מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

באוניה לארץ ישראל

אני וסבא וסבתא
סבא ויקטור וסבתא מימי
חטיפת האחות של סבא ויקטור

סבי נולד בתאריך 2.4.1943 נולד במרוקו בעיר רבט. לסבי היה בית גדול עם שישה חדרים,סבי היה גר עם הוריו וסבו וסבתו וארבעת אחיו. בית סבי היה ממוקם במלאח  – גטו שבו כל יהודי מרוקו גרו שם.

לסבי היה יחסי שכנות וחברות נפלאה היהודים היו גרים יחד ממש כמו משפחה אחת גדולה,היו עוזרים אחד לשני עושים חגים ושבתות ביחד. לסבי לא היה קשיים בגלל זהותו המרוקאים אהבו את היהודים ועבדו איתם והיו איתם ביחסי שכנות טובה.

סבי בגיל 13 עלה לארץ לבד באוניה לעליית נוער בכפר חסידים. לאחר שנה הוא נאלץ לחזור למרוקו בגלל מחלתו של אביו. אחרי שאביו החלים עלו כל המשפחה ביחד לארץ ישראל באנייה. באנייה נולדה לסבי אחות שלאחר הלידה ניסו לחטוף אותה באוניה ואמו של סבי נלחמה איתם עד שהחזירו לה אותה.

סבי חזר לעליית הנוער ושם פגש את סבתי מימי.

12-5

סבתי מימי, נולדה בתאריך 10.8.1944 בעיר קזבלנקה, גם היא עלתה לבד לארץ במסגרת עליית הנוער. סבתי התגוררה במרוקו בבית שדומה לביתו של סבי במלאח כמו כל שאר יהודי מרוקו. בכל עיר במרוקו היה מלאח ששם התגוררו יהודי מרוקו. סבתי עלתה לארץ בגיל 13 בלי משפחתה לאחר 5 שנים יתר משפחתה עלתה לארץ. סבתי לא שירתה בצבא ועשתה שירות לאומי.

סבי התגייס לצבא בגיל 18 לחייל התותחנים בדרגת רס"ל והשתתף במלחמת ששת הימים בירושלים והגולן. באמצע השירות של סבי,סבי וסבתי התחתנו. סבי חתם קבע ולאחר שהשתחרר מקבע עבד במפעל מכתשים. סבתי עבדה במפעל ברום.  לאחר כמה שנים סבי וסבתי הביאו את אחיה של אימי: אלי, רויטל, חנית והילה. כיום אנחנו עשרה נכדים להורים או לסבא וסבתא נפלאים.

הזוית האישית

לסבא לא היה קשיים בגלל זהותו, המרוקאים אהבו את היהודים ועבדו איתם והיו איתם ביחסי שכנות טובה.

מילון

מקוחה
ממזרה

מלאח
מלאח (בערבית: אל-מלאח, الملاح) הוא שמו של הרובע היהודי בערי מרוקו (שם המקביל למושג "גטו" בקרב עדות אשכנז). בשנת 1438 הוקם המלאח הראשון בעיר פאס. מאוחר יותר הוקמו מלאחים נוספים במרקש (1568) ובמקנס (1682). עד המאה ה-19 המלאח נתפש כמאפיין של עיר הבירה, אך לא בהכרח של ערים אחרות. הסולטאן מולאי סלימאן (1792-1822) שינה זאת והפך את המלאח לתופעה נפוצה ברוב ערי מרוקו.

ציטוטים

”תחיי את החיים ועל תשכחי להיות ילדה טובה“

הקשר הרב דורי