מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך ברגע אחד איבדתי חבר

אריה חיניץ עם אגם וליאם
אריה חיניץ מספר את סיפורו
סיפור חייו של אריה חיניץ

שמי  אריה חיניץ, נולדתי בשנת 1928. נולדתי בארגנטינה, גרתי בעיירה קטנה ששמה מוניגוטס ולא היה אפשר לעשות הרבה דברים שם. עליתי לישראל בשנת 1956.

משחקים של פעם

היינו משחקים כדורגל וטניס, משחקי דומינו, דמקה ומשחק של קפיצה בחבל שילד אחר נכנס בכל פעם. בנוסף, המשחקים ששיחקנו פעם הם: גולות, חמש אבנים, קלאסיויו, גוגואים, תופסת, ואת כל אלה היינו משחקים, גם הבנים וגם בנות. היינו משחקים גם באגוזי לוז, לקראת פסח. בליל הסדר היינו עושים גומה באדמה ומנסים להכניס אגוזים.

חברים – איך ברגע אחד איבדתי חבר

חבר ילדות שלי, הלך לעולמו לפני שנההיינו עושים הכל ביחד! הוא מת מוות טבעי. בגילי, רוב חברי הילדות שלי כבר נפטרו.

העיירה שלי מוניגוטס עד לבואנוס איירס

כמו שספרתי גרתי בעיירה קטנה ששמה מוניגוטס. בגיל 13 עזבתי את העיירה הקטנה, כי רציתי ללמוד.
עזבתי ועברתי לעיירה אחרת ושם למדתי שלוש שנים. בהמשך עברתי לעיר הגדולה בואנוס איירס. זה היה שינוי אדיר – לאחר הרבה עיירות שהייתי בהן, בעיר הגדולה ראיתי הצגות וסרטים.
 
משפחתי

אבא שלי היה איש דתי. אבי, היה שבוי בגרמניה, כאשר באותם הימים הייתה מלחמת העולם הראשונה. אבא שלי עבד בשדה והוא עבר לארגנטינה אחרי. כל שאר המשפחה של אבי חיה בארצות הברית. הציעו לאבא שלי לנהל את הקהילה היהודית בעיירה. העיירה שלי הייתה קטנה, הייתי לומד תורה קרוא וכתוב ביידיש. 

חג פורים

בתור ילד אני לא זוכר שהתחפשתי. היינו הולכים כל הילדים לבית הכנסת. רק כשעליתי לארץ התחלתי להתחפש. התחפושת הראשונה שלי הייתה לאישה מבוגרת! דיברתי ביידיש ואף אחד לא זיהה אותיהתחפשתי גם פעם אחת לסנדלר. בתור ילד לא הייתי מתחפש, כי בארגנטינה לא היו חוגגים את חג פורים.

תחביבים

אני אוהב מאוד לראות הרצאות על פוליטיקה. כשהייתי צעיר יותר אהבתי מאוד להתנדב ולעזור לאנשים. גם אהבתי להתעסק בעבודות עם ברזל ויצרתי כיסאות ושולחנות.

שירות צבאי

הייתי בחיל ההנדסה הקרבית ועסקתי במוקשים ובכל מה שקשור לחיל ההנדסה. לקראת המלחמה היינו צריכים להקים שדות מוקשים ואחרי המלחמה, היינו מפרקים אותם. השתתפתי במלחמת ששת הימים. במלחמת ששת הימים, היינו צריכים לפתוח ציר מקרן שלום לכיוון רפיח. הלכנו עם מקל (דקר). בדרך כלל היינו משתמשים במתקן שהיה מזמזם כאשר היה מוצא מתכת (מגלה מוקשים), אבל במקרה הזה הלכנו עם הדקר מפני שהמוקשים היו מפלסטיק. במהלך החיפוש, חבר שלי נהרג.

התנדבות

התנדבתי בקליטת עולים, היינו מקבלים אותם. אני למשל, עסקתי בקליטת עולים מאירופה. בגלל השפה, הייתי מדבר איתם ביידיש! אחר כך התחיל סיפור אחר כאשר עברתי לאשקלון, שם עזרתי לקלוט עולים מאלג'יריה.

הקשר הרב דורי – הזוית האישית

אגם כשר וליאם קלנדרו עם אריה

תמונה 1

אגם כשר וליאם קלנדרו מספרו: "אנחנו מאוד אהבנו להגיע למפגשים שלנו עם אריה, בתכנית הקשר הרב דורי. . היה לנו כיף לשוחח איתו ולשמוע את סיפורו ועל כל מה שהוא עבר בחיים".

העשרה

הקהילה היהודת בבואנוס איירס

"קהילה יהודית ראשונה הוקמה בעיר בשנת 1862 וחבריה היו יהודים מבריטניה, מצרפת ומגרמניה. בארבעים השנים אחר כך הגיעו לעיר יהודים ספרדים מהמזרח התיכון ומהגרים ממזרח אירופה. בשנת 1888 מנתה האוכלוסייה היהודית כ-1500 נפש. בשנת 1849 התארגנו מוסדות יהודיים כחברא קדישא ובשנת 1897 הוקם הבית כנסת הראשון. בשנת 1909 נאמד מספר היהודים בכ-49,000 נפש. בין שתי מלחמות העולם התחזקה הגירה יהודית ממזרח ומרכז אירופה". ויקיפדיה

מורה מוביל תכנית: יוני קונר

תשע"ו

מילון

בואנוס איירס
קהילה יהודית ראשונה הוקמה בעיר בשנת 1862 וחבריה היו יהודים מבריטניה, מצרפת ומגרמניה. בארבעים השנים אחר כך הגיעו לעיר יהודים ספרדים מהמזרח התיכון ומהגרים ממזרח אירופה. בשנת 1888 מנתה האוכלוסייה היהודית כ-1500 נפש. בשנת 1849 התארגנו מוסדות יהודיים כחברא קדישא ובשנת 1897 הוקם הבית כנסת הראשון. בשנת 1909 נאמד מספר היהודים בכ-49,000 נפש. בין שתי מלחמות העולם התחזקה הגירה יהודית ממזרח ומרכז אירופה.

ציטוטים

”חבר ילדות שלי, הלך לעולמו לפני שנה. היינו עושים הכל ביחד! “

הקשר הרב דורי