מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ביקור בעולם הזכוכית

סיפורו של יעקב אזולאי, אזרח ותיק יוצר ויטראז'ים מר"ג

תיעוד ע"י התלמיד לידור עסיס
 
עליתי לארץ בשנת 1949 ממצרים, דרך איטליה. הגענו לארץ בערב יום כיפור ונאלצנו לבלות את יום כיפור על סיפון האוניה "נגבה". לאחר שהייה בת שלושה חודשים במעברה "מחנה ישראל" (היום ליד לוד) התגייסתי לצה"ל. התנדבתי לשרת במעברה "כפר אונו" (היום קיראון).
 
עבדתי בחברת ספנות "אל ים". התחלנו עם 3 אניות משא, ובתום שרותי בה החברה הייתה בעלת צי של 25 אניות עם דגל ישראל.
 
היום בגמלאות אני מוצא סיפוק בשירות בקהילה, באגף הרווחה ברמת גן כמגשר בין גמלאים
אני מטפח תחביב של עבודה בויטראז'ים ואני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר המתמיד ברמת גן. אני משתתף בתכנית כבר מספר שנים. בכל שנה מלווה אותי תלמיד צעיר חדש. 
בתאריך ה- 18 בדצמבר 2008, כל משתתפי תכנית "הקשר הרב דורי", התלמידים והמבוגרים יחד עם המורה כרמית, נענו להזמנתי ובמקום ללמוד במעבדת המחשבים בביה"ס, הגיעו לביקור בביתי ולהתרשם מעבודות הזכוכית ויטראז' שאני יוצר כתחביב. עבודת ויטראז' מתאפיינת בתלת ממדיות לעומת ציור שהנו מטבעו שטוח וחד מימדי. ייחודה של הזכוכית שהיא מעבירה את קרני האור, מה שמעצים את  אפקט הצבעוניות שבה. החברים קיבלו ממני הסבר על המוצגים השונים ועל שלבי העיבוד בין הפריטים שיצרתי: אהילים בצורות שונות כגון כיפה, פירמידה, מלבן חלקם תלויים המיועדים לתקרה וחלקם מורכבים על רגלית ארוכה עם בסיס ריצפתי או מחוברים לרגלית קצרה להצבתה על שלחן. יצרתי חלונות דקורטיביות שמוסיפות חן לחלל החדר, אוסף תמונות שמורכבות בתוך ארגז מואר. דרך העיבוד לשלושת סוגי העבודות שהזכרתי, נעשית ע"י חיתוך הזכוכית והלחמת החלקים, עבודה משולבת בפסיפס, ע"י התכת החלקים בתנור בחום גבוה 1000-800* ואלה נדבקים למשטח הבסיס והעבודה הופכת ליחידה אחת. כמו כן ישנה אפשרות להדביק בדידים או חלקים על משטח בסיס זכוכית, עץ וכדומה. אפשרות נוספת היא להדביק את  הבדידים על דמות שקופה וחלולה שבתוכה מותקנת תאורה. בין יתר המוצגים ישנם ציורי שמן ואקריליק פרי עבודתה של אשתי היקרה ליליאן, שבה היא מבטאת את אומנות הציור במיטבה. תודות לעצותיה בתחום שילוב הצבעים והתאמתם שאני מאמץ. בסוף הביקור ניגשו אלי כמה חברים והביעו את רצונם שאארגן עבורם סדנא בה הם יוכלו ללמוד את הטכניקות השונות בעבודת הויטראז'.
 
תמונה 1 
תמונה 2 
 
שמחתי מאוד שהתלמידים מביה"ס "המתמיד" המנחים אותנו בתכנית "הקשר הרב דורי" ומלמדים אותנו טכנולוגיות ויישומים שונים במחשב ובאינטרנט , גילו עניין רב והתעניינו בפן הזה של אומנות והציגו שאלות הבהרה מעניינות ועליהן עניתי ברצון רב. 
 
תודתי לתלמידים הנפלאים מביה"ס המתמיד רמת גן, למורה מובילה כרמית הרשקוביץ ולתכנית הקשר הרב דורי
 
יעקב אזולאי

מילון

ויטראז'
אמנות שמשתמשת בטכניקות שונות לחיבור זכוכיות צבעוניות לכדי מוצר שלם וצבעוני (מקור- ויקיפדיה)

ציטוטים

”עבודת ויטראז' מתאפיינת בתלת ממדיות לעומת ציור שהנו מטבעו שטוח וחד מימדי“

הקשר הרב דורי