מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בן יחיד עם ידי זהב

סבא יחיאל ונכדתו שירה
סבא יחיאל מספר את סיפורו
שמחתי לשרת את הציבור באהבה וביושר תודה לקל

נולדתי במרוקו בעיר ארפוד בשנת 1947 להוריי מרים ואליהו סבאג, אני אח לארבע בנות : עזיזה, מסעודה, חנה ושרה. היו לנו גם אחים תאומים שנפטרו בגיל מספר חודשים.

עיר הולדתי אורפד שוכנת בדרום מרוקו במחוז מקנס בפאתי מדבר סהרה. ארפוד נודעת בבתיה האדומים הבנויים מחומר וקש. הצבע האדמדם של הבתים מוסיף לה יופי מיוחד, במיוחד בשקיעה ובזריחה.
אימי הייתה היפה מכל בנות הכפר, עיניה היו תכולות וגדולות וגוון עורה היה בהיר ולבן, אפה סולד ושיערה בהיר. אבי היה רוכל שהיה עובר מכפר לכפר ומציע את מרכולתו. כילד הייתי פעמים רבות מצטרף אליו ומלווה אותו לכפרים הערביים הסמוכים. בין שלל המקומות שעברנו הגענו גם לארמונות של עשירים ונסיכים, מושלים וקציני צבא. למקומות אלו לא הייתה רשות כניסה  לאנשים זרים. מלבד לאבי שהייתה לו הזכות להכנס לארמונות המפוארים כדי להציע לנשות האצולה דברים מיוחדים כמו תכשיטים ומטפחות, צבעים ותמרוקים, עגילים וכל מיני נעליים מוזהבות. כאשר  אני הייתי מתלווה  לאבי היו הנשים המיוחסות בארמונות מפנקות אותי ומציעות לי ממתקים שונים. כבן יחיד מתוך חמשת הילדים במשפחה, הייתי ילד מפונק מאוד. הוריי וכל בני המשפחה פינקו אותי והשתדלו לתת לי הכל.
שולחן השבת שלנו היה מיוחד במינו ומפואר ביותר. לכבוד השבת הרשינו  לעצמנו לקנות מאכלים מיוחדים כדי לענג בהם את השבת, כמו משקאות מתוקים ומיני מתיקה שונים ועוד. השתדלנו תמיד לאכול את סעודות השבת ביחד- כל המשפחה. גם בסעודות ליל השבת  וגם בסעודות השבת ביום. בשולחן השבת אבא היה מבקש ממני תמיד  שאני אגיד את דברי תורה וכולם היו מאזינים לדבריי בקשב רב. כמובן שכל בני המשפחה היו גאים בי מאוד. הם גם היו מבקשים ממני  שאשיר לפניהם משירי השבת. היינו אמנם, עניים אבל מאושרים. ההורים שלנו השתדלו תמיד שנהיה שמחים. אבא שלי היה כמעט היחידי באזור שהתחתן עם אישה אחת בלבד ולא הביא אתו ילדים מאישה נוספת…
בשנת 1956 יצאנו מהכפר שלנו והגענו לקזבלנקה בכדי לעלות משם לארץ ישראל, אך בדיוק אז באוקטובר 1956 יצאה ישראל  למבצע צבאי – "מבצע קדש" (מלחמת סיני)  זו הייתה מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל לבין מצרים. המלחמה פרצה בעקבות חדירת מסתננים -"פדאיונים" וחוליות טרור שפלשו מרצועת עזה שהייתה תחת שליטת מצרים לישובים בישראל וגרמו לפגיעות ברכוש ובנפש. במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני והשמיד תשתיות צבאיות רבות של מצרים, הצבא המצרי הובס. אך, למרות תבוסתו של נשיא מצרים, נאצר, בשדה הקרב מעמדו המדיני התחזק בקרב מנהיגי ארצות ערב והעליה ממרוקו נאסרה.
נתקענו בעיר קזבלנקה וחיכינו בקוצר רוח לרגע שנוכל לעזוב את מרוקו ולעלות לארץ. בינתיים למדתי בקזבלנקה בבית ספר "אהלי יוסף יצחק " – חב"ד. למדנו בתלמוד תורה מקצועות קודש, כמו: מקרא-משנה-גמרא עם כל הפירושים.
עלייה  והסתגלות בארץ ישראל 
