מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ברחתי פצוע מבית החולים וחזרתי להילחם באיסמעאלייה

צליחת תעלת סואץ ע"י טנקים ישראלים
סבא עם שני אחיו בטיול בקזבלנקה
נפצעתי במלחמת יום כיפור, אושפזתי אך לא להרבה זמן. ברחתי וחזרתי ליחידה שלי.

אני לוחם במלחמת יום הכיפורים

זה היה ביום שבת ה- 6 לאוקטובר שנת 1973. יום כיפור. אני חייל בצנחנים. הייתי אצל הורי בקריית גת. וכמו כולם צמתי כקדושת היום. בשעה 14:00 נשמעה צפירת אזעקה ומייד הבנו מה קרה. המצרים והסורים הפתיעו את מדינת ישראל והחלו במלחמה. הם בחרו ביום מאוד נוח מבחינתם, גם שבת וגם יום כיפור. היהודים כולם בבתי הכנסת  צמים, מתענים, מתפללים. אף אחד לא מוכן למלחמה.

הגעתי מהר מאוד ליחידה והייתי בן הראשונים שצלחו את תעלת סואץ. הצליחה היתה סוערת, תחת אש ארטילרית קשה של המיצרים. אני וחבריי ליחידה הצלחנו להגיע לעיר איסמעאלייה שבמצרים. עכשיו המצב התהפך. המצרים הם שהיו מופתעים שהצלחנו לחדור למדינתם. הקרבות היו קשים.

כאן חל המפנה האישי שלי – נפצעתי!

%d7%a9%d7%a7%d7%95%d7%a4%d7%99%d7%aa3

פינו אותי במטוס משדה תעופה מצרי שכבשנו בשם פאיד.

אושפזתי בתל השומר ומייד החלטתי לחזור במיידית ליחידה שלי ולהמשיך בלחימה לצד החברים. לא נתנו לי ולעוד שני קצינים לצאת. דרשו שנישאר להמשך טיפול. לא היתה לנו ברירה והחלטנו לברוח מבית החולים. אני ועוד שני הקצינים ברגע שלא שמו לב, יצאנו מהמיטות בתל השומר ופנינו לאיסמעאלייה שבמצרים בחזרה לקרבות.

חזרנו לחברים שלנו בפלוגה, שהיו בהלם לראות אותנו. אני הייתי כולי חבוש בתחבושות. אני הייתי מאושר לחזור ולהילחם. בזכות חיילי צה"ל האמיצים ומפקדי הצבא. הצלחנו להפוך את הקערה על פיה ולנצח במלחמה. המצרים הבינו שעם ישראל לעולם לא ינוצח. גם בהפתעה וגם ביום כיפור. לאחר כמה שנים, הגיע נשיא מצרים, הנשיא סאדת, למדינת ישראל ויחד עם ראש הממשלה אז, מנחם בגין, חתמו את הסכם השלום עם מצרים.

 

 

מילון

תעלת סואץ
תעלת סואץ (בערבית: قناة السويس) היא תעלת מים מלאכותית העוברת במצרים, ממערב למדבר סיני ומשמשת למעבר אוניות ממזרח אסיה, האוקיינוס ההודי וים סוף, לים התיכון ולאירופה. אורכה 162.5 ק\"מ והיא נמתחת בין הערים פורט סעיד ופורט פואד בצפון, לבין העיר סואץ בדרום. בתחילת מלחמת יום הכיפורים צלח הצבא המצרי את התעלה לכיוון חצי האי סיני, ובעקבות זאת התנהלו קרבות קשים בין צה\"ל לצבא המצרי. לאחר שצה\"ל צלח אף הוא את התעלה לכיוון מערב, התנהלו קרבות קשים משני עברי התעלה. במהלך מלחמת יום הכיפורים נפלו או ננטשו כל המעוזים הישראלים לאורך תעלת סואץ, למעט מעוז בודפשט שהיה על שפת הים התיכון. כחלק ממבצע אבירי לב, נחסמה התעלה לחלוטין על ידי גשר יבשתי שנבנה על ידי חיל ההנדסה.

ציטוטים

”לא נוטשים חברים לבד בקרב אגם אם אתה פצוע. פשוט תחזור אליהם.“

הקשר הרב דורי