מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אבא ואימא איבדו משפחה והכירו במחנות העקורים

בבית סבתא שרה בתל מונד
מזכרת מסלון בית הוריה של שרה

סבתא שרה ויסברג (לשעבר ליברפרוינד, 64 וחצי) ויפתח איתן (11). סבתא שרה היא אמא של ענת, אמו של יפתח.

מצטלמים בבית הסבתא בתל מונד.
 
הבית של סבתא: רחוב דפנה, מהרחובות הוותיקים בישוב. בבית הזה, שנבנה ב-1964, גרו הוריה של שרה ושם בילתה את נעוריה. לתל מונד עצמה הגיעו ההורים ב-1948. כך או כך, הבית של שרה אדום גג, לְבן טיח וטובל בירק. בחזיתו נטולת הגדר חלקת דשא, מרפסת מוצלת ושלושה דקלים. בעורפו גדלו פעם עצי פרי והיום עומדים שם שני בתים של הבנות הנשואות (ענת ומיכל). בסלון אוסף צלחות מכל העולם ושטיח עגול שתלוי על הקיר. שטיח: מעשה ידי סבתא חנה, אמה המנוחה של שרה, שסיימה לארוג אותו זמן קצר לפני מותה. "מעולם לא דרכו עליו", שרה, "מתחנו אותו על דיקט ותלינו אותו על הקיר".
הבית של יפתח: בחצר הבית של סבתא וסבא. ליפתח חדר משלו עם מחשב, המשמש בעיקר למשחקים, להכנת מצגות ולשיחות ב"סקייפ". אביו, רפי, מנהל גלריה לאומנות בכפר שמריהו ("בידרמן") ומדריך ג'יאו-ג'יטסו ("חגורה שחורה, דאן 1", יפתח), אמו ענת, עובדת בתיכון "אורט כפר סבא" בתפקידי מנהלה וכמלווה ילד עם צרכים מיוחדים, ויש לו אח קטן, אייר.
 
הקשר הרב-דורי: לפני חודשיים החלה שרה להיפגש עם יפתח בביתה של איילת, רכזת הפרויקט בתל מונד שגרה בסמוך, ויחד הם מכינים מצגת על ילדותה ונעוריה, על בית ההורים (צבי וחנה), על בית הספר שבו למדה, על תנועת הנוער ועל פנקסי השירונים שלה. שרה מספרת ויפתח תורם את שיבוץ התמונות.
 

שירונים. שרה למדה כל שבוע שיר עברי וכתבה את מילותיו בפנקס

שירונים. שרה למדה כל שבוע שיר עברי וכתבה את מילותיו בפנקס
 
גילויים הדדיים – יפתח: "הכל ידעתי כבר מקודם", יפתח. "לא פלא", אומרת שרה, "גרים קרוב ומתראים יום יום".
 
עיסוקים: שרה גימלאית זה שש שנים. 33 שנים עבדה בתחומי החינוך וההוראה ("עוד מהימים שהייתי מורה חיילת"). בתפקידה האחרון היתה יועצת-חינוכית בבית ספר "אלדד" בנתניה. היום, חוץ מעזרה לבנות עם הנכדים, היא מתנדבת (עם אהרון בעלה) בוועד להנצחת קהילת ודוביצה, מקום הולדתו של אביה בפולין. במקביל משתלמת ב"בית התפוצות" בנושאים כמו "הקהילות היהודיות לפני המלחמה" ו"השתקפות הזהות היהודית והישראלית בסרטים דוקומנטריים". בנוסף, מרבה לטייל בארץ במסגרת "חוג מטיילים" ושרה בחבורת הזמר של צור משה (מושב סמוך).
בטקס יום הזיכרון, אומרת, הם ישירו את "אחי הצעיר יהודה" ואת "ים הרחמים" של קובי אפללו.
עיסוקי יפתח: תלמיד כתה ה' בבית ספר "נוף ילדות" בתל מונד, משתתף בחוגי כדורגל וג'יאו-ג'יטסו ("חגורה ירוקה-כחולה") והולך לצופים ("שבט פולג").
 
חיי שרה: ילידת תל מונד, דצמבר 1948, בת יחידה להורים ניצולי שואה שעברו את המלחמה במחנות גרוס-רוזן ופלאשוב ("הכי קשה שאפשר"). גם אביה וגם אמה היו נשואים לפני המלחמה ומשפחותיהם נספו ("לאבא הייתה ילדה שקראו לה חנהל'ה שנרצחה בת 3, ולאמא היה בן שקראו לו זיגוש שנרצח בן 6"). אחרי המלחמה הוריה נפגשו במחנה עקורים בגרמניה, נישאו, עלו לארץ על ה"אקסודוס" ועברו את כל מסע התלאות שכלל גירוש חזרה לגרמניה. בילדותה, מספרת, מיעטו הוריה לדבר על השואה ("אבא רצה לגונן") והיא זוכרת ילדות מאושרת. תיכון למדה ב"רופין", בהמשך למדה ב"סמינר בית הכרם בירושלים", שירתה כמורה חיילת בצה"ל, התחתנה עם אהרון (1970), למדה יעוץ-חינוכי וספרות-עברית באוניברסיטת תל אביב, ילדה את ענת ומיכל ועבדה כמורה ויועצת בבית-ספר "שורשים" בנתניה. לתל מונד חזרה (עם המשפחה) ב-1986.
 
אגרטל, פסלון ודגים. ירושת משפחתו של אהרון, הבעל. המקור באודיסה

אגרטל, פסלון ודגים. ירושת משפחתו של אהרון, הבעל. המקור באודיסה
 
ישראלי: "כל מי שבטוח שאין לו ארץ אחרת", שרה.
 
ברכות למדינה: "שתחזור החברות והסולידריות שהייתה פעם", שרה. "שלום עם השכנים", יפתח.
 
תיעוד נוסף של שרה ויפתח בקישור
 
__
התיעוד נעשה כחלק ממיזם "דור 3 – שלושה דורות של ישראלים: לכבוד שנת העצמאות ה-65 למדינת ישראל", במסגרת תכנית הקשר הרב דורי–"מזקנים אתבונן". צלמת: רלי אברהמי. כתב: אבנר אברהמי

מילון

אקסודוס
אקסודוס או יציאת אירופה תש"ז הוא שמה של אוניית מעפילים שיצאה מחופי דרום צרפת ביולי 1947, כשעל סיפונה נוסעים ניצולי שואה, במטרה להגיע לארץ ישראל.הנוסעים לא הורשו להיכנס לתחומי הארץ, והוחזרו בכוח למחנות העקורים בגרמניה, לאחר מאבק מר.

ציטוטים

”ישראלי: כל מי שבטוח שאין לו ארץ אחרת“

הקשר הרב דורי