מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בר מצוה בתרגום צרפתית

אבא של ליאון נג'אר היה חייל בצבא צרפתי בתקופת השואה.

לאון נג'ר נולד ב 1935 בעיר ליון אשר בצרפת. 

אבא שלו היה חייל בצבא צרפתי בתקופת השואה. הוא הצליח להעביר חלק מהמשפחה לגבול ספרד למקום שהוא כמו קיבוץ, אבל לאון הפליג באונייה לסבא שלו לאלג'יר. אחרי המלחמה אבא של לאון העביר בחזרה את המשפחה לצרפת ואז החזיר את לאון לצרפת, שם לאון נפגש שוב עם אמו ואחיו. הם גרו במקום שהם גרו לפני המלחמה, איזור שגרו בו כל היהודים. כשהם חזרו אחרי השואה הכל היה שבור אבל אבא שלו תיקן ושיפוץ, בעזרתה של העירייה.

במשפחתו של לאון שלושה ילדים: שני בנים ובת. לאחיו היו קוראים סימו ולאחות מיריה. בזמן מלחמת העולם השניה שהחלה בשנת 1939, אבא של לאון היה נהג של גנרל לוקלר. לאון היה באלג'יר 5 שנים מגיל 9 עד גיל 13 בביתו של סבא שלו.

לאון חגג בר מצווה והוא לא ידע לקרוא בעברית אז כשהוא  קרא בתורה אז הוא קרא בצרפתית ואיש אחד תירגם את מה שלאון קרא מן התורה.

בגיל -18  בשנת 1954 לאון היה בצבא של צרפת הוא עשה את הצבא חלק במרוקו וחלק בתוניס.אחרי הצבא לאון הלך ללמוד בבית ספר של אורט ושמו היה שברז והוא נמצא בפריז והמקצוע שלו היה אינסטלטור וקיטוריסטמתוך 35  תלמידים שהיו יהודים לאון קיבל את התעודה המקצועית. לאון היה התלמיד השלישי שקיבל את התעודה משר העבודה הצרפתי. בגיל 32 בשנת 1968 לאון עלה ארצה והאחים שלו נשארו בצרפת. הוא עלה דרך הסוכנות במטוס והוא שכן בקיבוץ רגבים, הוא למד שם קצת עבריתוהוא לא אהב את העבודה שלו שהיא הייתה לתת אוכל לתרנגולות. הוא הלך לסוכנות ושלחו אותו לקבל בית בנצרת עיליתוהוא גר ברחוב תבור והסוכנות שלחה אותו ללשכת עבודה, ושם נתנו לו לעבוד (בדוץ) ושם בונים מכוניות צבא.

הוא הכיר את אח של אשתו והוא היה קצין בצבא ושרת כפיזיקאי.  הכניס אותו לבסיס והוא עבד שם. אחרי כמה ימים בא מהנדס מקצועי והוא ביקש ממנו כמה שאלות על העבודהואחרי השאלות הוא אמר שלאון הוא עובד טוב מאוד.

אחרי 5 שנים הוא היה אחראי על כל החימום של הבסיס. הוא עבד בבסיס חיל אוויר בישראל, אחר-כך הוא יצא לפנסיה מחיל אוויר.

הוא התנדב בבית הספר רוגוזין והיה שם עשר שנים, ואז הוא היגיע לבית הספר האר"י. הוא מתנדב בבית ספר האר"י כבר שלוש וחצי שנים. ובמסגרת זו השתתף בתכנית הקשר הרב דורי 

 

 

 

 

בארוחה מפסקת הם אוכלים מרק עוף עם מעט אטריות וביצה טרופה בתוך המרק החם ולאחר מכן עוף עם תפודים וסלט ירקות ולאחר מכן כוס תה עם נענע.

לקראת פתיחת הצום היו הם שותים שתייה חמה ועוגות  ומאכלים שיש תמיד לשובע.

 

מילון

קיבוץ רגבים
הקיבוץ הוקם בשנת 1947 על ידי עולים מצפון אפריקה ואיטליה שהיו חברים בתנועת "הבונים דרור"

ציטוטים

”לאון חגג בר מצווה והוא לא ידע לקרוא בעברית, אז הוא קרא בצרפתית “

הקשר הרב דורי