מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בכפר בלאוסבקה משפחת רזניק הייתה המשפחה היהודית היחידה

מתעדים בבית ספר המשתלה.
ילדות באוקריאנה
תחנות בחייו של סבא

אחרי מלחמת העולם השניה אטלסמן רוזה, סבתא רבתא שלי, ורזניק בוריס, סבא רבא שלי, התחתנו ועברו לגור בכפר בלאוסבקה ליד העיר טולצ'ין שבאוקרינה. אטלסמן רוזה, בזמן המלחמה הייתה בגטו ורזניק בוריס היה קצין בצבא האדום בזמן המלחמה.

בכפר בלאוסבקה משפחת רזניק הייתה המשפחה היהודית היחידה בכפר. גרנו בשטח של בית הספר שבוא רוזה עבדה כמורה למתמטיקה ובוריס היה מנהל בית הספר. ב-13 במרץ 1948 סבתא רוזה הרגישה רע מאוד בגלל שהייתה בהריון. סבא בוריס חיפש בכל הכפר עגלה עם סוסים כדי להגיע לעיר טולצ'ין.הם יצאו לדרך, מזג האוויר לא היה טוב. באוקרינה לא היו דרכים, העגלה רעדה. בעל העגלה לא הסכים להמשיך לנסוע ובוריס ורוזה הלכו ברגל עד לבית החולים. בסופו של דבר הם הגיעו והתינוק כבר נולד, סבא שלי, לתינוק קראו יורי רזניק.

%d7%a0%d7%98%d7%a2-2

 

הילד סבא יורי רזניק

בגיל שלוש סבא יורי ידע לדבר שלוש שפות: אוקראינית, רוסית, אידיש. בתעודת לידה של סבא כתבו שתאריך הלידה הוא 20 למרץ, למרות שסבא נולד בתאריך ה-13 מרץ. תאריך הלידה של סבא השתנה בגלל שאמו וסבתו חשבו שמספר 13 הוא מספר שמביא מזל רע. סבתא רוזה קנתה לסבא אופניים , שנקנו באזור קריים, אזור שהיה מרוחק מאוד מהכפר שלהם.

סבתא רוזה מספרת שבגיל שלוש סבא יורי נסע לעיר טולצ'ין ונפל מגשר לתוך נחל.סבא יורי לא מאמין לסיפור הוא חושב שזה שטויות, אבל סבא מאוד אוהב לנסוע על אופניים. באוקרינה היה חוק שאם יש רדיו צריך לשלם כסף על הרדיו. בבית היה רדיו ובוריס ורוזה לא שילמו כסף. באה המשטרה ושאלה את בוריס ורוזה האם יש להם רדיו הם אמרו שלא. השוטרים פנו אל סבא יורי והביאו לו סוכריות ואז הם שאלו אותו האם יש להם פה רדיו והוא אמר: "בטח שיש פה רדיו".

סבא מספר: "בגיל ארבע שנים עברנו לגור לעיר טולצ'ין, גרנו בשכירות שתי משפחות ביחד: משפחת רזניק ומשפחת שסטופלוב". בבית שלהם הייתה עז וסבא היה מטייל איתה כמו שהיום מטיילים עם כלב. בשנת 1954 בשמיני ביולי נולד לסבא יורי אח וקראו לו ברוסית אוסיק ובעברית יוסף.

בשנת 1955 למשפחת רזניק שיחקה להם שעה ונתנו להם דירה בתוך בית הספר. מעניין או לא מענין היה או לא היה אבל בכיתה א' סבא יורי הלך לבד ברגל עם תיק גדול וכבד לבית הספר וזר פרחים לכבוד השנה החדשה. בשנת 1960 סוף סוף הם קיבלו דירת שני חדרים ומטבח אבל השירותים היו בחוץ. סבא זוכר שבבית הספר הייתה להם תלבושת מיוחדת כמו מדים.

הזוית האישית

נטע רזניק, מתעדת ומביאה את סיפורו של סבא יורי רזניק.

מילון

מדים
בגדים מיוחדים שלובשים כדי לייחד קבוצה של אנשים.

ציטוטים

”"כאשר לא מנסים נכשלים"“

הקשר הרב דורי