מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לינה משותפת – ילדות בקיבוץ יגור

קיבוץ יגור היום
אני
סיפור זה מספר את החוויות שעברו ילדי הקיבוצים בעבר
נולדתי בקיבוץ יגור. בתקופה זו לא גדלנו בבית ההורים. ישנו, אכלנו, ולמדנו בבית הילדים. לא היו לנו חדרים משל עצמנו לא היה לנו ארון בגדים. לא היה לנו חפצים אישיים את הכל חלקנו עם כולם. את ההורים היינו פוגשים כל יום בין השעות 16:00 ל 21:00 . בערב ההורים היו לוקחים אותנו לישון בבית הילדים.
מגיל שבוע עד גיל 18 ישנו לבד בבית הילדים לא ליד ההורים, כשמטפלות דואגות לנו. אני חושבת שהחלק שהכי ישמע לכם מוזר הוא המקלחות. איך מתקלחים, בבית הילדים, ובכן עד כיתה ה' מתקלחים בנים ובנות ביחד, כשלכל אחד יש דקות ספורות לעמוד תחת זרם המים עד שהבא אחריו נכנס. מכיתה ה' התחלנו להתרחץ בנים ובנות בנפרד. הייתה מקלחת בנים והייתה מקלחת בנות. מהרגע שנעשתה ההפרדה התחילו הבנים להציץ למקלחות של הבנות.
 
תמונה 1
לבנים היו להם טריקים שונים להציץ לבנות: טריק המראה: מכניסים מראה מתחת לחריץ הדלת ורואים את ההשתקפות  של מי שנמצא בפנים. טריק סל הכביסה: בן מתחבא בתוך סל הכביסה המלוכלכת וברגע שהבנות מתחילות להתפשט הוא קופץ מהסל. טריק כדור הטניס: הבנים עומדים בחוץ וזורקים כדור טניס או אבן לעבר תריס המקלחת ושוברים שלב ואז יכולים להציץ פנימה.
הלינה המשותפת: בשעה 21:00 בערב היה על כל הילדים להתייצב בבית הילדים עם אחד מהוריהם. להורה היה 10 דקות להשכיב את ילדו לישון ולאחל לו לילה טוב. עם לילה בית הילדים היה הופך לממלכה של ילדים הישנים במיטותיהם.
למפקדה הראשית קראו "שמרטף", בשמרטף ישבו שתי שומרות ליד מכשיר שהיה משדר את הרעשים מכל בית ילדים. אם ילד היה בוכה היו השומרות שומעות אותו בשמרטף ובאות לאותו בית ילדים בשביל לטפל בילד.
אנחנו הילדים היינו לפעמים דואגים אחד לשני ואם ילד אחד היה מתעורר היינו כולנו קמים יחד אתו ופוצחים בשיר שהולך כך:
שיר לשומרת הלילה: "שומרת לילה באה בלילה, שומרת לילה באה בלילה ,בואי לגן אלון xxxx בוכה". כשגדלנו כבר לא היינו חלק מהשמרטף ואם הייתי מתעוררת בלילה מחלום רע או בגלל שלא הרגשתי טוב כבר לא היה לי במי להיעזר.
אני זוכרת לילה אחד התעוררתי מחלום רע ומאוד פחדתי החלטתי ללכת לבית של ההורים שלי, לקחתי את האופניים ובאמצע הלילה ילדה בת 9 כשהכבישים ריקים ואין אף אדם בחוץ וחשכה מוחלטת רוכבת על אופניה לבית הוריה .
מיותר לציין שהנסיעה עצמה שערכה כחמש דקות הייתה מפחידה יותר מהחלום עצמו. בקרבת בית הילדים היה ממוקם המועדון ריקודים של הקיבוץ אני זוכרת לילות בהן הייתי מתעוררת לצלילי הבוגי. עומדת בחלון ומתבוננת באנשים שהולכים למועדון ומקשיבה למוזיקה. בזמן הנעורים היינו מתגוררים בשכונה שנקראת ה"בלוקונים". בבלוקונים התגוררנו מכיתה י' עד כתה יב'.
העשרה
אתר קיבוץ יגור: "קיבוץ יגור נוסד בשלהי שנת 1922, י’ בטבת התרפ”ג. הקיבוץ ממוקם בעמק זבולון, כ-9 ק”מ דרום-מזרחית לעיר חיפה, על מרגלותיו של הכרמל."
קיבוץ יגור – ויקיפדיה: "קיבוץ יגור נוסד בשנת 1922 על ידי חלק מחברי קבוצת "אחווה".

תשע"ה

 קישור ליחידת הלימוד – הקטלוג החינוכי של משרד החינוך – ציוני דרך בשירה

קישור ליחידת הלימוד – הקטלוג החינוכי של משרד החינוך – חברת הילדים בתחילת שנות המדינה בקיבוץ

מילון

קיבוץ יגור
קיבוץ יגור נוסד בשלהי שנת 1922, י’ בטבת התרפ”ג. הקיבוץ ממוקם בעמק זבולון, כ-9 ק”מ דרום-מזרחית לעיר חיפה, על מרגלותיו של הכרמל.

ציטוטים

”סקרנות החתול הרגה אותו“

הקשר הרב דורי