מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבות חיי

סבתא מלי בילדותה
סבתא מלי בנערותה
סיפור חייה של מלי גרייבר

סולו גבע וסבתא מלי גרייבר משתתפים השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד  מביאים את סיפורה של סבתא מלי גרייבר:
 
מקומות המגורים של סבתא
סבתא, שלי נולדה באחד באוקטובר, 1936בפלשתינה. היא גדלה בקיבוץ עין השופט עד גיל שבע.
אז בקיבוץ היתה לינה משותפת. לאחר מכן היא למדה בבית ספר יסודי בכפר אתא ואחר כך היא עברה ללמוד בבית ספר תיכון בחיפה.  
 
המשפחה
במשפחתה של סבתא, הם היו שלושה ילדים וזוג הורים בבית. אבא שלה היה נהג "אגד" ואמא שלה עקרת בית היא גידלה את הילדים. יחד עם בני הדודים והדודים הם היו משפחה גדולה וחגגו את כל  החגים היהודיים יחד.  
 
החג האהוב
החג האהוב ביותר על סבתא, היה חג שבועות כי הם היו רוכבים על אופניים לקיבוץ והם השתתפו בחגיגות החג של קיבוץ "רמת יוחנן". משחק הילדות האהוב עליה היה קלאס. הספר האהוב עליה היה "אילן גדל בברוקלין" של בטי סמית.  התחביבים של סבתא  כילדה היו קריאה וכיום איסוף ינשופים כי ינשוף הוא סמל החכמה.
השירות הצבאי
סבתא שירתה בנח"ל והם הקימו היאחזות על גבול רצועת עזה מול העיר חאן-יונס. כיום, ההיאחזות מוכרת בשם קיבוץ ניר עוז.  
                                                                 קיבוץ ניר עוז – ויקיפדיה
 
תמונה 1
 
חוויה מהילדות
אהבת הקריאה
"לאחר לימודי בבית הספר שיחקתי משחקי רחוב עם כל ילדי השכונה. בשעה שהשמש התחילה לשקוע חזרתי הביתה, אכלתי ארוחת ערב ונכנסתי למיטה. ההורים שלי הרשו לי לקרוא לפני השינה זמן מוגבל וכדי להמשיך לקרוא בלי שהם יגלו שאני הייתי בונה לי אוהל מהשמיכה לוקחת פנס וממשיכה לקרוא בתוך האוהל בלי שהם יגלו."
 
מלחמת העצמאות
"גרתי בכפר אתא והייתי צריכה להגיע לחיפה לשם טיפול רפואי. זה היה בזמן מלחמת העצמאות ובדרך עברנו באיזור ערבי בשם ואדי רושמיה וכדי לא להפגע היינו צריכים לשכב על רצפת האוטובוס. פחדתי מאוד ולמזלי הגענו בשלום"
 
חוויה מהבגרות
מלחמת סיני
סבתא מספרת: "התחתנתי בקיבוץ מגן עם נמרוד גרייבר, שבא מבית הספר כדורי. נולד לנו הבן הראשון, טל, בזמן מלחמת סיני, שהתרחשה בקרבה גדולה לקיבוץ. בלילה כשהיו עזאקות היינו צריכים לקחת את התינוק, על הידיים, מבית הילדים עם חבילת חיתולים ואוכל, למקלט ושם השכבנו אותם בתוך ארגזי תפוזים כשאנחנו שומעים את הפגזים מסביב".
 
סבתא עבדה בהנהלת חשבונות. כיום היא פנסיונרית.
 
העשרה
קיבוץ ניר עוז: "ניר עוז הוא קיבוץ בחבל אשכול, שבמערב הנגב הצפוני, כ-3 קילומטר ממערב למגן, וכ-2 קילומטר מנירים. הקיבוץ משתייך לקיבוץ הארצי. ראשיתו של הקיבוץ בהיאחזות ניר עוז שהוקמה בשנת 1955 והתאזרחה בשנת 1957. שטח הקיבוץ הוא כ-20,000 דונם. ענפי החקלאות של הקיבוץ כוללים: פלחה, שלחין, מטעים, בקר (עגלים לבשר) ולול. בקיבוץ יש מפעל לייצור חומרי איטום סיליקונים וחומרי בניין, וגם חברה לתכנון ופיתוח הנדסי".
קיבוץ רמת יוחנן: "רמת יוחנן הוא קיבוץ בעמק זבולון סמוך לקריית אתא השייך למועצה אזורית זבולון. היישוב קרוי על שמו של יאן (יוחנן) סמאטס ראש ממשלת דרום אפריקה ואוהד הציונות, מזכיר הקיבוץ הוא אודי פלד".
 
ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

היאחזות
התיישבות זמנית מתוך כוונה ליצור יישוב קבע

קיבוץ ניר עוז
ניר עוז הוא קיבוץ בחבל אשכול, שבמערב הנגב הצפוני, כ-3 קילומטר ממערב למגן, וכ-2 קילומטר מנירים. הקיבוץ משתייך לקיבוץ הארצי. ראשיתו של הקיבוץ בהיאחזות ניר עוז שהוקמה בשנת 1955 והתאזרחה בשנת 1957. שטח הקיבוץ הוא כ-20,000 דונם. ענפי החקלאות של הקיבוץ כוללים: פלחה, שלחין, מטעים, בקר (עגלים לבשר) ולול. בקיבוץ יש מפעל לייצור חומרי איטום סיליקונים וחומרי בניין, וגם חברה לתכנון ופיתוח הנדסי.

רמת יוחנן
רמת יוחנן הוא קיבוץ בעמק זבולון סמוך לקריית אתא השייך למועצה אזורית זבולון. היישוב קרוי על שמו של יאן (יוחנן) סמאטס ראש ממשלת דרום אפריקה ואוהד הציונות, מזכיר הקיבוץ הוא אודי פלד.

ציטוטים

”לאחר לימודי בבית הספר שיחקתי משחקי רחוב עם כל ילדי השכונה“

הקשר הרב דורי