עד שכעבור שבע שנים של המתנה וצפיה, בשנת 1963, העליה לארץ הותרה. הוריי ניצלו את האפשרות ועזבנו את מרוקו. עליתי לארץ בגיל 16. הגענו  למעברת זרנוגה הסמוכה לעיר רחובות. הקליטה הייתה יחסית קלה כי היו שם אנשים טובים שקלטו אותנו ועזרו לנו בהשתלבות. אני חיפשתי מיד כשבאתי מקום שאוכל להמשיך ללמוד בו. אולם מצבם הבריאותי של הוריי היה לא טוב והם לא היו מסוגלים לצאת לעבוד ולהתפרנס. במצב כזה לא יכולתי ללמוד במנוחה והחלטתי לעזוב את הלימודים ולחפש עבודה שתוכל לפרנס את הוריי ומשפחתי עבדתי במחלבת תנובה ברחובות.
בגיל 18 התגייסתי לצבא ושירתי שירות מלא כפי שהיה בזמנו. את המילואים הראשון שלי עשיתי במלחמת ששת הימים. השתתפתי גם במלחמת ההתשה, במלחמת יום כיפור ובמלחמת לבנון וכמובן שעשיתי מילואים ומילואים בלי סוף. ההתאקלמות שלי  בחברה הישראלית הייתה קלה בין היתר בגלל שידעתי קרוא וכתוב. אנשים התפעלו מכך מאוד בזמנים ההם.
בשנת 1968 הכרתי את זוגתי רוזה לבית משפחת דדון שתחיה ולאחר מספר חודשים התחתנו. לאחר  כשכבר נולדו לנו שתי בנות החלטנו לעזוב את העיר רחובות ועברנו לגור בעיר כפר סבא. הקליטה הייתה טובה היו לי הרבה חברים ועבדתי בתור מנהל עבודה בכמה וכמה מפעלי מזון וטקסטיל.החיים מבחינה כלכלית היו לא קלים כל כך ולכן חשבתי והחלטתי להיות עצמאי. יצאתי ללמוד אינסטלציה ועבדתי  הרבה שנים כאינסטלטור ובשיפוצים. אנשים מבוגרים בעיקר בפרברי העיר כפר סבא נהנו לקבל ממני שיפוצים ותיקונים במחיר עלות כי ראיתי שהאמצעים שלהם דלים.הקשישים והקשישות היו אומרים עלי ברחוב שיש לי "אגולדינע הענד" –  ידיים של זהב. הייתי חבר מועצת עיריית כפר סבא במשך ארבע שנים.
שמחתי לשרת  את הציבור באהבה וביושר.
תודה לאל. ברבות השנים נולדו לי שבעה ילדים ברוך השם. חמש בנות ושני בנים שיחיו. כולם נישאו והביאו לנו נכדים ברוך השם. בשנת 2001 עברנו לגור בשומרון, בישוב צופים. הקהילה פה חמה ומשפחתית ואנחנו מאושרים מהילדים והנכדים, שימשיך להיות כך, אמן!
היום כשאני בן 69 אני עדיין עובד באינסטלציה ומשמש חבר בחברה קדישא בכפר סבא כבר 43 שנים.
העשרה
מבצע קדש: "מבצע קדש- או מלחמת סיני, היא מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים בשנת 1956. צה"ל כבש  את חצי האי סיני והשמיד תשתיות צבאיות של מצרים. לאחר סיום המלחמה פינתה ישראל את כל השטח שכבשה".
פדאיון: "מבצע קדש – או מלחמת סיני, היא מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים בשנת 1956. צה"ל כבש  את חצי האי סיני והשמיד תשתיות צבאיות של מצרים. לאחר סיום המלחמה פינתה ישראל את כל השטח שכבשה". ויקיפדיה
תכנית הקשר הרב דורי
מנחה ארצית, נחמה כהן
תשע"ו

מילון

פדאיון
כינוי לקבוצות טרור של מחבלים ערבים שהופעלו על ידי מדינות ערב, והסתננו לישראל למטרות של טרור וגרילה בשנות החמישים.

מבצע קדש
מבצע קדש - או מלחמת סיני, היא מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים בשנת 1956. צה"ל כבש את חצי האי סיני והשמיד תשתיות צבאיות של מצרים. לאחר סיום המלחמה פינתה ישראל את כל השטח שכבשה.

ציטוטים

”אנחנו מאושרים מהילדים והנכדים, מאחל שימשיך כך, אמן!!“

”שמחתי לשרת את הציבור באהבה וביושר“

הקשר הרב דורי