מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מפריחת השממה

אילנה צור היום
אילנה מפריחת השממה
אילנה מספרת על השנים הראשונות בהפרחת השממה

שובל קם במוצאי יום כיפור 1946 כחלק מ – 11 הנקודות בנגב , שהוקמו בין לילה כדי ליישב את הנגב. אילנה ויוסי היו חלק מגרעין המייסדים. אילנה ריכזה את המשתלה בשנים 1946-1956. יושקו, שהיה מרכז המשק כאשר הוקמה המשתלה קבע בכל שנה איפה ובאיזה גודל תהיה המשתלה. זה היה כמו כל הענפים האחרים אבל אנחנו היינו הראשונים שטמנו זרעים באדמת שובל!

קיבוץ שובל 1958, ויקיפדיה

תמונה 1

שלחתי את עצמי למקווה ישראל כדי להשלים את לימודי השתלנות שלי ואחר כך הצטרפתי לקיבות אילת-נתניה. בהמשך הגעתי לביר זבאללה, כיום קיבוץ שובל.

רציתי שנהיה חקלאיות, וזה כאשר הייתה בקיבוץ חלוקה לענפים יצרניים וענפי שירות וכמובן שלענפים היצרניים הייתה יוקרה. הסיסמה שלי הייתה: "כמה שיותר בנות בחקלאות וכמה שיותר חקלאות לבנות!"

בשנה הראשונה, בחורף 1947, עשינו, חנה ריינר ואני, הרכבות של גפנים. ישבנו באוהל ועשינו כמאה הרכבות בשעה. תוך כדי כך רכשתי אצל חנה השכלה מלאה בספרות העברית ובכל נושא מעניין. סיפקנו שתילים לצורכי הפרחת השממות בארץ. כל מי שעבר בנגב, תורמים שונים ואנשי קק"ל, עברו אצלנו והתפעלו. מה גידלנו במשתלה? גפנים. חפרנו תעלות ובעזרת טוריות יצרנו תלוליות עפר מסביב לכל גפן. יותר מכל החוויות זכורה לי ההתרגשות מכל גפן שמבקיעה את האדמה ומלבלבת.

קיבוץ שובל

תמונה 2

זרענו שקדים כדי להשתמש בהם בתור כנות להרכבת נשירים שונים. זרענו תפוחי עץ כדי לעשות עליהם הרכבות. היינו באמת חלוצים כאשר זרענו פיסטוק חלבי וזיתים. את זרעי הזיתים טבלנו קודם בסודה קאוסטית כדי לזרז את הנביטה. ייבאנו גם כנות של דובדבנים והיינו חלוצות גם בגידול ורדים והדרים.

בהמשך הכשרנו את בנות הנגב: קלטנו את בנות להב, בית קמה, וחצרים. הבנות עשו את כל העבודות הקשות: השקייה בצינורות ברזל כבדים וכמובן עבודה בטורייה. בעזרת חבל יצרנו שורה ישרה וזרענו בה. עבדנו בכפיפה ולפעמים קשרנו פח של חמוצים למותן כדי שישמש כמושב נייד. במהלך השנים כל אחת מאיתנו גם הייתה בהריון.

על הבוקר, לפני הזריחה, הכינה מישהי במטבח פח עם אוכל, ויצאנו לדרך אל המשתלה כשאר מסביב מדבר. מקום החלקות השתנה ולעיתים היה די רחוק. לרוב לא זכינו לקבל סוס או טרקטור כדי להגיע לשטח.

העשרה

11 הנקודות בנגב: "11 הנקודות הן אחד-עשר יישובים אשר הוקמו במבצע התיישבות גדול בנגב הצפוני, במוצאי יום הכיפורים תש"ז י"א בתשרי, בלילה שבין ה-5 ל-6 באוקטובר 1946, ביוזמת הסוכנות היהודית. מטרת המבצע הייתה לגרום להכללת אזור הנגב בתוך גבולותיה העתידיים של המדינה היהודית. מבצע התיישבות זה נחשב לגדול מסוגו בשנים שקדמו להקמת מדינת ישראל".

קיבוץ שובל: "ש‏וֹ‏בָ‏ל, הוא קיבוץ בצפון הנגב ליד העיר רהט השייך למועצה אזורית בני שמעון. הקיבוץ, משתייך לקיבוץ הארצי. נוסד ב-6 באוקטובר 1946, במסגרת מבצע 11 הנקודות והוקם על ידי גרעין חברי השומר הצעיר בארץ ומחוצה לה ועל ידי מעפילים מהאונייה "פאטריה".

סודה קאוסטית: "נתרן הידרוקסידי או סודה קאוסטית (בעברית: נתר מאכּל) הוא בסיס חזק. נוסחתו: NaOH. נתרן הידרוקסידי הוא בסיס חזק שיש לו שימושים מגוונים בתעשייה (למשל בייצור נייר וחומרי ניקוי), ושימוש ביתי כפותח סתימות ביוב. החומר היגרוסקופי וסופח פחמן דו-חמצני מהאוויר".

ויקיפדיה

תשע"ו, יולי 2016

קישור ליחידת הלימוד – הקטלוג החינוכי של משרד החינוך – התיישבות בנגב

קישור ליחידת הלימוד – הקטלוג החינוכי של משרד החינוך – ציוני דרך בשירה

מילון

11 הנקודות בנגב
11 הנקודות הן אחד-עשר יישובים אשר הוקמו במבצע התיישבות גדול בנגב הצפוני, במוצאי יום הכיפורים תש"ז י"א בתשרי, בלילה שבין ה-5 ל-6 באוקטובר 1946, ביוזמת הסוכנות היהודית. מטרת המבצע הייתה לגרום להכללת אזור הנגב בתוך גבולותיה העתידיים של המדינה היהודית. מבצע התיישבות זה נחשב לגדול מסוגו בשנים שקדמו להקמת מדינת ישראל.

קיבוץ שובל
ש‏וֹ‏בָ‏ל, הוא קיבוץ בצפון הנגב ליד העיר רהט השייך למועצה אזורית בני שמעון. הקיבוץ, משתייך לקיבוץ הארצי. נוסד ב-6 באוקטובר 1946, במסגרת מבצע 11 הנקודות והוקם על ידי גרעין חברי השומר הצעיר בארץ ומחוצה לה ועל ידי מעפילים מהאונייה "פאטריה".

נתרן הידרוקסידי או סודה קאוסטית
נתרן הידרוקסידי או סודה קאוסטית (בעברית: נתר מאכּל) הוא בסיס חזק. נוסחתו: NaOH. נתרן הידרוקסידי הוא בסיס חזק שיש לו שימושים מגוונים בתעשייה (למשל בייצור נייר וחומרי ניקוי), ושימוש ביתי כפותח סתימות ביוב. החומר היגרוסקופי וסופח פחמן דו-חמצני מהאוויר.

ציטוטים

”"כמה שיותר בנות בחקלאות וכמה שיותר חקלאות לבנות!"“

הקשר הרב דורי