מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איסר הראל הלפרין הדוד המיוחד שלי

אני (סבתא מיכל) ונכדי תובל.
איסר הראל בצעירותו.
אישיות ממשפחתי שהתביעה חותם על ההיסטוריה של ישראל ובכלל.

אני, מיכל שיש, סבתו של תובל. נענתי לבקשתו של תובל לתעד את דמותו של  איסר הראל. איסר היה אחיו הבכור של אבי משה (מישק'ה) הלפרין. איסר נולד בשנת 1912 והיה מבוגר מאבי בכ-9 שנים, אך היה האח הקרוב אליו ביותר. אבי עלה ארצה יחד עם איסר ואמו, בשנת 1930. סביב דודי איסר, שלימים כונה גם 'איסר הקטן', ישנם סיפורים רבים וחשובים, הקשורים להיסטוריה של מדינת ישראל, עוד בצעירותו. איסר היה ראש המוסד הראשון לביטחון ולמודיעין  של המדינה, והוא היה זה שייסד את התפקיד. אספר פה שתי פרשיות הקשורות באיסר וזכורים  לי במיוחד, מילדותי.

פרשייה ראשונה: איפה יוסל'ה

%d7%aa%d7%95%d7%91%d7%9c-3
בשנת 1960, נמסר ילד דתי בשם יוסל'ה שוכמאכר לסבו, נחמן שטארקס, כדי שישמור עליו מספר חדשים, בגלל מצבה הכלכלי הקשה של המשפחה. כאשר ביקשה המשפחה את הילד בחזרה, סירב הסב להחזירו, בטענה שמשפחת הוריו לא שמרו על אורח חיים דתי, ועל כן הסתיר אותו תחילה בכל מיני מקומות מסתור בארץ, ואח"כ הצליח להבריח אותו לארה"ב. החיפושים של המשטרה אחריו נמשכו שנתיים וללא הצלחה.  בשנת 1932 הורה דוד בן גוריון, שהיה ראש הממשלה, לאיסר שהיה כבר ראש המוסד, לחפש את הילד ולהחזירו להוריו בארץ. איסר פיקד אישית על המבצע, והפעיל סוכני מוסד באירופה. לאחר 5 חדשי חיפושים הצליח איסר לגלות את יוסל'ה בישיבת חסידי בסאטמר בברוקלין בניו-יורק , ולהשיבו לבית הוריו. משהחזירו את יוסל'ה ארצה, הייתה פה שמחה גדולה מאוד, והיה לזה פרסום רב ברדיו. (באותם ימים לא הייתה עדיין טלוויזיה בארץ). רק שנים מאוחר יותר, סיפרו לי שאיסר, הדוד שלי, היה אחראי על העניין, כיוון שתוארו היה חסוי, ולא דובר על כך לידינו, הילדים, באופן גלוי. היום ידוע שאילולא דבקותו וחריצותו של איסר, לא היה יוסל'ה חוזר לחיק משפחתו.

%d7%aa%d7%95%d7%91%d7%9c-4
פרשייה שנייה: פרשת אייכמן

בצהרי היום, בשעה אחת ושלושים, שודרה מהדורת חדשות ברדיו, ובה פורסם כי נתפס הפושע הנאצי אדולף אייכמן. אמי שהייתה עסוקה בהכנת ארוחת הצהריים, הפסיקה את כל עיסוקיה, ושאלה אותי:" את יודעת מי תפס את אייכמן ?", משעניתי בשלילה- השיבה בהתלהבות: זה איסר, הדוד שלך!". אייכמן היה אחראי על השמדת יהדות אירופה. אחרי מלחמת העולם השנייה ברח לארגנטינה והסתתר בה. בשנת 1958 המוסד איתר אותו בארגנטינה. לאחר שנתיים קדחתניות של איסוף אינפורמציה ומעקבים, עמד איסר בשנת 1960 בראש המבצע של פעולה חשאית ללכידת אייכמן והבאתו למשפט בישראל. באפריל 1961, נשפט אייכמן בבית המשפט המחוזי בירושלים. לשם שפיטתו נבנה תא זכוכית משוריינת עבור אייכמן, שניצב בבית המשפט בשעה שניגבו העדויות נגדו ע"י יוצאי שואה ששרדו את המלחמה, והיה להם מגע אישי איתו. היה חשש גדול שמישהו מהעדים הניצולים, שהיו אנשים מלאי כאב על סבלם הרב ועל אובדן משפחתם ורצון לנקם, עלול לפגוע באייכמן.

