מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בן למשפחה שלא גלתה מעולם

אליהו כהן
אליהו בחיל אוויר
כיצד הפכתי מנער המשתייך למשפחה קשת יום למבוגר בעל מפעל מצליח באלקטרוניקה

נולדתי למשפחות טברייניות שורשיות. אמי ילידת פקיעין מאחת המשפחות (משפחת עודה) היהודיות שגרו בכפר מאז חורבן בית שני. בפרעות של שנות ה- 30 היהודים עזבו את הכפר. מצד אבי- סבי יליד 1885 שגם הוא יליד טבריה אבל מוצאו  מאלג'יר. אני הבכור למשפחה בת שמונה ילדים.
 
לפני מלחמת השחרור גרנו בעיר העתיקה ליד החומה הדרומית. לצערי, החליט מי שהחליט להרוס את העיר העתיקה ובדיעבד זו בכייה לדורות. לאחר מלחמת השחרור עברנו לגור בשכונת ממונייה בטבריה, שם העברתי את ילדותי עד גיל 11. השכונה הייתה מאוד מסורתית וכאן ספגתי את המנהגים, ההוואי הטברייני, המאכלים, בית הכנסת, החגים והתפילות. היום אני מתגעגע אליהם מאוד. מסיבות שונות עברנו לשכונה ג' בטבריה עילית. בגיל 13 נאלצתי לצאת לעבודה ולעזור בכלכלת הבית. במסגרת העבודה למדתי את מקצוע החשמל.
 

בשנת 1962 התגייסתי לצה"ל ושרתתי בחיל האוויר. ב-1965, עם שחרורי מצה"ל, התחלתי לעבוד כחשמלאי תעשייה בחברת שח"ם מקורות, אשר בנתה באותו זמן את המוביל הארצי. בערבים למדתי לימודים על יסודיים וקדם הנדסאים ולאחר מכן הנדסאים בטכניון שבחיפה. כיום אני בוגר למגמת הנדסאים לאלקטרוניקה.

תמונה 1

 לומדים בערבים
 
ב- 1971 התחתנתי עם בחירת ליבי יפה ויחד יש לנו ארבעה ילדים, שניים מהם נשואים ויש לנו שלשה נכדים. במסגרת מילואים שרתי במלחמות ששת הימים, יום כיפור ,לבנון הראשונה וההתשות בניהן. במלחמת יום כיפור נשמע פיצוץ אדיר בקרבת הבסיס שבו שרתתי. לא ידענו מה קורה. מאוחר יותר בחדשות הודיעו שהפיצוץ היה בקיבוץ גבת, למחרת באותה שעה היה עוד פיצוץ ושוב דווחו בחדשות על מיקום הפגיעה במקום קרוב יותר בנהלל. למעשה שידורי ישראל כוונו את הסורים על מקום הנפילות כאשר המטרה שלהם הייתה הבסיס שבו שרתתי. בלילה השלישי הבנו מה שעומד לקרות והתארגנו במסכות אב"כ ואזורים מוגנים, אך הפעם הבום היה מספר שעות מאוחר יותר ולצערנו כמו שצפינו הטילים נחתו בלב הבסיס וכתוצאה מכך נהרגו שני טייסים.
 
מלחמת יום כיפור הייתה שונה מהקודמת. ראינו מטוסים ממריאים אך לא חוזרים. זה היה נורא. היה מקרה שמטוס הגיע פגוע עד הבסיס וניסה לנחות אך הוא נפל על אחד מהמבנים בבסיס וחייל ששהה במבנה נהרג. הטייס הספיק לנטוש וניצל. לימים נודע לי שהחייל שנהרג היה אחיו של שלמה גרוניך. המטוסים נפלו ממערך הנ"מ היעיל שהיה לצבא המצרי. כתשובה למצב הוקמה יחידה שנמניתי עליה אך השתיקה יפה להם. לאחר מלחמת לבנון הראשונה שוחררתי מצה"ל.
 
