מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אירופה-אנגליה-ישראל בשלושה דורות

איה וסבתא רות
רות בתיכון באנגליה, 1958
סיפורה של רות על עליתה מאנגליה לישראל
אירופה בסוף המאה התשע עשרה
ההורים של אמי הגיעו לאנגליה מרומניה וההורים של אבי הגיעו מפולין. ההורים של אמי היו צעירים ונפגשו והתחתנו באנגליה. ההורים של אבי היו כבר נשואים עם שני ילדים. בשנים לאחר מכן אבי ועוד ארבעה ילדים נולדו באנגליה. שתי המשפחות בטח מאוד שמחו לצאת מהקשיים בארץ מולדתם לחיים חדשים באנגליה. החיים לא היו קלים במיוחד אבל הם הסתדרו. על אף שנולד בפולין ולכן לא היה מגויס, דוד אחד מצד אבי התנדב להילחם במלחמת העולם הראשונה ונהרג אי שם. 
 
אנגליה
בשנת  1940, בזמן מלחמת העולם השנייה, ההורים שלי נפגשו והתחתנו. כעבור שנתיים אני נולדתי ונשארתי בת יחידה. המשפחה הקטנה שכרה בית בשכונה נחמדה במנצ'סטר שחיו בה משפחות יהודיות נוספות. הייתה לי ילדות מאושרת אפילו שאחרי המלחמה התנאים למחייה לא היו קלים.
 
היה קצת מסובך לגדול בתור ילדה יהודייה בסביבה נוצרית. בבית ספר יסודי היו אולי שני תלמידים יהודים בכיתה, לא יותר. עקב ההדרכה בבית, למדתי איך להשתלב בכיתה. בכל זאת, כשהייתי בת שבע, חזרתי הביתה ושאלתי את אמי "למה היהודים הרגו את ישו?" באותו שבוע הכניסו אותי ל"חדר", מסגרת בה לומדים יהדות.
 
בתיכון התמונה הייתה שונה. למדתי בבית ספר גדול לבנות בלבד והיו מספר גדול יותר של תלמידות יהודיות וגם מספר מורות יהודיות. לכן לא הייתה סימנים חזקים של אנטישמיות.
 
ישראל 
אחרי סיום הלימודים התחלתי לעבוד במשרד ממשלתי, ליהנות  עם חברות, לטייל קצת בעולם ובכלל לנהל חיים כמו כל אישה צעירה יהודייה. הכל התנהל כרגיל עד 1968, כשביקרתי בישראל עם ההורים בפעם הראשונה. בסוף החופש בת הדודה של אמי (שעלתה ארצה ב-1949) אמרה לה להשאיר אותי בארץ. אמי נבהלה וענתה שיש משפחה, חברים ומשרה טובה באנגליה. אבל, כשחזרתי לאנגליה הבנתי שעלייה זו באמת אפשרות עבורי. מהר עשיתי את כל הסידורים הדרושים וכעבור חמישה חודשים עליתי ארצה. עם השנים התחתנתי ונולדו לי ילדים שגם הם התחתנו והביאו ילדים לעולם. בינתיים יש שני דורות ילידי הארץ אבל בעתיד- מי יודע?
  תמונה 1
 
הנכדה איה וסבתא רות בתכנית הקשר הרב דורי, בי"ס עתיד, רמת גן, תשע"ד 2013-2014

מילון

מנצ'סטר
עיר ורובע מטרופוליטני במחוז מנצ'סטר רבתי שבאנגליה

ציטוטים

”אני דור שני באנגליה וילדי ונכדי דור שני בישראל“

הקשר הרב דורי