 

whatsapp-image-2017-01-02-at-11-13-50-300x225

המשפט התנהל במשך כשנה. כל יום שודרו סיפורי הסבל האיום שעברו הניצולים, בשידור ישיר מבית המשפט בירושלים לרדיו. אנחנו, שלמדנו בכיתה ו', קיבלנו אישור לצאת לשעה, לאחד מבתי התלמידים שגרו ליד ביה"ס, כדי להקשיב לסיפורי העדים.

זכור לי עד היום קולו הנרעד של אחד העדים, שהתמוטט בזמן מתן העדות, מהתרגשות רבה.  למעשה, היה זה המפגש הראשון שלי עם סיפורי השואה, שפתח לי צוהר להיסטוריה שעד אז, לא דובר עליה מספיק. רק אז, התחלנו להבין מה שקרה באירופה, ומה שעבר על ה"עולים החדשים" שהגיעו ארצה, ולא ידענו כילדים מה היה הרקע לבואם.

אדולף אייכמן, היה הראשון והאחרון שנשפט במדינה שלנו למוות, בשנת 1962. הדבר התאפשר לאחר שנחקק חוק מיוחד בשנת 1950 – חוק לעשיית דין בנאציים ועוזריהם, עונש מוות.  שתי פרשיות אלו, הן רק מעט מסיפורי מעשיו של דודי איסר, שנפטר ב-18 לפברואר 2003, וזכה להגיע לגיל 91. אהבנו אותו מאוד כאיש משפחה חם, וכדוד חשוב.אבי, שהיה אחיו הצעיר, נפטר כעשרים  לפניו בעודו בן 51. איסר דאג לשמור עמנו על קשר הדוק עד יום מותו. לימים הוקם על שמו של איסר רחוב בהרצליה. חשוב היה לי לספר על פועלו ודמותו של איסר  – מעשיו של איסר הראל בשנים בהן עמד בראש השירותים החשאיים של מדינת ישראל ראויים להיבחן לפי קנה מידה אחד בלבד, והוא ממלכתי לאומי. איסר הצליח להנהיג בשירותים החשאיים של ישראל, אידאליים של מוסר, הגינות, צדק, ואנושיות שאין להם אח ודוגמה בשירותים אחרים, ואף בהרבה מוסדות ממלכתיים בישראל. זו זכותו הגדולה. (מתוך הספר: "הממונה" מאת ד"ר מיכאל בר-זוהר, 1970).

%d7%aa%d7%95%d7%91%d7%9c-1-2

הזוית האישית שלי

תובל הנכד: מסיפור זה ניתן ללמוד שבעת מעשיו של איסר הראל, הוא שמר על תכונות חשובות כגון: הגינות, יושר, ומוסר, שחשוב שהדורות הבאים ילמדו, וזוהי בעצם מטרת התוכנית "הקשר הרב-דורי".

%d7%aa%d7%95%d7%91%d7%9c9

מילון

פרשייה
התרחשות או סיפור ללא משמעות רבה, פרשה קלה.

איסר הראל
איסר הראל (הלפרין) (1912 – 18 בפברואר 2003, ט"ז באדר א' ה'תשס"ג) היה איש מודיעין ישראלי, מאבות קהילת המודיעין הישראלית, ראש השב"כ הראשון, ראש המוסד השני וחבר הכנסת.

ציטוטים

”"איסר הצליח להנהיג בשירותים החשאיים של ישראל, אידאליים של מוסר, הגינות, צדק, ואנושיות למופת.."“

הקשר הרב דורי