מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בלדה ליוצאי קיבוץ – סיפורה של שושי

שי וסבתא שושי
קיבוץ יראון והאגם במרכזו
שושי מספרת על אורחות ומנהגי הקיבוץ

משנות 1946 אמא של סבתא תפרה לה תחפושת של אישה עתיקה, רוסיה, רקדנית פלמנקו ועוד תחפושות יפות שהיא בעצמה תפרה. בערב פורים הגענו למועדון ולקרנבל.
הקרנבל היה מפואר ומרהיב ביופיו. התחפושות היו מגוונות. השמחה הייתה "עדלאידע".
נהניתי מאוד לראות הופעות רקדתי ושרתי ונהנתי מאוד.
 
לקראת חג הפסח היו הכנות והיערכות רבה מאוד של ניקיונות, צביעת הבית והכנות של בישולים. גרנו בירושלים. חגגנו את החג בבית סבתא. כל המשפחה הייתה מתארגנת והיינו סועדים יחד, קוראים את ההגדה ואת כל הברכות ושרים שירי פסח.
בערב היינו מכינים אוכל במיוחד את "מרק הקניידלך". נהוג אצלנו במשפחה בחגים, כמו בפסח להכין את המרק. המרק הוא מאכל נהוג במשפחה עד היום.
הניקיונות הרבים היו משמעותיים לקראת חג הפסח. היום, כל המשפחה חוגגת את החג כל שנה בבית אחר והמבוגרים ממשיכים את המסורת. מחביאים את האפיקומן והילדים מוצאים ומקבלים פרס. כל חג מכינים את מרק הקניידלך, שרים שירים ונהנים.

החיים בקיבוץ
 
בגיל שמונה הגעתי לקיבוץ יראון שבגליל העליון. שם למדתי ועבדתי. הייתה אווירה של כיף.
גרנו בבתי ילדים ולא הייתה לינה משפחתית. אחרי הצהריים הייתי הולכת למשפחה שאימצה אותי בקיבוץ.
לאחר עזיבת הקיבוץ ממשיך הקשר עם המשפחה המאמצת.
 
גדלתי מגיל קטן בקיבוץ ובמשפחה מאמצת כך שהתבגרתי בגיל צעיר, גדלתי והפכתי לעצמאית, מסורה ואחראית. המשפחה המאמצת כיוונה אותי לחיי היום יום, דאגה כמו משפחה אמתית ועד היום הקשר עמם קיים.
 
בזמן מלחמת הכיפורים למדתי בויצ"ו, קורס מטפלות. בזמן המלחמה הייתה אווירת פחד. אווירת מלחמה, רכבי צבא ברחובות. היינו נשארים במעונות כדי לסייע לילדים בזמן המלחמה.
 
כיום אני סבתא במשרה מלאה,  חוץ מימי שלישי, ומבלה עם נכדיי מידי יום.
 
שי הנכדה מספרת: "סבתא אוספת אותנו בכל יום מבית הספר ואנחנו הולכים אליה. היא שומרת עלינו וכיף לנו מאוד. אצל סבתא אנחנו אוכלים ומשחקים ביחד כל הנכדים ונהנים".
 
העשרה:
ויצ"ו – ויצו (WIZO – ראשי תיבות באנגלית של ארגון נשים ציוני בינלאומי, Women's International Zionist Organization) הוא ארגון נשים יהודיות בישראל ובעולם. (ויקיפדיה).
 
תשע"ו   2016

מילון

משפחה מאמצת
משפחה קבועה מארחת בקיבוץ

ציטוטים

”המשפחה המאמצת כיוונה אותי לחיי היום יום, דאגה כמו משפחה אמתית“

הקשר הרב דורי