מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בזכותו של פתק

סבתא נילי ונועם כיום
הסרטיפיקט של אימי
הסרטיפיקט של סבתא רבתא שאיפשר את העלייה לארץ

סבתא נילי מספרת לנכדה נועם על  סבתא רבתא שלה:
 
אמי נולדה בוורשה שבפולין למשפחה ציונית.
 
בהיותה בת 9, עלתה המשפחה אבא, אמא, אמי ואחיה לישראל והתגוררה ברחוב רש"י בתל-אביב. במשך שנה שלמה ניסה אבא של אמי למצוא עבודה ולהסתדר מבחינה כלכלית, ולא עלה בידו. בגלל הקשיים הכלכליים וחוסר האפשרות לפרנס את המשפחה, נאלצה המשפחה לחזור לפולין.
 
כשהייתה אמי בת 17, החליט אביה בהיותו ציוני, ובראותו שהמצב בפולין הולך ונעשה קשה, לנסות לשלוח את אמי ארצה. מכיוון שהייתה תלמידה מצטיינת, הצליחה אמי לקבל סרטיפיקט של האוניברסיטה העברית בירושלים. זה היה אחד מהסרטיפיקטים הראשונים של האוניברסיטה העברית  בירושלים. בעזרת הסרטיפיקט הזה הצליחה לעלות ארצה בשנת 1934, באוניה עם עוד סטודנטים . בין הסטודנטים שעלו היה גם יצחק שמיר, שלימים היה ראש-ממשלת ישראל.
 
תמונה 1 
היא התחילה למוד באוניברסיטה, אבל המצב הכלכלי היה קשה והיה קשה מאוד למצוא עבודה. אמי הצליחה למצוא עבודה בחנות פרחים, אבל הצטרכה לפרנס מהמשכורת הזעומה שלה עוד כמה סטודנטים גברים שלא הצליחו למצוא עבודה. הקשיים הכלכליים הבלתי נסבלים, גרמו לה להפסיק את הלימודים לאחר שנה אחת בלבד. המשפחה עצמה נשארה בפולין, לא הספיקה לעלות ארצה ונספתה כולה בשואה. 
 
העשרה
סרטיפיקט : אישור עליה ולימודים  באוניברסיטה.
"סרטיפיקט (מאנגלית: Immigration certificate, מילולית: אשרת הגירה), היה הכינוי שניתן לאשרת העלייה לארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי. רישיון העלייה חולק על פי מכסות שנקבעו על ידי הבריטים במשא ומתן בינם לבין ההנהלה הציונית, בהסתמך על תקנות הספר הלבן הראשון". ויקיפדיה.
תשע"ו

מילון

סרטיפיקט
אישור עליה ולימודים באוניברסיטה. "סרטיפיקט (מאנגלית: Immigration certificate, מילולית: אשרת הגירה), היה הכינוי שניתן לאשרת העלייה לארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי. רישיון העלייה חולק על פי מכסות שנקבעו על ידי הבריטים במשא ומתן בינם לבין ההנהלה הציונית, בהסתמך על תקנות הספר הלבן הראשון".

ציטוטים

”"היה לי מאוד מעניין שהייתה לי את הזדמנות לשתף את נכדתי בסיפור העלייה של אימי"“

הקשר הרב דורי