהומה כאילו זה  מנהגו של עולם. וכמעט בכל שבוע זה חוזר על עצמו. הסורים: יורים ואנחנו: במקלט.  
   
אחרי תקופה של שבועיים רצופים, בישיבה  במקלט שהיה בסך הכל חפירה באדמה, בלי תנאי היגיינה, בלי הורים רק גננות, מטפלות ושומרים עייפים אחרי שעות עבודה ארוכות. יורים ויורים וצריך להעסיק ילדים מפוחדים, יצאנו לבית הילדים וכעבור זמן, שוב חוזר המצב הילדים בשורה……ולמקלט.
 
זו חווית שירות שלא תשכח לעולם. כשסיימתי את השרות הצבאי הלכתי ללמוד בסמינר למורים וגננות. וזהו פרק לסיפור נוסף בחיי
 
העשרה
האחזות נח"ל: "היאחזות נח"ל היא יישוב, שהוקם באזור שבשליטת מדינת ישראל, באמצעות חיילים המשרתים בחיל הנח"ל ועל-פי החלטה של ממשלת ישראל. פעילות זו, של קידום ההתיישבות היהודית ברחבי ארץ ישראל, הייתה בעבר בין תפקידיו העיקריים של הנח"ל. ההיאחזות הייתה למעשה שילוב של יחידה צבאית ויישוב אזרחי המתפרנס בעיקר מחקלאות ומנהל חיי קהילה כבסיס ליישוב עתידי. על פי עיקרון זה, החיילים והחיילות עובדים בהיאחזות ושומרים עליה עד שמחליטה המדינה על הקמת יישוב אזרחי במקומה‏".
קיבוץ האון: "האון הוא יישוב קהילתי‏ שבעבר היה קיבוץ שהשתייך לתנועה הקיבוצית המאוחדת. יושב באזור הצפון לחופה המזרחי של הכנרת מול העיר טבריה והוא שייך, מוניציפלית, למועצה אזורית עמק הירדן. היישוב נוסד באוגוסט 1949 כהיאחזות נח"ל‏ ליד עין גב ועבר למקום הקבע באוקטובר של אותה שנה".
 
תכנית הקשר הרב דורי, 2003
מורה מובילה אילת שחק

מילון

האחזות נח"ל
היאחזות נח"ל היא יישוב, שהוקם באזור שבשליטת מדינת ישראל, באמצעות חיילים המשרתים בחיל הנח"ל ועל-פי החלטה של ממשלת ישראל. פעילות זו, של קידום ההתיישבות היהודית ברחבי ארץ ישראל, הייתה בעבר בין תפקידיו העיקריים של הנח"ל. ההיאחזות הייתה למעשה שילוב של יחידה צבאית ויישוב אזרחי המתפרנס בעיקר מחקלאות ומנהל חיי קהילה כבסיס ליישוב עתידי. על פי עיקרון זה, החיילים והחיילות עובדים בהיאחזות ושומרים עליה עד שמחליטה המדינה על הקמת יישוב אזרחי במקומה‏

האון - קיבוץ
האון הוא יישוב קהילתי‏ שבעבר היה קיבוץ שהשתייך לתנועה הקיבוצית המאוחדת. יושב באזור הצפון לחופה המזרחי של הכנרת מול העיר טבריה והוא שייך, מוניציפלית, למועצה אזורית עמק הירדן. היישוב נוסד באוגוסט 1949 כהיאחזות נח"ל‏ ליד עין גב ועבר למקום הקבע באוקטובר של אותה שנה.

ציטוטים

”לוקחות את ארוחת הערב ויורדות למקלט. אין בכי אין מהומה כאילו זה מנהגו של עולם“

הקשר הרב דורי