מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בית המשפחה שלי הקשור לשלוש משפחות

גיא וסבתא נילי
סיפור תמונות החתונות
סבתא ואני "מגלים" את בית המשפחה משנת 1941

הסיפור של סבתא נילי על חתונות במשפחה
בתמונה אחת סבא ואני מתחתנים בחופה והתמונה השנייה ההורים שלי מתחתנים סבתא הדסה וסבא יעקב שהתחתנו והקשר הוא עצם החתונה, כי שתי התמונות מראות שאנחנו מתחת לחופה. האירוע כמו שאמרתי גם קודם הוא חתונה. זה החתונה שלי ושל סבא ושל אבא ואמא שלי לפני 75 שנים. סבא ואני התחתנו בשנת 1961,
אמא שלי ואבא שלי התחתנו בשנת 1941, 20 שנה לפני שאני וסבא התחתנו. 
 
החתונה של הורי , סבא רבא וסבתא רבתא של גיא – 1941
תמונה 1
 
 
 החתונה שלי ושל סבא משנת 1961
תמונה 2
רציתי להתייחס לבני המשפחה: החתונה של אבא ואמא שלי, גיליתי שיש שם כמו שאתה לומד על שורשים שלי. סבא וסבתא שלי, גם ההורים של אבא שלי וגם ההורים של סבתא שלי ואני מכירה אותם ואני זוכרת אותם ואני מתגעגעת אליהם אז התמונה הזאת מאוד ריגשה אותי מהבחינה הזאת. בתמונה נמצא גם אח של אבא שלי שאני יודעת ש7 שנים יותר מאוחר הוא ייהרג במלחמת העצמאות ואני זוכרת אותו ויש לי תמונות שהייתי קטנה והוא אהב אותי מאוד כי הייתי הבת הבכורה במשפחה והנכדה הבכורה. וזה מאוד מרגש אותי לראות אותו בתמונה. בתמונה נמצאים גם אנשים אחרים שאני מכירה וזה מזכיר לי הרבה זיכרונות מהעבר, ועוד דבר אחד אתה זכית לראות את סבתא רבתא שלך, סבתא רבתא שהיא אמא שלי שהיא עדיין חיה.
כשאבא שלי ואמא שלי התחתנו לא הייתי, בתמונה השנייה כשסבא ואני התחתנו מאוד התרגשתי הייתי כלה צעירה, התחתנתי בת 18 וחצי וסבא היה קצת יותר מבוגר ממני, בן 25 והתרגשתי מאוד והיה לי חבל שאבא שלי לא זכה להיות בחתונה שלי (הוא נפטר במסגרת עבודתו במשטרה כשהייתי בת 10).  רציתי לציין שהחתונה של ההורים שלי היה בבית של סבא וסבתא שלי בחיפה. הם לא התחתנו באולם התחתנו בבית שלהם את זה לא ידעתי גם את זה סיפרו לי.  
 
ההורים שלי התחתנו בבית של סבא וסבתא שלי, סבא שלך ואני התחתנו באולם בכיכר דיזינגוף, היה שם קולנוע אסתר ואולם שמחות. מזה התחיל הסיפור של התמונות, לקחתי את שתי התמונות כדי לספר לך כדי להשוות בין שתי התמונות מבחינת נישואים, ואז הגעתי לזה שיש שם דברים יותר מיוחדים מאשר ההשוואה. בשתיהן, אתה רואה גם שבשתי התמונות מתחתנים מתחת לחופה.
 
אצל סבא ואצלי רואים מהצילום את החופה מעלינו ובתמונה יש גם שטר כתובה גם אצל אמא ואבא שלי יש שטר כתובה אבל לא רואים את זה. בשתי החתונות החופה ושטר הכתובה הם המשותף.יש עוד דברים אבל הם לא מתייחסים לתמונה, יש רב שמקדש, ברכות שהיו, אבל בתמונות יש חופה ואצלי ואצל סבא יש גם שטר כתובה אני חושבת שהדברים הבסיסיים הדתיים נשארו אותו הדבר. 
 
אמא שלי, נולדה לשם המשפחה לוקוב וקראו לה הדסה כי היא הייתה הבת הראשונה שנולדה בבית החולים הדסה בחיפה.קראו לה גם במשפחה נחמה על שם סבא שלה נחום, אבל בתעודות הרשמיות קראו לה הדסה, ואבא שלי שם המשפחה שלו הוא למפרט, יעקוב למפרט.אני נולדתי למשפחת למפרט. אמא שלי לוקוב התחתנה עם למפרט אז היא קיבלה את שם המשפחה למפרט. כשהתחנתי עם סבא הפכתי להיות רומנובסקי. אז היה מקובל עכשיו אולי קצת פחות, אבל בעיקרון מקובל שהאישה מקבלת את שם המשפחה של הבעל אז נולדתי למפרט וכשהתחתנתי הפכתי לרומנובסקי.
 
העשרה
חופה: "חופה, במובנה המודרני, היא יריעה פרוסה על גבי ארבעה עמודים שתחתיה מקיימים את טקס חופה וקידושין. החופה משמשת לעתים גם לתהלוכות של הכנסת ספר תורה.כבר במקרא החופה מופיעה בהקשר של חתן וכלה: "יצא חתן מחדרו וכלה מחופתה" (יואל ב,טז), "והוא כחתן יוצא מחופתו ישיש כגיבור לרוץ אורח" (תהילים, יט,ו)". ויקיפדיה
תשע"ו
מורות מובילות ריקי באגר ולילית קניגסברג 

 

מילון

חופה
חופה, במובנה המודרני, היא יריעה פרוסה על גבי ארבעה עמודים שתחתיה מקיימים את טקס חופה וקידושין. החופה משמשת לעתים גם לתהלוכות של הכנסת ספר תורה.כבר במקרא החופה מופיעה בהקשר של חתן וכלה: "יצא חתן מחדרו וכלה מחופתה" (יואל ב,טז), "והוא כחתן יוצא מחופתו ישיש כגיבור לרוץ אורח" (תהילים, יט,ו).

ציטוטים

”חשיבות הכרת שורשי המשפחה“

הקשר הרב דורי