מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בלדה ליוצאי קיבוץ

אברהם מזרחי ואילי אוזן נכדתו
קיבוץ רמת רחל
אברהם מזרחי התחנך בעליית הנוער, עבד והתחתן בקיבוץ, ובבגרותו בחר לחיות ביהוד

המסע מבולגריה
שמי אברהם מזרחי.
הוריי עלו לארץ בשנות ה-40 עקב מלחמת העולם השנייה. בעקבות המידע מקריאת עיתונים על הצלחתם של הגרמנים לכבוש את אירופה, החליט אבי לעזוב את בולגריה עם כל משפחתם, להשתקם מחדש עם המשפחה בישראל (פלסטין).
 
נולדתי בישראל בתל אביב, הוריי הגיעו מבולגריה בשנות ה-40  לפני קום המדינה בתקופת המנדט הבריטי (האנגלי). הם הגיעו באופן לא חוקי דרך טורקיה, סוריה ולבנון ומשם הגיעו ברכבות לפלסטין (היום ישראל).
 
התפרנסו בכל עבודה אפשרית. הקליטה אז הייתה קשה מאוד והחיים היו בתקופה כיבוש, עוצר, חיפושים אישיים במחסומים, פרעות ערבים שהיו ביפו. מקום המדינה פרצה מלחמת השחרור. רבים  גויסו לצורך חיזוק הלחימה.
 
חינוך עליות הנוער
חונכתי ממסגרת התיישבות. מגיל 13 צורפתי למסגרת עליית הנוער שקלטו בקיבוצים. צורפתי לקיבוץ רמת רחל (ליד ירושלים) שם רכשתי השכלה פורמלית ועבודת לימודים- חקלאות: עבדתי בענפים, מטעים, לול תרנגולות, עבודות עיבוד האדמה בטרקטור ובחרישת האדמה וקלטור- ריסוס.
 
עליית הנוער - הכשרה חקלאית

 
עליית הנוער – הכשרה חקלאית
מבחינה חברתית היתה לנו בקיבוץ פעילות חברתית: ריקודים, שירה בציבור, טיולים וטיפוח הקיבוץ בנוי. 
עם סיומי בצבא הצטרפתי לחבר קיבוץ.
 
ערך התרומה לזולת
הכרתי את אהובתי יפה כעובדת בקטיף כשכירה והתחברנו והחלטנו להתחתן  בשנת 1970. נולדו לי 2 ילדים בקיבוץ, בתי הבכורה תמי ( תמר) ובני האמצעי יריב.
 
עברו שנים אחרי ההחלטה של אשתי לעזוב את הקיבוץ מסיבות גידול הילדים בקיבוץ, טיפול וחינוך הילדים.
החלטה זו של הקיבוץ הובילה את אשתי לעזוב את הקיבוץ. עם עזיבת הקיבוץ החלטנו לעבור לחיות ולעבוד ביהוד. ביהוד נולדה לי בת נוספת ושמה ליאת. התקבלתי לעבוד בתעשייה אווירית עבודתי היתה מכנית עדינה- שיפוץ טורבינות להבים.
 
שירתתי במילואים עד גיל 56 והמשכתי בתפקידי בשמירה. תרומתי למדינה הייתה בשירות המילואים הארוך ובהשתתפותי במלחמת ששת הימים בחטיבה ירושלמית כעוזר בצוות חילוץ פצועים.
 
הניגון החדש בחיי
עם יציאתי לפנסיה הצעתי את עצמי להתנדבות במרכז יום לקשיש ביהוד. לקחתי את נכדי בחופשים לשם אחת הנכדות שלי טיפלה בקשישה עיוורת ועזרה לה המון (לצייר, לאכול, לרקוד וכו') היא אהבה אותה המון.אני עוסק בבית הקשיש בתחום אקטואליה, קריאת עיתון לקשישים, קריאת "פרשת השבוע" ועזרה בניידות לקשיש עד היום.
 
תחביבי הוא תחום הסאונד, האזנה ומוזיקה. יש ברשותי מכשור משוכלל ומקצועי כגון: 2 אורגנים, מערכת הגברה מקצועית. תחום המוזיקה שלי הוא עממי, ג'אז, בלוז, מוזיקה נוסטלגית.
 
הערכים החשובים בחיי הם: צדק חברתי, נאמנות למדינה, שוויון בין כל תושבי הארץ, סחר הוגן, מסחר הוגן, שלום בין אוכלוסיית המדינה שלנו, עזרה לקשישים ולזולת, גיבוש משפחתי, אכפתיות הנעשית במדינה שלנו.
 
אני ממשיך בעשייה והתנדבות ומאחל תמיד לימים טובים ושמחים עם משפחתי ועם אשתי, הנכדים החמודים שלי בעזרה בלימודים, בהכנת השיעורים ובסיוע במבחנים להצלחתם.
 
אני נהנה  להמשיך לטייל איתם ברחבי הארץ. אנחנו אוהבים מאוד לטייל ביחד בירושלים, תל אביב-יפו, מוזיאון חיל האוויר, חיק הטבע… בכל המקומות שאני מטייל איתם אני מסביר להם ונותן להם ידע על הארץ שלנו, הסברים על צמחית הארץ שאני מתמחה בה.
 
מנהגי המשפחה שלנו הם: מתכנסים בליל השבת לקבלת שבת וארוחה משפחתית, מתכנסים בחגים, לחגוג את חגי ישראל ביחד. אני ואשתי אוהבים מאוד לאפות עוגות ומאפים עם הנכדים הקטנים במשפחה אנחנו נהנים איתם מאוד והם נהנים אתנו הרבה.
תשע"ה

מילון

תנועת עליית הנוער
תנועה ציונית שהוקמה בגרמניה, במטרה להעלות צעירים יהודים לארץ ישראל, ולהכשיר אותם לעבודה חקלאית. לאחר הקמת המדינה התנועה פעלה בארץ במטרה להכשיר נוער בלימודי מקצועות החקלאות וברכישת מקצוע.

ציטוטים

”ללכת בדרך הטובה ביושר ובאושר.“

הקשר הרב דורי