מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בית חב"ד סביב השעון

חני וסבתא
הרב שמעון שאער
לאחר בקשות רבות קיבלנו שטח לבניית בית חב"ד, ב"ה

שמי אורה שאער. נולדתי להורי חיים ושמחה מוחרר בשנת 1945.
משפחתי עלתה מתימן לארץ כשהייתי בגיל ארבע בשנת 1949. המצב הכלכלי בתימן היה קשה בתקופה הזאת ולכן עלינו לארץ. הגענו לישוב עין שמר ובו חיינו במשך כמה חודשים בצריפים, משם לקחו אותנו במשאיות למושב אחיהוד שבצפון. בתחילה היו בו רק אוהלים, אח״כ בקתות מעץ ורק מאוחר יותר בתים רגילים. גדלתי שם, היה לנו משק חקלאי שהיו בו פרות, עיזים, תרנגולות ועוד. החיים לא היו קלים כי את עבודות הבית והשדה עשינו בידיים, לדוגמא: את הבגדים כיבסנו בידיים, את השדה חרשנו במחרשה שמחוברת לסוס, הסוס והעגלה זה הרכב שלנו… עזרתי להורי בכל מיני עבודות וגם את הפרות חלבתי ביד.  כאשר עזרתי במרעה ניצלתי את הזמן גם לקריאה ולהכנת שיעורים.
אימי ע״ה העדיפה לשלוח אותי ללמוד במקום שאמשיך לעבוד בשדה… כשסיימתי ללמוד בבי״ס היסודי ממ"ד במושב אחיהוד אימי שלחה אותי לתיכון 'בית יעקב' של החינוך החרדי בירושלים. הייתי מגיעה לשם לאחר נסיעה ארוכה באוטובוסים וברכבות. להוריי היה קשה מאוד לממן את לימודי, את הביגוד שלי ואת הנסיעות. ב״ה הסתדרתי והשתלבתי בעבודת המטבח בפנימייה ששהיתי, והשתכרתי מעט. למדתי בירושלים ארבע שנים וכשהייתי בגיל שמונה עשרה נשלחתי להיות מורה בצפת בבית הספר בית יעקב. היו לי תלמידים ותלמידות עולים חדשים מאתיופיה שהתקשו בהכרת השפה  העברית ובהשתלבות במנטאליות הישראלית. אני כמורה ניסיתי לעזור להם ולהוריהם בכל דרך אפשרית. גם מחוץ לשעות ההוראה בהכנת שיעורי הבית, במסיבות, בלימוד השפה ועוד.
לאחר שלוש שנים שהייתי מורה בצפת הכירו לי בחור חבדניק, את בעלי שמעון. לאחר נישואינו עברנו לגור מצפון הארץ לדרומה, עברנו לראשון לציון. הגענו לשם מכיוון שבעלי למד בישיבת תומכי תמימים שבראשון לציון ומאוחר יותר גם עבד שם. אני קיבלתי עבודה בהוראה בכפר גבירול (ליד רחובות). קיבלנו דירה בתנאים טובים מטעם הישיבה.
המרחק הרב ממשפחתי היה קשה, כיוון שלא יכולתי לראות אותם ולהיפגש איתם לעיתים קרובות. אולם ברכת הרבי מליובאוויטש לוותה אותנו תמיד ולאחר שבע שנים שגרנו בראשון לציון עברנו לגור בקרית משה שברחובות. התחלנו פעילות ענפה בהפצת היהדות וביתנו הפך להיות 'בית חב"ד'. בהמשך קיבלנו ב״ה ברכה מהרבי מליובאוויטש  להקמת מבנה ציבורי עבור הפעילות שלנו. בתחילה המבנה היה חד קומתי והוא שימש רק ל'כולל' שבו התקיימו שיעורים ולימודי יהדות. לאט לאט הפך ה'בית חב"ד' למפעל חיים של ממש. כיום  המבנה מכיל ארבע קומות שבו פועלים חיי יהדות פעילים ותוססים סביב השעון: בית תמחוי- של חלוקת מצרכים לאנשים נזקקים, בית כנסת, מקווה, ישיבה, גני ילדים ופעילויות מגוונות לילדים ולנוער במהלך השנה ובמיוחד לקראת החגים.
בעלי שמעון זכה להרבה התייחסויות מיוחדות מהרבי ביום שחזר לארץ, הרבי ליווה אותו ביציאה מ770, והסתכל עליו עד שהלך, זכות שאף אחד לא זכה לה מלבדו.
תמונה 1
                                         הרב שמעון מספר את סיפור המגילה בפורים
בניית בית חב"ד
סיפור בניית הבית חב״ד הנו מעניין ביותר, במשך שנים ביקשנו מהעירייה שתקצה לנו שטח למבנה, אך תמיד הבקשה נדחתה. באחת משיחותי עם ראש העיר הוא אמר לי: ״למה אתם מבקשים שטח, נראה לכם שתצליחו לבנות משהו?! אנשים יותר עשירים מכם לא הצליחו להקים בניין בדומה למה שאתם רוצים, לדעתי תרדו מזה…״ אני עניתי לו שקיבלנו את ברכת הרבי מליובאוויטש ובטוחים שאכן נצליח. באותה שיחה הצעתי לו שיקצה לנו שטח. אם לא נצליח תוך פרק זמן קצר תוכל העירייה לקחת מאתנו את השטח חזרה. ב״ה לאחר בקשות רבות קיבלנו שטח ותוך שנה וחצי השלד היה מוכן! ראש העיר לא האמין למראה עיניו, הוא התקשר אלינו ואמר: ״לא האמנתי שתצליחו להקים משהו ועוד בפרק זמן קצר כל כך, יישר כח!!!״.
תמונה 2

 בית חב"ד בקרית משה
בזכות ברכת הרבי מליובאוויטש  סיפורי מופת רבים יש על הפעילות העניפה של הבית חב״ד כגון: אנשים שהתקרבו לדת בזכות שיעורי התורה, אחרים קיבלו ברכה לרפואה וב״ה נושעו ועוד. זאת ב״ה תודות לרבי מליובאוויטש שלנו שברכותיו מלוות אותנו תמיד.
היום אני סבתא ב״ה, יש לי שמונה בנים וארבע בנות, נכדים ונכדות כן ירבו שחלקם פעילים יחד איתנו בבית חב"ד שבקריית משה. אנחנו רווים מהם הרבה נחת יהודי חסידי, תודה לקל.
תשע"ה

מילון

בית חב"ד
בתי חב"ד משמשים כתובת לכל ענין יהודי. כל אחד מוזמן לבוא לבית וליהנות מהפעילות שנערכת בו. בית חב"ד מנוהל על ידי השליח המקומי של הרבי מליובאוויטש.

בית תמחוי
בית תמחוי הוא מסעדה המשמשת למתן ארוחות, בחינם או במחיר מזערי, לנזקקים שאין ידם משגת לרכוש מזון לעצמם.

כולל
כולל הוא מוסד לימודים ישיבתי לתלמידים נשואים.

ציטוטים

”קיבלנו את ברכת הרבי מליובאוויטש ובטוחים שאכן נצליח.“

הקשר הרב דורי