מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בזכות מעיל פרווה

כפר בהרי האלפים
מחנה אושוויץ, שם נספו מארי ופרלה
לאון שפיגלמן הסתתר בהרי האלפים

לאון שפיגלמן נולד בשנת 1910 בעיר וורשה בפולין. בגיל 18 הוא היגר עם משפחתו לצרפת והתחיל לעבוד בבית מלאכה להכנת מעילי פרווה, בהמשך הוא גם עבד כמה שנים בתעשיית הנעליים כדי להתפרנס. מגיל קטן הוא אהב לשחק תאטרון וגם בצרפת על יד עבודה הוא שיחק בתאטרון.

בשנת 1935 כשהוא היה בן 25 הוא הכיר את מארי והתחתן אתה, אך כמה שנים לאחר מכן, פרצה מלחמת העולם השנייה. חברו הודיע לו כי הם הולכים לקבל צו גיוס למחנה עבודה. לאון עזב את פריז והלך להתחבא בהרי האלפים. זמן קצר לאחר מכן, הגסטפו עצרה את מארי ואת אמו של לאון, פרלה, בתחנת רכבת בפריז ושלחו אותן לאושוויץ. כשלאון שמע על כך הוא התחיל להסתתר בכפר בהרים. הוא ביקש מבעלי חווה להסתתר שם ולעבוד בשבילם בתמורה. בתמורה הוא הכין לבעלת החווה מעיל מפרווה יפה וערוכה ממה שהוא למד. אחר כך הגסטפו הגיעה לכפר והרגו את שף המאפייה של הכפר מול כל התושבים כי עשה מעשה שלא מצא חן בעיניהם. בעלות החווה פחדו וביקשו מלאון ללכת כי הם ידעו שאם הגסטאפו ימצא יהודי שמסתתר בחווה, הם גם ייהרגו. לאון עזב את החווה והמשיך להסתתר בהרי האלפיים עד סוף המלחמה בשנת 1945.

באותה שנה הוא הכיר את סבתא שלי, לאה, שהייתה זמרת לירית. היא מאוד אהבה  תאטרון כמו סבא שלי. ללאה הייתה כבר בת בשם ססיל והם חיו ביחד עם לאון והתחתנו. לאחר שנה אבא שלי פול שפיגלמן  נולד וחיו באושר עד שנת 1954. בשנה זאת, לאה נפטרה ממחלה תורשתית. סבא שלי היה אלמן בפעם השנייה בגיל 44 ואבא שלי שהיה בן 8 ואחותו ססיל הפכו ליתומים.

שנתיים לאחר מכן לאון התחתן עוד פעם עם סוזן בלק ובשנת 1956 נולד לסוזן ולאון בן הוא שמו סרג' .ססיל הלכה לגור עם אבא הביולוגי שלה. בהמשך השנים הוא הפך להיות יותר מפורסם בתאטרון יידיש וגם שיחק בתאטרון בצרפתית ובקולנוע.

סבי לאון שפיגלמן נפטר בשנת 2006. כל המשפחה וחבריו כיבדו אותו מאוד וכיבדו את שמחת החיים שלו ואהבת ילדיו ונכדיו. כנכדתו, אני נעמי שפיגלמן מאוד גאה בסיפור חייו של סבי, לאון שפיגלמן.

הזוית האישית

אני, נעמי שפיגלמן, מאוד גאה בסיפור חייו של סבי, לאון שפיגלמן.

מילון

האלפים
רכס הרים העובר בדרום מרכז אירופה העובר דרך מדינות רבות, מצרפת שבמערב עד לסלובניה שבמזרח. ההר הגבוה ביותר ברכס, המון בלאן, מגיע לפסגה של כ 4,800 מטר. חלק מההר בצרפת וחלקו באיטליה.

ציטוטים

”הוא הכין לבעלת החווה מעיל מפרווה יפה “

הקשר הרב דורי