במלחמת ששת הימים שדות הנפט המצריים באבורודס נפגעו מאוד ואני כחשמלאי ועוד רבים בעלי מקצועות שונים בחברת שח"ם מקורות ירדנו לאבורודס לתפעל את השדה. עלי הוטלה משימה להשמיש כמה שיותר מכונות ריתוך דיזל לצורך תיקון המיכלים שנפגעו ולאכסן כמה שיותר נפט. המיכלים שנפגעו בקרבות עלו בלהבות והתקמטו כמו שקיות ניר. באותו זמן לא ידענו כמה זמן נשאר במקום, הרי יכלו להביא למקום רתכות חדשות מהארץ. חלפים לרתכות לא היו, בקרבת מקום היה מגרש של מכוניות שיצאו מכלל שימוש וזה היה מקור החלפים שלי לתיקון מכונות הריתוך. בסופו של מבצע הצלחתי לתקן 7 רתכות שנתנו פתרון מידי למצב. מאוחר יותר כבר ארגנו רתכות מהארץ ובנו מיכלים חדשים. לאחר הטיפול ברתכות הושארתי יחד עם עוד עובדים מהחברה לתפעל את תחנת הכוח לייצור חשמל שסיפקה אנרגיה למשאבות (החרגולים) הנפט בשטח.
 
תמונה 2
המיכלים שנפגעו במקום חייל האוויר
 
מאוחר יותר כבר ארגנו רתכות מהארץ ובנו מיכלים חדשים. לאחר הטיפול ברתכות הושארתי יחד עם עוד עובדים מהחברה לתפעל את תחנת הכוח לייצור חשמל שסיפקה אנרגיה למשאבות (החרגולים) הנפט בשטח.
 
תמונה 3
תחנת הכח
 

בסיום מלחמת יום כיפור פנה אליי חבר (אריה קורוטקין) אשר יחד עבדנו בשח"ם מקורות וגם באבורודס והציע לי להצטרף אליו לעבודה לפרויקט שהוא קיבל. באותו זמן סיימתי את לימודי בטכניון ועדיין לא הייתה לי עבודה, כמובן שנעניתי להצעתו ויחד הקמנו חברה בשם "אינטר אלקטריק". לימים חברה מצליחה הפועלת עד היום בארץ ובחו"ל. כמובן שלא הכול זרם חלק, ידענו מורדות ועליות וקשיים כספיים, אך בכוחות משותפים עם עוד שניים (יוסי ועודד הומל ז"ל) שנכנסו איתנו כשותפים התגברנו על הכול.

ב- 1979, כשהרגשנו שאנחנו מספיק יציבים מבחינה כלכלית, החלטנו לפתוח מפעל לייצור מעגלים מודפסים, "מלתא". בתחילה המפעל היה בנצרת עילית. שוק המעגלים פרח ואנחנו איתו. המפעל נהיה קטן מבחינת מקום ולכן יצאנו לבורסה. גייסנו כסף ובנינו מפעל מודרני באזור תעשייה ציפורית שעתיד להתמודד עם המעגלים המסובכים ועתירי הידע. אני שימשתי כטכנולוג ראשי של המפעל. סיפקנו מעגלים לכל מפעלי האלקטרוניקה בארץ, בחו"ל וגם ובעיקר לשוק הביטחוני, בין היתר גם מעגלים לכיפת ברזל. המתחרים שלנו היו הסינים. לא יכולנו לעמוד בתחרות זו, ובסוף שנת 2010 נמכרה החברה "מלתא" לחברה מתחרה בארץ. שלושה חודשים מאוחר יותר המפעל נשרף בגלל קצר חשמלי ומאז המפעל סגור.

ב-2011 יצאתי לגמלאות ומאז אני מתנדב בבית הספר היסודי ארליך בטבריה (שגם למדתי בו בצעירותי) בעזרה במתמטיקה לילדים שמתקשים במקצוע זה.

מילון

נ"מ
ראשי התיבות של המונח "נגד מטוסים" הבא לציין את היחידות ואת אמצעי הלחימה שמטרתם היא הגנה אווירית ויירוט כלי טיס של האויב, לרבות מסוקים, מטוסי קרב ומטוסים ללא טייס.

ציטוטים

”היו קשיים אבל תמיד התגברתי“

הקשר הרב דורי