מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אמא סיפרה לי שנולדתי בחנוכה

מקנס בה נולדתי ולמדתי באליאנס
בית הקירור הישן כפר חסידים
נולדתי בשנת 1946 בחודש דצמבר

שמי רחל אלול, לשעבר רחל לוי, בת מסעודי טולדנו ומשה לוי, שנולדו וגדלו בעיר מקנס שבמרוקו. אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי השנה והשתתפתי גם בעבר. 
קישור לסיפור הקודם שהעלנו , אפשר לקרוא בקישור : עלייתי לארץ
 
תמונה 1

 

אני נולדתי אצל סבתא פרחה. הלידה של אמא הייתה בביתה של אמא של אבא שלי, סבתא שלי. אחרי כמה ימים חזרנו הביתה. נולדתי בשנת 1946 בחודש דצמבר. אמא תמיד סיפרה לי שנולדתי בחנוכה כאשר הייתה עונת החורף. בזמנו רוב האנשים ילדו בבית, בעזרת אישה מקצועית, שנקראה מילדת. ברוך השם רוב הזמן הכל עבר בשלום.
 
השם רחל הוא שם של סבתא שלי ז"ל מצד אמא, היא הלכה לעולמה בגיל מאוד צעיר. בשביל סבאשלי, שנקראתי על שם אשתו, הייתי יקרה מאוד וחשתי בזאת. בגיל גן הלכתי לגנון של ויצ"ו ולאחר מכן למדתי בבית ספר אליאנס.
בזמנו לא היו כל כך הרבה פעוטונים לגיל הזה ולכן, בשנים הראשונות הילדים נשארו בבית עם אמא עד שהגיעו לגיל בית הספר. זכור לי מאוד, שלמדתי בבית ספר "אליאנס" וכך סיימתי את בית הספר יסודי ועברתי לתיכון. התיכון היה מעורבב עם תלמידים מוסלמים ונוצרים, כולל המורים של בית הספר.
 
העליה לישראל וההסתגלות
הגיע הזמן לעלות ארצה לישראל. בגיל 17 אמא החליטה שאני אלך ללמוד במוסד פנימייה, שקראו לו "כפר חסידים". בפנימייה לא הסתדרתי בפן החברתי ומבחינת האוכל וגם השפה העברית הייתה לי מאוד קשה, לכן החלטתי לעזוב והלכתי ללמוד בפנימייה אקסטרנית הנמצאת בבוסתן הגליל, במגמת כלכלת בית.
 
משם מכיוון שהמצב הכלכלי לא היה כל כך טוב בבית, לא הייתה לי ברירה אלא להירשם ללשכת העבודה, לחפש עבודה ותוך זמן קצר התקבלתי לעבודה במפעל שטראוס בעכו. עבדתי שם במשך שבע שנים ובזמן הזה גם הכרתי את בעלי היקר. לאחר כשנה וחצי בערך התחתנו.  המשכתי בעבודתי בחברת "שטראוס".
זכיתי להביא את הבן שלי הבכור ואז פרשתי.
 
העשרה
מוסד, פנימיה: "פְּנִימִיָּה היא בדרך כלל בית ספר או מוסד חינוכי המספק גם מקום מגורים זול או ללא עלות לכל או לחלק מחניכיו או מוריו. המושג "פנימי" מציין כי המגורים והכלכלה הם פנימיים בתוך המוסד. רבים מבתי הספר בעולם הן פנימיות. תלמידי הפנימיות לעתים מבלים את מרבית שנות ילדותם והתבגרותם בפנימיה, הרחק מהוריהם, אך בחגים וחופשות הם חוזרים לביתם הקבוע".
 
אליאנס: "כל ישראל חברים (בראשי תיבות: כי"ח, בצרפתית – Alliance Israélite Universelle – "אליאנס") הוא ארגון תרבותי יהודי הפועל במספר ארצות. מקום מושב ההנהלה העולמית היה בתחילה ונשאר עד היום בפריז.הארגון הוקם על ידי קבוצת נכבדים יהודים צרפתים ב-1860 כדי לענות על הצורך במנהיגות מרכזית חברתית לקהילה היהודית".
ויקיפדיה
 
תשע"ו

מילון

מוסד פנימייה
פְּנִימִיָּה היא בדרך כלל בית ספר או מוסד חינוכי המספק גם מקום מגורים זול או ללא עלות לכל או לחלק מחניכיו או מוריו. המושג "פנימי" מציין כי המגורים והכלכלה הם פנימיים בתוך המוסד. רבים מבתי הספר בעולם הן פנימיות. תלמידי הפנימיות לעתים מבלים את מרבית שנות ילדותם והתבגרותם בפנימיה, הרחק מהוריהם, אך בחגים וחופשות הם חוזרים לביתם הקבוע.

אליאנס.
כל ישראל חברים (בראשי תיבות: כי"ח, בצרפתית - Alliance Isra?lite Universelle - "אליאנס") הוא ארגון תרבותי יהודי הפועל במספר ארצות. מקום מושב ההנהלה העולמית היה בתחילה ונשאר עד היום בפריז.הארגון הוקם על ידי קבוצת נכבדים יהודים צרפתים ב-1860 כדי לענות על הצורך במנהיגות מרכזית חברתית לקהילה היהודית.

ציטוטים

”בגיל 17 הלכתי ללמוד במוסד , שקראו לו ''כפר חסידים''“

הקשר הרב דורי