מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בזכות תכנית הקשר הרב דורי מצא אברהם את תמונות אמו

אני ומנחי בחדר מחשבים
הורי הביולוגים שרה והירש
זיכרונות ילדות וזיכרונות מהשואה וקורות משפחה

בזכות תכנית הקשר הרב דורי מצא אברהם את תמונות אמוקישור לכתבה המלאה, אתר אשדוד 10  קישור לכתבה של בר רבינוניץ
 
תמונה 1

תולדות נעורי
נולדתי בשנת  1941 בברית המועצות  בעיר בלחאש.
 
אימי הביולוגית, שרה אהרונוביץ, נפטרה בגיל צעיר מאד במחנה בלגן בלזן ואבי, הרמן גרינברג, קצין בצבא פולין, גידל אותי יחד עם אישה אחרת, חיה נאוציציל, בה התאהב בזמן השהייה במחנות במהלך מלחמת העולם השנייה.לא הייתי מודע לכך שאימי הביולוגית נפטרה ומי שמגדלת אותי היא בעצם אימי החורגת. "כל הזמן היו שמועות במחנות שחיה היא לא אמא שלי. אנשים היו מלטפים לי את הראש ואומרים 'מסכן, יתום'. אבל אני לא האמנתי"
 
בגיל 36 נפטר אבי, לאחר שנמצא בבטנו גידול סרטני. הייתי בסך הכל בן 10. אימי החורגת הכירה בן זוג אחר שלא היה מעוניין בי והיא נאלצה לשלוח אותי לבית יתומים. "הוא היה אומר לאמא שבגלל שהוא רוצה להתחתן איתה, הוא צריך לגדל את הילדים שלה, אבל לא הייתי הילד שלה לכן לא הסכים לקבל אותי. למרות שהייתי הבכור במשפחה, בכל פעם שאימי היתה מחלקת קוביות שוקולד, אני הייתי מקבל רק אחד לעומת אחיי ואחיותיי שקיבלו יותר. כששאלתי מדוע היא היתה אומרת 'גוף יותר קרוב מגופייה'. כלומר, האחים שלך הם מגופי ואתה לא".
בית היתומים ועלייה לארץ
לאחר שהגעתי לבית היתומים על שם יאנוש קורצ'אק בעיר ואצלב, התקשרה אימי וביקשה לשוחח איתי. "היא ביקשה שאחזור ואעלה איתה לישראל. לא אשכח שאמרה לי 'הבטחתי לאביך שאשמור עליך. לא אסכים להתחתן איתו בלעדיך".ואכן, אני הוזמנתי לבית המשפט בעקבות הבקשה לעלות לארץ. "השופטת ביקשה שאחתום על טופס כלשהו ולא הבנתי מדוע. כששאלתי היא הסבירה לי שאימי חיה, היא לא האמא הביולוגית שלי ופתאום הכל התחבר לי. תמיד הייתי ילד סקרן וכל פעם הייתי מציץ לקופסת הנעליים של אימי, שם היו תמונות. הבחנתי ב 2 תמונות עם אישה שלא הכרתי. כששאלתי מי זו, ענו לי שזו חברה של אימי. לימים התברר שזאת אימי הביולוגית".
אני ואימי חתמנו על הטפסים ועלינו על אנייה היישר לעיר קריית גת. "שנה וחצי מאז שהגענו הגיע גם בן זוגה של אימי ואני ידעתי שלא אוכל להישאר יותר יחד איתה.
תולדות חיי בארץ ישראל
עזבתי למוסד חקלאי בשם ניצנים שליד אשקלון בשפת הים ולאחר מכן התגייסתי לחיל הנדסה בצה"ל בשירותי ב1956 נלחמתי במלחמת ששת הימים הייתי בחטיבה 7 שכבשה את רמת הגולן .בגיל 22 התחתנתי עם אישתי ואנחנו חיים יחד עד היום עם 3 ילדים ו-8 נכדים. לפני 8 שנים אנחנו החלטנו לעבור לאשדוד כדי לגור ליד בתנו שרה. לפני 40 שנה נפטרה אימי החורגת.
תכנית "הקשר הרב דורי"
סמוך לחנוכה, קיבלתי טלפון מחברתי אוולין. היא סיפרה לי על בית הספר 'אמירים' ברובע י' ועל הפרויקט הקשר הרב דורי. פרויקט מיוחד בו אנחנו מתחברים לתלמידי כיתה ו'. אנחנו לומדים לעבוד עם מחשבים והתלמידים שומעים מתעדים  את הסיפורים  המרתקים שלנו  ויחד אנחנו מעלים את הסיפורים החשובים לאתר בית התפוצות, כדי לשמר את המידע וההיסטוריה של עם ישראל.
 
אני התעניינתי והחלטתי להצטרף. ביומי הראשון בפרויקט קיבלתי בדואר הזמנה להגיע למסיבת חנוכה של ארגון יוצאי ורשה בישראל. ביקשתי מהמנחה שהוצמד לי, התלמיד פדיה, לברר פרטים על ההזמנה ולהיכנס לאתר האינטרנט של הארגון. לאחר שיטוט קצר מאד באתר, אני ופדיה, לחצנו במקריות מוחלטת על מצגת, אחת מיני רבות באתר ונדהמו לגלות תמונות של אימי החורגת. תמונות שמעולם לא ראיתי."ובתמונה הייתה אימא של אימי החורגת התמונה משנות השלושים, נדהמתי והתרגשתי מאוד עד כדי דמעות ונדרש לי המון זמן להירגע.
שמח על ההזדמנות שנפלה בחלקי להשתתף בפרויקט.
 
תמונה 2
תשע"ו

מילון

בלחאש
עיר בקזחסטן

ציטוטים

”גוף יותר קרוב מגופיה“

הקשר הרב דורי