מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ארץ ישראל נקנית ביסורים

מוטי ובן במפגש הרב דורי
סבא וסבתא של מוטי
עליתם לארץ של משפחת אבי

סבי יעקב לוין וסבתי הודה ליבה (הדסה אהובה ) חיו בליטא בעיירה וילקומיר.

נולדו להם 5 בנים אבל בגלל תנאי התברואה והרפואה, שני בנים נפטרו בגיל צעיר מאד. בשנת 1910 סבי, שחיידק הציונות קינן בו, לקח את אשתו ושלושת בניו ועלה לארץ. הקליטה בארץ הייתה קשה מאד כלכלית ובריאותית ולאחר תקופה קצרה חזרו לליטא. אבל חיידק הציונות לא הירפה ובשנת 1924 עלו לארץ דודי, הבן הבכור ואבי, הבן הצעיר.

דודי השני נסע למשפחתנו במונטריאול קנדה. דודי ואבי הגיעו להרצליה ולאחר תקופה קצרה הגיעו גם ההורים ובנו צריף בהרצליה. בהגרלת המגרשים של המתיישבים הראשונים קנו כ- 1.5 דונם במה שהיום רחוב סוקולוב פינת החלוץ ועוד חלקה לצרכי חקלאות במה שהיום רחוב י.ל גורדון.

1

בקיץ 1929 נסעה סבתי לחברון לשבוע הבראה. בשבת בו שהתה בחברון החלו ערביי העיר וכפרי הסביבה לתקוף את יהודי העיר חברון. סבתי, יחד עם אורחים נוספים, התכנסו בבית משפחת סלונים, שהיה ראש הקהילה וביחסים טובים עם השכנים הערבים. אך הפורעים הערביים לא חסו ולא התחשבו ביחסי הידידות וטבחו ללא רחם בגברים נשים וילדים.

2

הטבח בחברון

סבתי, שנפגעה מסכיני הפורעים, התעלפה והתוקפים חשבו שהיא נהרגה. כשפינו את ההרוגים גילו שהיא חיה והיא הועברה לבית החולים. באותה שבת נרצחו מעל 100 יהודים ונפצעו מאות. כיון שמצב הרפואה בארץ לא היה מתקדם, מכר סבי חלק מהחלקה ברחוב סוקולוב ונסע עם אשתו לוינה, בה עברה מספר ניתוחים שאפשרו לה חיים מוגבלים. במקביל נסע אבי לאחיו לקנדה ועבד שם כמורה ושוחט ואת משכורתו שלח להורים.

כשחזרו סבי וסבתי לארץ  בשנת 1933, מכרו את החלקה החקלאית ובנו בחלקה בסוקולוב 3 בתים בהם גרו סבי וסבתי, דודי עם אשתו ואבי עם אמי. את הקומה השנייה בבית הפינתי (סוקולוב – החלוץ ) שכרה מועצת המושבה ועל הגג הציבו חנוכייה חשמלית גדולה.

בכל חנוכה היו מדליקים את נרות החנוכיה מעל רחוב סוקולוב. החנוכייה המשיכה לתפקד שנים רבות אחרי שהמועצה עברה לרחוב הנדיב, לבניין ששימש את בית הספר ויצמן עד שעבר לרחוב לוין (לשעבר הקשת ). לפני מספר שנים נעלמה החנוכייה. להערכתנו גנבי מתכות חמדו אותה.

סבי, שהיה יזם בלתי נלאה, יזם והקים בית ספר דתי-חרדי ולידו גן דתי במקום שבו נמצא ביתו  של רב העיר בהרצליה. לגן זה אני נשלחתי והגננת הייתה חברת קיבוץ סעד- במלחמת השחרור התפנו ילדי קיבוץ סעד לגבעה שליד משטרת הרצליה. סבי גם היה בין יוזמי ומקימי בית הכנסת הגדול בעיר, שעד שהוקם היו מתפללים בצריף בסוקולוב פינת אחד העם. גולת הכותרת של פעילותו הייתה הקמת בית אבות ציבורי ברחוב הרב קוק שנחנך בשנת 1946 ומתפקד עד היום, באולם הספרייה של בית האבות תלויה תמונה גדולה שלו. אחרי הקמתו דאג במשך שנים לאחזקתו והיה נוסע למשקים חקלאיים באזור ומתרים מבעליהם ירקות, פירות וביצים לדיירים. כל הפעילויות כמובן היו בהתנדבות. סבא יעקב נפטר בשנת 1950 בגיל 80. וסבתא הודה ליבה נפטרה בשנת  1952 בגיל 78. שניהם חיו עד סוף ימיהם בהרצליה וקבורים בבית הקברות של העיר.

3
מועצת העיר בבית לוין

אני מוטי לוין נכדם גר בהרצליה מיום הולדתי נשוי לדניאלה לבית גולדמן נולדו לנו 3 ילדים ו 8 נכדים שבן הוא הנכד השביעי.

4
בית האבות ברח הרב קוק

הזוית האישית

אני מוטי לוין נכדם גר בהרצליה מיום הולדתי נשוי לדניאלה לבית גולדמן נולדו לנו 3 ילדים ו 8 נכדים שבן הוא הנכד השביעי.

מילון

טבח
רצח של קבוצת אנשים

ציטוטים

”ארץ ישראל נקנית בייסורים “

הקשר הרב דורי