מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אני ישראלי למה זה לא מובן מאליו?

סבתא ויונתן בבית התפוצות
סבתי בגיל 12
עליתה של סבתא לאה לארץ ישראל.
3
שריק החתול הלבן של סבתי

סבתא לאה סיפרה:

כילדה גדלתי בוילנה שבליטא מדינה שהייתה חלק מברית המועצות.

הוריי היו ציונים וחלומם הגדול היה לעלות לארץ ישראל אבל ברית המועצות לא הייתה מדינה דמוקרטית ולא היו בה זכויות אדם ולכן להוריי לא היה את החופש לבחור לעזוב את ברית המועצות .

בשנת 1956 נחתם הסכם בין ברית המועצות ופולין שאיפשר לחלק מהאזרחים לעזוב את ברית המועצות לפולין. הוריי היו נחושים להגיע לארץ ישראל גם אם המסע יהיה ארוך ויעבור דרך פולין.

 

 סבתי על יד ביתה ביום הולדה החמישי.

2-42

הייתי בת 13 כשהוריי בישרו לי את הבשורה שעוזבים והשביעו אותי שאשמור הדבר בסוד כדי שחלילה הרוסים לא ימנעו את זה.

היה לי קשה לשמור את דבר עזיבתי בסוד, לא יכולתי להיפרד מאנשים הקרובים אלי ביותר, מחבריי בבית הספר ובשכונה. הייתי עצובה במיוחד שעלי להיפרד לנצח משריק שהיה החתול האנגורי הלבן האהוב שלי ומראהו כמו של כדור (משמעות שמו בעברית). אני זוכרת במיוחד שכל עין שלו הייתה בצבע אחר; אחת ירוקה ואחת כחולה.

לילה אחד העירו אותי הוריי ובחסות החשיכה ניסינו ברכבת לחצות את הגבול לפולין. בגבול עצרו אותנו שוטרים פולנים ערכו בנו חיפוש ובדקו היטב את הניירות שלנו , לבסוף נתנו לנו להיכנס לפולין ושלחו אותנו למחנה מהגרים. לרוע מזלנו ראש ממשלת פולין הסתכסך בדיוק עם ישראל ולכן לא אפשרו לנו לעזוב את פולין ולעלות לארץ. שנתיים וחצי חיכינו והגבול נותר סגור.

נשלחתי לבית ספר פולני, שם התלמידים קיבלו אותי מאוד יפה ועל אף שלא ידעתי את השפה ניסו לעזור לי להיקלט. כשהגבול נפתח יצאנו לכיוון איטליה וחיכינו לאוניה שתביא אותנו ארצה. שם האנייה היה 'ארצה' היא הייתה ישנה ועלובה מאוד ונראתה כמו גיגית רחצה. על סיפונה בדוחק ובתנאי שיט קשים מאוד הפלגנו לישראל.

לראשונה בחיי פגשתי שם יהודים שהגיעו מארצות אחרות. במיוחד התרגשתי לפגוש את היהודים שהגיעו מאפריקה שדיברו בשפה שאותה לא הבנתי ועל אף שלא יכולנו לתקשר בשפת דיבור, במסע הלא נוח הזה חלקנו התרגשות גדולה שהנה אנו בדרך להגשים חלום  סוף סוף לארץ ישראל.

בלילה האחרון של שנת 1959 עגנו בנמל חיפה, עברנו בדיקות מרחו אותנו באבקת חיטוי נגד כינים ואז הועברנו על גבי משאיות למעברה ליד חיפה. התנאים במעברה היו איומים; היא שרצה נחשים ועקרבים, הייתה צפיפות איומה ולא היה איך להתקלח ולשמור על היגיינה בסיסית. הקליטה בישראל לא הייתה קלה, האוכלוסייה הוותיקה כינתה אותנו 'עולים חדשים' כאילו מדובר בשם גנאי אפשר לומר שהמסע להגיע הביתה ולהרגיש בבית עוד היה בראשיתו ודרך ארוכה הייתה לפנינו. צעדנו בדרך הלא פשוטה הזאת ובנינו לנו בית. והיום יונתן אתה חלק מהבית הזה שבנינו ואני שמחה על כך.

4
אוניית המעפילים ארצה

תמיד תזכור לא לקחת את זה כמובן מאליו, זההיה כרוך במאבקים רבים להגיע למדינה עבור העם היהודי ולשמור עליה ולעשות אותה בית אמיתי. אל תתייאש אם הדרך ארוכה ומתפתלת. אל תהסס לחלום ולהציב לעצמך מטרות גם אם נדמה שהן רחוקות אם תאמין בעצמך ובדרכך ותשקיע אתה תצליח.

יונתן, תזכור שאנחנו כאן כולנו ישראלים ולא משנה אם המשפחות שלנו הגיעו מאפריקה או מאירופה, השונות שלנו צריכה רק לעשות את ישראל יפה יותר ומעניינת יותר ולא מקור לפחד או חלילה שנאה. תזכור שלכל האנשים באוניה היה אותו חלום והם היו מוכנים להקריב עבורו .

5
סבתי ואמא שלה במעבר הגבול

תודה כל יום על זה שיש לך זכויות אדם דמוקרטיות ואל תשכח להרגיש בר מזל גדול בענין הזה פשוט כי  לרוב האנשים בעולם אין. יש לך יכולת לבחור והיא מגיעה עם הרבה אחריות לבחור נכון בשכל ישר ובלב נקי ולוודא שגם אנשים מסביבך נהנים מאותן זכויות.

הזוית האישית

יונתן: לאחר השתתפותי בתכנית "הקשר הרב דורי", אני יכול להשוות את הילדות והחיים בתקופה שלנו לבין ילדות וחיים בתקופה של סבתא וכמה הדברים השתנו והתחדשו מאז. ההשוואה הזאת גורמת לי להעריך את הילדות שלי ואת חיי יותר ולא לקחת שום דבר כמובן מאליו .בנוסף, בזמן  מפגשי התכנית, התחברתי יותר לסבתי והכרתי אותה טוב יותר, הכרתי את לאה הילדה הרבה לפני שנהייתה ללאה הסבתא שאני אוהב מתמיד. קל לי להתחבר ללאה הילדה כי גם אני ילד וזה מקרב אותי לסבתא ברמה נוספת. אני חושב שהפרויקט "הקשר הרב דורי" הוא פרויקט חשוב וכדאי לעשות אותו כי במהלך המפגשים אתה נחשף לעולמות שלא הכרת מקודם, לומד על השורשים שלך ורואה את החיים שלך כחלק ממשהו גדול יותר, מהיסטוריה של משפחות וזה מעניין מאוד. אני ממליץ לכל מי שיכול להשתתף בפרויקט שיעשה זאת.

מילון

גיגית רחצה
כלי הנראה כקערה גדולה המשמש לרחצה.

ציטוטים

”יונתן , תזכור שאנחנו כאן כולנו ישראלים ולא משנה אם המשפחות שלנו הגיעו מאפריקה או מאירופה. “

הקשר הרב דורי