מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אני והסבתא ישבנו בצוותא

אני ולאה
לאה בטקס שבועות
סיפורה של לאה

אני וסבתי ישבנו בצוותא ונהניתי לשמוע את סיפור חייה השזור בתולדות רעננה.

סבא רבא חיים וסבתא רבתא חנה הגיעו לרעננה בתחילת שנות העשרים. הם נישאו ברעננה. סבא רבא חיים בעזרת משפחתו קנה פרדס והקים משק הפרדס היה לכל אורך רחוב קזן (קזן היה בין קוני אדמת רעננה). אחותו של סבא רבא שלי נחמה כהן הייתה המורה הראשונה ברעננה בבית ספר מגד שנקרא אז ממלכתי יחד עם המורה מגד וברטוב.

סבתי לאה נולדה בשנת 1935 היא למדה בבית ספר מגד וכשבגרה לימדה שם. גם שלושת ילדיה למדו שם ונכדיה ואני בניהם.

סבתא גדלה ברעננה שהגנון בו הייתה היה באחד החדרים בביתה לאחר שנה בגנון עברה לגן הילדים שגם היה בחצר ביתה מידי יום אחר הצהריים כל חבריה היו באים לשחק בחצר הגדולה מרובת המשחקים לאביה סבא רבא חיים היה חמור ששימש אותו לעבודתו במפעל המים כל בוקר כך שאחר הצהריים היא וחבריה רוכבים בתורנות על החמור. בהמשך החצר לאורך כל הרחוב היה הפרדס שלאורכו היו פסי ברזל שעליהם פסעה קרונית ששימשה להובלת הפרי כך שחבריה גם נהינו מנסיעה על הקרונית.

סבא רבא בנה את ביתו במו ידיו את הבלוקים לבניין עשה בחצר בבית היו ארבעה חדרים שני חדרים מושכרים המשפחה גרה בשני חדרים והשירותים היו משותפים.

סבתא לאה הייתה מורה למלאכה בבית הספר מגיל חמש התחילה לסרוג, עשתה מיטות לבובות מקופסאות נעליים וגם רקמה ועשתה שרשראות מפרחים שגדלו בפרדס במיוחד אהבה סבתא את החגים. כל פורים התחפשה בתלבושות שהיא ואמה סבתא רבא חנה היו תופרות  בחג הסוכות סבתא ואביה היו בונים סוכה מקשטים אותה בשרשראות ופירות הפרדס.

סבתא רבתא חנה הצטיינה בבישול וסבתא לאה רכשה תחביב זה ממנה והמשיכה בו כיום סבתא כותבת מתכונים בעיתון.

שאלתי את סבתא באיזה משחקים הייתם משחקים?

"שיחקנו בקלאס" היא אמרה "קפצנו בחבל, הקפצנו מקל(דודס), חמור גדול ע השמיים ומשחקי כדור, מחניים, סבתא סורגת, מחבואים ועוד."

שאלתי גם את סבתא "אם יש לה זיכרונות מיוחדים מבית ספר?"

"בתחילת כל חודש" אמרה "היינו נפרדים בבית העם מהחודש הקודם ומברכים את החודש החדש ילד אחד היה עומד בימין הבמה וקורא בקול לדוגמא: "חודש שבט צאתך לשלום וילד אחר בשמאל הבמה היה עונה חודש אדר בואך לשלום" וכל הכיתות שישבו באולם היו עונים בקול רם: "סימן טוב ומזל טוב יהי לנו ולכל ישראל" ושרים שיר לקרן הקיימת."

סבתא לאה נטעה בחצר בית הספר את עץ המדינה כמו כן זכור לה לטובה המורה מדברי שאיתו היו יוצאים לשדה להכרת שמות של פרחים.

"ואיפה למדת תיכון?" שאלתי "ברעננה היה תיכון שרק נפתח" אמרה "ואני למדתי בו בשנה השנייה שנפתח."

לאחר ארבע שנים בתיכון סבתא עברה לסמינר למורות למלאכה בתל אביב, בשנת 1954 סבתא נישאה לסבא אברהם קליין ונולדו להם שלושה ילדים סבא אברהם עבד בבזק שבזמנו נקרא דואר.

סבתא עבדה בתור מורה למלאכה ולאחר כמה שנים עשתה הסבת מקצוע לריפוי בעיסוק ועבדה בבית חולים שלוותה. אחרי שפרשה היא התחילה לעבוד בהתנדבות בעיתונאות לאחר קורס של שנה עד היום היא מתנדבת בעיתון כיוון חדש מזה עשרים שנה.

הזוית האישית

היה מאוד כיף לדבר אחד עם השנייה ולשמוע סיפורים מהעבר.

מילון

דודס
משחק הקפצת מקל

ציטוטים

”"עם שאינו יודע את עברו ההווה של דל ועתידו לוט בערפל"“

הקשר הרב דורי