מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אז והיום

סבא משה ונכדתו ליאור .
המשפחה שלי
סיפורו של סבא משה צנדוק שנולד בעיראק ועלה לארץ ישראל ב- 1950

<?xml encoding="UTF-8">

נולדתי  ב- 1949 לאמי סביחה ואבי יחזקאל, נקראתי על שם סבא רבא שלי. היו לי ארבע אחים. אני ואחותי הגדולה סועד נולדנו בעיראק ושאר האחים נולדו בישראל ושמם: דוד, הרצל ואפרים.
תמונה 1
ב1950 נגזר גזר דין מוות על אחד מהדודים שלי [כי הוא היה במחתרת הציונית], ואז סבא שלי החליט לאסוף את כל המשפחה [כל הילדים והנכדים], ולברוח בלילה במשאית גדולה. עברנו את הגבול לאירן. היינו יומיים בעיר הבירה טהרן, ומשם עלינו לארץ ישראל, ואני הייתי בן עשרה חודשים.
 
תמונה 2
הגענו לישוב שנקרא שער עלייה, ומשם שלחו אותנו לעיר אוהלים בבאר שבע וגרנו שם חודשיים. משם עברנו למעברה [מעברת גבעת ברנר]. במעברה לא היה חשמל ולא היו מים זורמים ואת האוכל אמי בישלה על פתיליה או פרימוס. שם נולדו שלושת האחים שלי. גרנו שם עד החורף 1954. היה חורף קשה מאוד וכל המעברה הוצפה במים ונהרסה [פחונים קטנים עם גג ברזנט].
מהמעברה העבירו אותנו במשאיות לקריית עקרון. שם גרתי והתחנכתי בבית הספר עד כיתה ח'. כתוצאה מהמצב הכלכלי, הוציאו אותי מהבית והעבירו אותי לקיבוץ יד מרדכי, שם קיבלו אותי הורים מאמצים, ושמו של האב הוא מותק. הם אהבו אותי מאוד אבל אני לא התחברתי אליהם בגלל המנטליות השונה, ואחרי שנתיים ברחתי וחזרתי הביתה ויותר לא חזרתי לקיבוץ. האחים שלי קיבלו אותי בשמחה [ועד היום אני בקשר חזק מאוד עם האחים שלי]
למדתי בבית הספר בין צבי בקריית עקרון 8 שנים ביסודי. אהבתי להיות בבית הספר. שיטות הלימוד שהיו נהוגות אז היו שונות. הקפידו על שיעורי הבית [מי שלא הכין שיעורים קיבל מכות בידיים]. היה לי מורה בכיתה ג' שהיה כל הזמן נותן לי ולכל הכיתה מכות בידיים ושמו זילכה. באותם הכיתות למד איתי בן דודי יחזקאל ישבנו יחד באותו שולחן.
את רעייתי אליס הכרתי בגיל 19. היא הייתה בת 17. והיא הייתה בחופשה מהלימודים בכיתה יא'. ראיתי אותה עוברת בשביל, הצבעתי עליה ואמרתי לחבר שהיה איתי "זו תהיה אישתי". היינו יחד כזוג 3 שנים ונישאנו בפברואר 1973 ברחובות. גרנו בדירה שכורה כשנה וחצי בשכונה שנקראת "שעריים" בספטמבר 1974 עברנו לדירה  שלנו בשכונת "אושיות".
 
תמונה 3
איציק הבן הבכור נולד בספטמבר 1974. רוני הבת הגדולה נולדה במרץ 1977. מיטל הבת הקטנה נולדה באוקטובר 1986. שלושת הילדים שלי סיימו בית ספר יסודי ולמדו בתיכון. איציק למד בתיכון "דה שליט" ורוני ומיטל למדו בתיכון "אורט" רחובות. לאחר סיום הלימודים התגייסו שלושתם לצבא, לאחר סיום השירות הצבאי הם המשיכו ללמוד.
תמונה 4

מילון

מעברה
פחון קטן עם גג ברזנט

ציטוטים

”המשפחה שלי היא האוצר שלי“

הקשר הרב דורי