מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא נגה פגשה את סבא דב

צילום משותף לאחר ראיון העבודה הראשון
בובה ראשונה בארץ-כל הצעצועים נשארו בחו"ל
סיפור אהבה במרכז לילדים במצוקה ואירוע היסטורי מרגש

הסיפור מתחיל בכך שסבתי למדה בסמינר והתחילה לעבוד במוסד לילדים במצוקה. היא סיפרה לי כך את שגרת יומה באותה התקופה:

"אני היייתי מגיעה בחמש בבוקר, מעירה את הילדים, מלבישה אותם, מכינה אותם לגן ולבית ספר, הולכים לחדר אוכל, אוכלים, זאת הייתה העבודה שלי". אז בתוך סיפור השגרה, היא התחילה לספר לי את סיפור ההכרות שלה עם סבא:

"לבחור הזה קוראים דב…"

"במוסד היו גם מדריכים ויום אחד בא מדריך אחד ושאל אותי אם אני רוצה ללכת לסרט ? אני אמרתי 'לא אני לא יכולה, כי אני בבית ספר דתי ולא הולכים לסרטים'. הבחור בא עוד פעם ועוד פעם ולבסוף הלכתי איתו לסרט שקרא לו: 'סיפור הפרברים' , סרט יפה. כך זה התחיל ומאז המשכנו ונפגשנו אחרי הצהריים ובערב. כשסיימתי ללמוד בסמינר, גם הבחור סיים ללמוד בסמינר וחזר לגור בחיפה. הוא  גר במקור בחיפה. אני עבדתי בעפולה. המשכנו להפגש ולבסוף החלטנו להתחתן. זהו סיפור ההיכרות של סבי וסבתי. סבתי סיימה את שיחתנו על נושא זה במשפט: "לבחור הזה קוראים דב והוא סבא שלך". סיפור הכרותם עניין אותי ומאוד אהבתי לשמוע אותו.

 האירוע שהסעיר מאוד את סבתי: תפיסתו של אדולף אייכמן

סבתי גם המשיכה לספר על אירוע היסטורי מרגש מאוד, שקרה באותה התקופה, סבתא מספרת: "אני הייתי נערה בתיכון ושמעתי בחדשות משהו מאוד מאוד חשוב וכולם היו נרגשים מאוד. שמענו, שתפסו בארגנטינה פושע נאצי מאוד גדול, קראו לו אדולף אייכמן ועצרו אותו במשפט. המשפט שלו התקיים בבית העם בירושליים ובנו לו תא מזכוכית משוריינת כדי שלא יפגעו בו. שמרו עליו. הגיעו למשפט המון ניצולי שואה למסור עדות וזה היה מאוד קשה להם ומזעזע ". ככה סבתי סיפרה את חלקו הראשון של הסיפור. היא המשיכה את סיפורה כך: " ובסוף הוא נידון למוות, דין המוות היחידי במדינת ישראל, תלו אותו, את הגופה שרפו ופיזרו את האפר. "מקרה זה עניין אותי, מכיוון שזהו דין המוות הראשון וכמובן גם היחידי במדינתנו. סבתי סיפרה גם מה היא עשתה באותו זמן: "זה מקרה שזה מאוד עניין אותי ואת חברותיי כנערות, היינו הולכות כל יום לכנסיית הטיסבון ושם יכולנו לשמוע את המשפט, היינו אוספים דפים מהמשפט, חומר כתוב. זה היה מאוד מרגש התקופה הזאת. היו גם הקרנות וראינו את זה על המסך".

הזוית האישית

תמר: אני חוויתי חוויה טובה, מעשירה, מלמדת וכיפית. אני רוצה לאחל לסבתי הרבה בריאות, אושר, נחת מהנכדים ואריכות ימים.

סבתא: "תוכנית מאוד מבורכת בעיניי, יוצרת קשר מאוד חם בנוסף לקשר שיש, אני מקווה שתרמתי לך, את תרמת לי מהשיחות ומהראיונות, והמורה שמובילה את התוכנית גם היא תורמת לנו".

מילון

סמינר
מוסד להכשרת מורים

ציטוטים

”למדתי שאפשר לקחת דברים פשוטים ועם קצת יצירתיות להפוך אותם לדברים יפים “

הקשר הרב דורי