מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אמא אמרה לי שאני שווה הרבה כסף

סבא איוון יוסף והנכדה הילית
מאלבום התמונות של איוון
מעשה בתינוק ומטבע

איוון שזר מספר "אמא תמיד אמרה לי שאני שווה הרבה כסף".

נולדתי בשנת 1937 בצ'ילה, בעיר סנטיאגו.

 סנטיאגו דה צ'ילה – "(בספרדית: Santiago de Chile), או בקיצור סנטיאגו, היא בירת צ'ילה ומרכז חיי הכלכלה והתרבות שלה. ממוקמת בלב העמק המרכזי של צ'ילה. בעיר מתגוררים 5,960,000 תושבים, המהווים כשליש מאוכלוסיית המדינה".

 בשנת 1938, כשהייתי בן 8 חודשים, אמא הניחה אותי במיטת התינוק שלי והלכה לסדר בחדר הסמוך. במיטתי, בדרך לא ברורה היה מטבע כסף של 50 סנט (גודל המטבע כמטבע של 10 שקלים), אני מניח שבזמן שניגשו לסדר את המיטה או כששיחקו איתי נפל המטבע מכיס החולצה.

כמו כל תינוק רגיל כשהמטבע הגיע אלי הכנסתי אותו לפה, בלעתי אותו אבל והוא נתקע בגרון. אמא שמעה קולות חנק ורצה לעברי,הפכה אותי וטפחה על גבי בכדי להוציא את המטבע אך ללא הצלחה.

בזמנים ההם בכדי להזמין אמבולנס או מונית היה צריך אורך רוח ומכיוון שלא היה זמן היא פשוט יצאה איתי בבהלה לרחוב לבקש עזרה ולשמחתה עברה מונית.

אמי ביקשה להסיע אותנו לעזרה ראשונה.

הכבישים אז לא היו סלולים ברובם והם היו כבישי אבנים צפופות. למזלי בנסיעה המהירה האוטו דילג וקפץ בגלל האבנים ובורות, מרוב טלטלה המטבע השתחרר ונבלע.

בבית החולים בצילום רנטגן ראו את המטבע מונח יפה בקיבתי.

הם הרגיעו את אמא ואמרו שהמטבע יישאר שם וחומצות הקיבה עם הזמן ימיסו אותו.

אולי נשאר שם חלקיק קטן עד היום.

לפעמים כשהייתי קופץ הייתי יכול לשמוע את המטבע מרשרש.

מילון

סנט
סוג של מטבע

סנטיאגו דה צ'ילה
(בספרדית: Santiago de Chile), או בקיצור סנטיאגו, היא בירת צ'ילה ומרכז חיי הכלכלה והתרבות שלה. ממוקמת בלב העמק המרכזי של צ'ילה. בעיר מתגוררים 5,960,000 תושבים, המהווים כשליש מאוכלוסיית המדינה

ציטוטים

”כשהייתי בן 8 חודשים השגתי מטבע כסף“

הקשר הרב דורי