מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

במושב חצב, קיבלו בית עם שני חדרים ופרד

אני וסבא וסבתא
אני ומשפחתי
הסיפור של סבא חיים נעים

סיפור הילדות של סבא חיים

סבא חיים נולד בשנת 1939 בטריפולי שבלוב. בשנת 1940 פרצה  מלחמת העולם השנייה הוא היה בגיל שנה וחצי הוא זוכר שבלילות היו מפגיזים על השכונות של הגטו היהודי אמא שלו {נסריה} הייתה לוקחת אותו על הגב לרוץ למקלטים לאחר כמה זמן לא הייתה אפשרות להישאר בעיר הם ברחו רחוק מהעיר לכפרים שגרו בהם ערבים כל משפחה חיפשה מקום לישון  ולא היה מספיק מקום הוא זוכר שאבא שלו השכיר מקום בתוך רפת והם ישנו עם החמורים הסוסים והפרות ועם הריחות המסריחים והנערות של החמורים הדרך בכפר הייתה מלאה בוץ. כשהם היו חוזרים מהדרך הנעליים היו מלאות בוץ.

היה מחסור גדול באוכל. אמא שלו הייתה קונה תירס מהערבים החקלאים והייתה טוחנת ומכינה לחמניות קטנות ובשר לא יכלה לקנות בגלל מחסור בכסף. והוא זוכר שאבא שלו היה לוקח אותו על החמור של הערבים והוא רכב לבד ונפל ולא קרה שום נזק .

העלייה לישראל

הם המשיכו לגור בכפר עד שהמלחמה נגמרה בלוב חזרו בחזרה לטריפולי שבלוב לבית שלהם החיים היו קשים אחרי המלחמה לא הייתה עבודה והיה חסר אוכל. בשנת 1948 קמה מדינת ישראל ובשנת 1950 עלו לישראל באונית "עצמאות".  לאחר ארבעה ימים באוניה הם הגיעו לנמל חיפה וכל העולים שמחו וצהלו שהגיעו לארץ הביאו אותם למחנה בחיפה בשם סאן-לוקוס. ירד שם שלג כמו בחרמון והיה קר מאוד לאחר שלושה שבועות הביאו אותם למחנה עולים בית-לוד. שם גרו באוהל גדול כי הם שש נפשות ארבעה ילדים ושני הורים הם נשארו שם 10 חודשים, לאחר מכן העבירו אותם למושב חצב.

במושב חצב, הם קיבלו בית שני חדרים והשירותים היו בחוץ הם קיבלו סוס פרד {הכלאה של סוס וחמור}, שקראו לו נוצה וגם מחרשה ערבית. הם התחילו לעבד את האדמה ולגדל ירקות: חסה, עגבניות, מלפפונים, פטרוזיליה ועוד. הוא למד בבית ספר עממי ונשלח לכיתה ג' אחרי בית ספר. הם עבדו במשק עם הפרד שרתמו למחרשה והייתה להם גם כלבה בשם תיקה, ששמרה עליהם מהמסתננים שהיו באים לגנוב את חיות המשק.  פעם בעשרה ימים הם היו צריכים לשמור על המושב והצבא הביא להם רובים, לפעמים הוא היה מחליף את אבא שלו בשמירה.

כשהוא הגיע לגיל 18 הוא התגייס לצבא בחיל שיריון ואבא שלו החליט לעזוב את המושב למזכרת בתיה. חצי שנה אחרי שהוא התגייס לצבא פרצה מלחמת סיני, באוקטובר 1756 המלחמה הייתה די קשה והיו הרוגים ופצועים מהגדוד.

לאחר השיחרור התחיל לעבוד בנהג משאית לאחר מכן התקבל לנהג ב"אגד", חבר שלו בצבא הכיר לו את אחות של אישתו שקוראים לה לינה עזרא והם התחתנו. הוא קנה דירה ונולדו להם 3 ילדים לאחר מכן הם עברו למזכרת בתיה ונולדו להם שני ילדים הוא המשיך לעבוד ב"אגד" עד שהוא יצא לפנסיה.

העשרה

פרד: "הכלאה של סוס וחמור. פרד (שם מדעי: Equus mulus) הוא בן-כלאיים של זיווג חמור עם סוסה (פרד כזה נקרא באנגלית Mule) או של אתון עם סוס (Hinny). הפרד עקר אף כי יש לו את כל סימני המין החיצוניים. פרד ממין נקבה נקרא פרדה". ויקיפדיה 

תשע"ו

מילון

סוס פרד
הכלאה של סוס וחמור. פרד (שם מדעי: Equus mulus) הוא בן-כלאיים של זיווג חמור עם סוסה (פרד כזה נקרא באנגלית Mule) או של אתון עם סוס (Hinny). הפרד עקר אף כי יש לו את כל סימני המין החיצוניים. פרד ממין נקבה נקרא פרדה.

ציטוטים

”שמשפחה חשובה יותר מהכל“

הקשר הרב דורי