מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מילדות בשואה לחיים חדשים

הילדים שניצלו וחיים היום בארץ
בגן החיות בברלין
סיפור הישרדותה של משפחתו של סבא בשואה

מילדות בשואה לחיים חדשים
 
ליטא ארץ הולדתו של סבא אריה, נולד בשנת 1937.
תמונות לפני המלחמה סבא עם הוריו, השנה 1939.
 תמונה 1
 משפחתי
 
רשימת האסירים בגטו זה לא זיוף אלא אמת          
תמונה 2 
איך ניצלתי?
שלוש וחצי שנים ב"גטו שבלי" חיים של פחד, רעב, מחסור ובעיקר הסכנה מאקציות פתאומיות נגד חסרי תועלת, זקנים, חולים וילדים. אקציות היה הכינוי המקובל לריכוז יהודים לקראת גירושם ורציחתם. מדי פעם מבריחים אותי למשפחות נוצריות כדי להינצל. בסוף 1943 מתקיימת אקציה גדולה בגטו. מסתירים אותי במרתף מכוסה בשכבת תפוחי אדמה עם עוד 7 ילדים. מאקציה זו ניצלנו אני וכל משפחתי.
 
בקיץ 1944 אמא בורחת איתי, אחי ושני בני דודים למחבוא אצל איכר ליטאי עד גמר המלחמה. אבי נותר בגטו אחרי בריחתנו. לאחר כמה ימים ברח גם הוא למשפחה  ליטאית אחרת. נודע לנו על הצלתו קרוב לסיום המלחמה. 
חזרנו ל"גטו שבלי" לאחר המלחמה וגילינו שאין לנו לאן לחזור, הבית שלנו נשרף. חברים טובים של הורי נותנים לנו מגורים בביתם בורחים מליטא דרך פולין לגרמניה. התחנה ראשונה: ברלין מאמץ לחזור לחיים נורמליים לאחר המלחמה. תחילת לימודים עם מורה פרטית, בלי גן ובלי כיתה א'. תחנה שנייה: מינכן לימודים מסודרים בבי"ס עברי במינכן חוזרים לחיים רגילים. 
 
הדרך לארץ, קיץ שנת 1951 הפלגנו באנייה 
תמונה 3
בקיץ 2001 , 50 שנה לסגירת בית הספר העברי. מתקיימת פגישת מחזור בבית הספר במינכן שבו למדתי הגיעו תלמידים מרוב ארצות העולם והמחנך שלנו פרופסור אלרהנד ז"ל. חזרה לגטו, 62 שנה אחרי המלחמה, כבן חורין. שוב על אדמת ליטא הרוויה בדם. אליה הגעתי במטוס "אל-על" חברה בה עבדתי 45 שנה. 
 
משוב של סבא:
"הפגישות במסגרת תכנית "הקשר הרב דורי" היו מעניינות ובזכותן הכרנו את סיפורי המתיישבים בגוש תל מונד. למדנו המון מהמורות איילת, עידית ואפרת שהנחו את הפרויקט במסירות, הבנה, סובלנות ואהבה.
תודה!!!"
סבא לליאור
"יקירתי, ליאור, שבילוי הזמן עמה היה עונג שציפיתי לו כל השבוע. אהבתי את השיחות והויכוחים. הנושא טעון ורעיונותיה היו נכונים ובמקום. אני מודה לך ליאור, שבחרת בי להיות חלק ממשימתך הכבדה ומקווה שביחד בניינו מצגת טובה שמביאה בקצרה חלק מסיפור חיי. באהבה רבה ,סבא
 
משוב של ליאור
"היו לי חששות בתחילת העבודה שאולי לא אצליח במשימה. עם הזמן למדתי ליהנות מהמפגשים ומההזדמנות לשמוע מסבא את הסיפור המדהים שלו. אני מודה לסבא על הזמן והסבלנות שהקדיש לי ולעבודה המרובה, אני מקווה שכל בני המשפחה שלי נהנו מהמצגת ולמדו ממנה פרטים חדשים על הסבא היקר שלנו.
באהבה , ליאור
שנה 2009
מורה מובילה אילת שחק     

מילון

אקציה
אקציה (בגרמנית: "aktion", בעברית: "מבצע") היא כינוי של פעולות האיסוף והשילוח הכפויות על היהודים, ממקומות המצאם - מגוריהם הקבועים או מהגטאות - אל מחנות ריכוז והשמדה, אשר נוהלה על ידי כוחות גרמניה הנאצית: גסטאפו, אס אס ואחרים בסיוע כוחות שיטור מקומיים, בתקופת מלחמת העולם השנייה.

ציטוטים

”אני מודה לליאור, שבחרה בי ושביחד בנינו מצגת שמביאה בקצרה חלק מסיפור חיי . “

הקשר הרב דורי