מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אמא זיכרון וחיות

אמא מובילת דרך"
אמא בצעירותה
אמא נולדה ראשונה. אברהם, האח התאום נולד השני.

אמא זיכרון וחיות

אמא נולדה בשדות הגבול שבין רומניה – רוסיה בעת מנוסה מהגרמנים. נולד עימה אח תאום. רופא רוסי שתיין יילד את התאומים – וברח.

אמא נולדה ראשונה. אברהם, האח התאום נולד השני. המשפחה ברחה, והסתתרה עם הפרטיזנים ביערות. בשלב כלשהו נתפסו, הצליחו שוב לברוח, והגיעו לאוסטריה. נתפסו שוב – הושלכו לכלא. משם – עת סיום המלחמה – עלו ארצה. התגוררו בחיפה, שם עברו את הצנע.

אמא נישאה בגיל צעיר מאוד. התגרשה גם מהר מאוד. ילדה ילד, וגידלה אותו לבד. עבדה קשה, על מנת לסייע בפרנסת בית ההורים, וגידול ילדה – אחי. נישאה שוב, נולדתי אני – והתגרשה בשנית. כל חייה הוקדשו לאהבת האדם ולחינוך ילדיה. לא החסירה מאיתנו דבר. תמיד בחורף, עת סבלנו מקור וממחסור טענה:

"כשאנחנו יחד חבוקים – כל העולם שלנו ואף אחד לא יכול לנו".

אמא חלתה בדמי ימיה, לא שמרה על בריאותה. מסרה נשמתה לבורא, ביום ט"ו באדר לפני שבע שנים. משפחתו של אחי ומשפחתי נשארנו מלוכדים ואוהבים. משמרים את הרגע, את קדושת החיים. את אמא שלנו לעד ולעולמי עולמים.

הזוית האישית

הדבר תרם לקשר בלתי אמצעי בין שכבות גיל שונות. כן תרם לידע שאינו היה גלוי קודם לכן לגיל הצעיר.

העשרה

פרטיזנים: "פרטיזן הוא כינוי ללוחם בצבא לא-סדיר (ראו גם גרילה) שפועל נגד כוחות כיבוש. הכינוי מתייחס בדרך כלל ללוחמים בתנועות מחתרת נגד הכיבוש הנאצי באירופה בתקופת מלחמת העולם השנייה, אך נעשה שימוש במושג גם ביחס למתנגדים בכוח לכיבוש הסובייטי במזרח אירופה לאחר המלחמה ולחברים בקבוצות התנגדות צבאיות אחרות. מקור המונח באיטלקית, שבה משתמשים במילה partigiano במשמעות "מתנגד למפלגה/לכוח".

ויקיפדיה

 תשע"ו, יולי 2016

מילון

פרטיזנים
פרטיזן הוא כינוי ללוחם בצבא לא-סדיר (ראו גם גרילה) שפועל נגד כוחות כיבוש. הכינוי מתייחס בדרך כלל ללוחמים בתנועות מחתרת נגד הכיבוש הנאצי באירופה בתקופת מלחמת העולם השנייה, אך נעשה שימוש במושג גם ביחס למתנגדים בכוח לכיבוש הסובייטי במזרח אירופה לאחר המלחמה ולחברים בקבוצות התנגדות צבאיות אחרות. מקור המונח באיטלקית, שבה משתמשים במילה partigiano במשמעות "מתנגד למפלגה/לכוח".

ציטוטים

”כשאנחנו יחד חבוקים – כל העולם שלנו ואף אחד לא יכול לנו“

הקשר הרב דורי