מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבת נעורים וגידול ילדים

מטילדה ובעלה היום
מטילדה בחתונתה
עיצה לכל בני גיל הזהב כדאי לצאת מהבית

סיפור תיעוד זה הועלה במסגרת הפעילות של "המרכז הקהילתי פאני קפלן", בבאר שבע. המרכז משלב מגוון רחב ביותר של פרויקטים קהילתיים ביניהם גם את תכנית 'הקשר הרב דורי' המשלבת בין הקשישים והילדים. במסגרת תכנית תהיל"ה, אשר התקיימה השנה תשע"ו, תועדו מקבץ של סיפורים מהחיים. מסר האישי בסיום כל סיפור חיים חותם אותו ומבטא את מסקנתה האישית של כל אחת מן הנשים לגבי מה באמת חשוב בחיים. אוסף סיפורים זה מהווה מעין הצצה חטופה לתוך עולמן העשיר של נשים אמיצות וחזקות. נשים שעברו דרך ארוכה, מהגולה לארץ ישראל, גדלו עם המדינה וגידלו בה ילדים ונכדים לתפארת. הסיפורים לא רק נוגעים ללב, אלא גם מכניסים בו רוח חיה והשראה להתמודדויות מול קשיים ולבחירה בטוב.

רקע:

בת 77. עיסוק מרכזי: עבודה בבית החייל

אמא ל-2 בנות ו-4 בנים, סבתא ל-21 נכדים.

התגוררה בשכונה ד'. כיום גרה בנאות לון.

נולדתי בטרפולי, גדלתי בתוניס, היינו 5 אחיות ו-6 אחים, בשנת 58' התחיל להיות בלאגן בתוניס, ההורים שלי פחדו על הילדים ולכן רצו לעלות לארץ. היינו חודש בצרפת ומשם עלינו לארץ באוניה וגרנו בשכונה ד'.

התחנתי בגיל 29. הילדים שלי גדלו ולמדו, בעלי היה עושה הכל בשביל הילדים, מקפיד שילמדו למבחנים. הבת שלי מנהלת בית ספר ברמות. לפני החתונה עבדתי במספר תחומים: בבוטנים,  בכותנה, ובטקסטיל.

אהבתי מישהו שההורים שלי לא רצו, התאהבתי בבן דודה שלי (אמהות שלנו אחיות). אף אחד לא ידע שאנחנו אוהבים. בשבת חתן של אחי, אמא שלו ביקשה אותי ואמא שלי לא הסכימה, היא לא רצתה החלפה. אמא שלי ואחותה לא דיברו בגללי 7 שנים. הייתי נוסעת למשפחה שלו בתל אביב כל סוף שבוע. האהבה בינינו נמשכה, אבל בגלל שההורים שלנו לא הסתדרו ויתרנו על זה.

בעדה שלנו מתחתנים לפי הגיל, שתי האחיות היותר צעירות ממני ואחי רצו להתחתן, וההורים שלי דרשו שקודם כל אני צריכה להתחתן. התווכחתי ואמרתי להם שיתנו לאחיי הצעירים להתחתן לפניי, כי אני לא רוצה להתחתן ובסופו של דבר זה מה שקרה.

יום אחד חברה שלי אמרה לי יש לי מישהו רומני להכיר לך. היא אמרה לי לכי תעשי גבות, תשימי אודם, אמרתי לה מה פתאום, מי שרוצה אותי שיאהב אותי טבעי. הכרתי את בעלי חצי שנה והתחתנו. הבאתי 6 ילדים. בעלי היה עובד אינסטלטור, הוא לא רצה שאעבוד, כדי שאשאר בבית עם הילדים, כשהם גדלו יצאתי לעבוד. הוא היה אבא טוב, דאג לילדים, אבל הייתה לו בעיה, שלא ידעתי עליה לפני החתונה וסבלתי בתוכי הרבה בגללה. למרות זאת, שמרתי על כך בסוד מהוריי ומהילדים ותמיד נראתי שמחה מבחוץ. היה לי כח סבל. התאלמנתי צעירה, הוא היה בן 53. חיתנתי 4 בנים לבד. עם כל מה שעברתי, גידלתי ילדים לתפארת. חיינו בפשטות ועדיין הסתדרתי והקפדתי להלביש אותם מסודרים ונקיים לגן ולבית ספר. מה שחשוב זה החינוך של ההורים.

אני לא מאחלת לאף אחת להיות אלמנה, אבל אם זה קורה צריך להשתדל להתגבר ולהתרגל להיות לבד. אין כמו הבית שלך. אני מאחלת לכל אחד להיות גיבור וגיבורה, לא לסמוך לא על בן ולא על בת, לסמוך רק על עצמך. להמשיך את החיים שלכם. זה עוזר הרבה. אני נורא מרוצה מהמתנ"ס, עשיתי החלפת ברך לפני 4 שנים, קשה לי לבוא ב-4 אוטובוסים, אבל זה עושה לי טוב ואני עדיין באה.  עיצה לכל בני גיל הזהב כדאי לצאת מהבית, לא להישאר בבית, כי זה עולם אחר. 

מתוך הספר

מתוך הספר

מטילדה באירוע משפחתי

מטילדה באירוע משפחתי
 
העשרה
טריפולי: "טריפולי (בערבית: ??????, תעתיק מדויק: טראבלוס) היא עיר הבירה של לוב. העיר ממוקמת בצפונה של המדינה, בקצה המדבר, לחוף הים התיכון ומתגוררים בה למעלה ממיליון בני אדם.יהדות לוב מנתה ערב הקמת מדינת ישראל כ-38,000 איש ומרכזה היה בעיר הבירה טריפולי (לכן מכנים אותם "טריפוליטאים"). ריכוז נוסף של יהודי לוב התקיים בפנים המדינה, קרוב למדבר סהרה. יהודים אלה התבדלו מסביבתם והתגוררו בשכונות נפרדות, חלקם במערות חצובות בקרקע. ב-1958 הוחלט לפרק את הקהילה היהודית, וב-2002 הועלו היהודים האחרונים". ויקיפדיה.
סיפור חיינו , תכנית תהיל"המרכז קהילתי פאני קפלןמובילות דבורה דוד ואסתי זכריהתשע"ו 2016

מילון

טרופולי
טריפולי (בערבית: ??????, תעתיק מדויק: טראבלוס) היא עיר הבירה של לוב. העיר ממוקמת בצפונה של המדינה, בקצה המדבר, לחוף הים התיכון ומתגוררים בה למעלה ממיליון בני אדם.יהדות לוב מנתה ערב הקמת מדינת ישראל כ-38,000 איש ומרכזה היה בעיר הבירה טריפולי (לכן מכנים אותם "טריפוליטאים"). ריכוז נוסף של יהודי לוב התקיים בפנים המדינה, קרוב למדבר סהרה. יהודים אלה התבדלו מסביבתם והתגוררו בשכונות נפרדות, חלקם במערות חצובות בקרקע. ב-1958 הוחלט לפרק את הקהילה היהודית, וב-2002 הועלו היהודים האחרונים.ויקיפדיה.

ציטוטים

” "אני מאחלת לכל אחד להיות גיבור וגיבורה, ולסמוך רק על עצמך "“

הקשר הרב דורי