מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בחירה גורלית

גד גולומב ז"ל בצעירותו
ממייסדי תלמי אלעזר
הסיפור שמאחורי עלייתו של אבי לארץ ישראל

אבי גד גולומב ז"ל נולד בבריסק שבפולין, בן בכור למשפחה בת 7 נפשות. הוא השתייך לתנועת הנוער בית"ר, שם הדריך אותו בן עירו, לימים ראש ממשלת ישראל, מנחם בגין. בתנועת הנוער נדבק בו חיידק הציונות. אבי רצה מאד להגשים את חלומו, אך הוריו התנגדו ולאחר שראה שהוויכוחים אינם מקדמים אותו, גמלה בלבו ההחלטה לעזוב הכל ולעלות לארץ ישראל.
בשנת 1936, בהיותו בן 19, עזב את הוריו ואת אחיו הקטנים ועלה ארצה. הוא הגיע לראש פינה, בה היתה קבוצה בית"רית ולאחר מכן עבר למושבה פתח תקווה, שם עבד בעבודות מזדמנות. 
כל משפחתו נשארה בפולין וכולם נספו בשואה. אבי עלה לישראל שלוש שנים לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה ולא זכה לראות או לשמוע מאף אחד מהם. החלטתו למרוד בהוריו ולעלות לבדו לארץ ישראל התבררה כבחירה גורלית שהצילה את חייו אבל הותירה בו צלקת זיכרון.
בשנת 1953, לאחר שנישא לאמי, החליטו להגשים פן נוסף בציונות ולהפריח את השממה. הוריי היו בין המקימים של מושב תלמי אלעזר ממזרח לחדרה, מקום שהיה כולו אדמת ביצות. שם בנו את ביתם ושם פיתחו משק חקלאי ובו רפת פרות ולול תרנגולות, שם גם נולדנו אחיותיי ואני.
 
העשרה
תלמי אלעזר: "תלמי אלעזר הוא מושב באזור הצפון ליד חדרה השייך למועצה אזורית מנשה. היישוב הוקם בשנת 1952 על ידי בני איכרים מזכרון יעקב. המתיישבים הראשונים היו ילידי הארץ ואחר כך הצטרפו אליהם עולים מאירופה, אירן וצפון אפריקה."
תשע"ה 2015

מילון

החלטה גורלית
החלטה שמשנה את מהלך חייך

תלמי אלעזר
תלמי אלעזר הוא מושב באזור הצפון ליד חדרה השייך למועצה אזורית מנשה. היישוב הוקם בשנת 1952 על ידי בני איכרים מזכרון יעקב. המתיישבים הראשונים היו ילידי הארץ ואחר כך הצטרפו אליהם עולים מאירופה, אירן וצפון אפריקה.

ציטוטים

”סייג לחוכמה, שתיקה“

הקשר הרב דורי