מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איחוד משפחתי – העלייה ממרוקו לארץ ישראל

עופרי, סבתא ונכדתה תום
סבתא מימי ואבא שלה עם שתי הבנות.
ממרוקו לארץ ישראל

איחוד משפחתי –  העלייה ממרוקו לארץ ישראל

סבתא מימי אלימלך מספרת לתום:

נולדתי בשנת 1955 בקזבלנקה שבמרוקו. כשהייתי בת 15, בשנת 1969, הורי הודיעו לי שאנחנו עולים לישראל. מאוד ריגש אותי לבוא לישראל כדי לפגוש חלק מאחי, שלא זכיתי להכיר קודם לכן כי הם עלו לישראל לפני שנולדתי, (חלק מאחי נסעו ממרוקו לקנדה).

רקע: העלייה ממרוקו לישראל

עם ההכרזה באו"ם על הקמת מדינת ישראל, גברו בארצות צפון אפריקה מעשי אנטישמיות נגד היהודים: רצח, שרפת חנויות וטרור. מצב זה הגביר את שאיפת היהודים לעלות לארץ למרות העובדה שמדינות צפון אפריקה התנגדו לעליית היהודים לישראל. ישראל שלחה למדינות צפון אפריקה שליחים סמויים כדי לעזור לארגן את העלייה שהתקיימה בעיקר באמצעות ספינות. חלק מהעולים טסו קודם לצרפת ומשם הפליגו בספינה לארץ. משנת 1971 עד תחילת שנות האלפיים עלו לישראל כ – 15 אלף יהודים שארץ לידתם היא מרוקו.

"זה היה מרגש עד דמעות"

אני ועוד אח, ששמו דני, עלינו לארץ עם ההורים. ממרוקו לצרפת הגענו בטיסה. שבועיים היינו בצרפת במקום ששמו קודננס במרסיי. במקום זה ריכזו את כל מי שעלה לישראל. שם פגשתי חברת ילדות שעד היום הקשר אתה ממשיך.  אחי יעקב ידע שאנחנו מגיעים לארץ ותכנן את החתונה שלו בשבוע הראשון להגעתנו. חלק מהאחים לא ידעו שהגענו לארץ ויעקב הפתיע את כל האחים כשאירגן שנפגש בחתונה שלו. זה היה מרגש עד דמעות.

הוריי מאוד התרגשו לפגוש את כל האחים ואת הנכדים וגם אני כמובן. מכל הסיפור, מה שהכי הכי מרגש אותי עד היום היא העובדה שפגשתי את האחים ואת האחיינים שלי שלא הכרתי.

הזוית האישית

תום: למדתי על חייה של סבתא המון דברים שלא ידעתי קודם והקשר עם סבתא התהדק.

מילון

תלאות הדרך
הקשיים שהיו בדרך

מרסיי
מָרסיי היא העיר השנייה בגודלה בצרפת, אחרי עיר הבירה פריז. היא נמצאת בדרום-מזרח צרפת, על חוף הים התיכון.

ציטוטים

”"זה היה מרגש עד דמעות"“

הקשר הרב דורי