מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה ממרוקו לארץ ישראל

ברגע משפחתי אוהב
ביום הולדתי
סיפור העלייה של סבתא רחל רביבו ממרוקו לארץ ישראל בשנת 1964.

העלייה בשנת 1964 הייתה העלייה האחרונה של יהודי מרוקו ושם המבצע עליה היה "מבצע יכין"  שנקרא גם עליה ג', המבצע החל משנת 1961 ונמשך עד שנת 1964, ובמסגרתו עלו למדינת ישראל כ 80 אלף יהודים, כולל משפחתי.
 
העלייה לא הייתה ישירה לארץ ישראל, טסנו לצרפת  ממרוקו, נשארנו שם שבועיים, ומשם המשכנו לארץ ישראל באונייה ההפלגה הייתה 4 ימים רצופים, הים היה שקט, מזג האוויר היה נוח ונעים. צוות האונייה היה מדהים , כיבדו אותנו יפה, היה אוכל כל הזמן בוקר, צהריים, וערב. כל כך חיכינו אני ומשפחתי לעליה הזו, עיכבו אותנו ארבע שנים ע"י הסוכנות היהודית כי גם לא הייתה כל כך הסכמה שיהודי מרוקו יעזבו.
 
מכרנו את הציוד שלנו, עזבנו את הלימודים ושוב חזרנו, אבא שלי היה עובד במפעל לייצור סוכר במשך הרבה מאוד שנים, הוא עזב את העבודה בעקבות העלייה לארץ, אפילו לא קיבל את הפיצויים שלו. ההפלגה הייתה שבועיים אחרי ליל הסדר ומאחר ולא היה לנו ביית וציוד עשינו את ליל הסדר אצל דודה שלי. הגיע יום העלייה עלינו על האונייה, צוות של סוכנות היהודית שהיה על האוניה עשה רשימה של כל האזרחים שעלו לארץ, ושיבצו כל אחד לאיזה עיר כל אחד יהיה, אותנו שיבצו בבית שמש או במושבים, ההורים שלי התנגדו מאוד ולא הסכימו, מאחר וכל המשפחה שלנו כולל אחי ואשתו היו באשקלון, ורצינו להיות שם איתם, הם אמרו שיטפלו בזה ושנגיע לישראל נחליט.
 
הגענו לישראל לנמל חיפה בשעה 12 בלילה, כל העולים ירדו מהאנייה, אספו את החפצים שלהם, ואת הניירת שלהם והמשפחות, ועלו על משאיות וטנדרים, בסוף הסכימו לשבץ אותנו בעיר אשקלון כפי שביקשנו מהסוכנות היהודית, ישר קיבלנו דירה  ברח' יוספטל , שקיבלנו את הדירה היא הייתה מאוד קטנה ל 8 נפשות , לא הסכמנו ולא נכנסנו לדירה, לקחו אותנו לבית של משפחה שלנו, ישנו שם לילה אחד ואז אמרו לנו שיש בניין חדש שטרם נגמרה הבנייה, ובנתיים עד שיגמרו את הבנייה של הבניין, שיכנו אותנו בצריפים. רק אחרי חצי שנה סיימו את הבניין וקיבלנו דירה בת 3 חדרים. הריהוט שקיבלנו היה פשוט מאוד, רק לאחר חודשיים קיבלנו את הריהוט מהסוכנות היהודית לאחר העלייה. הרהיטים שלנו ניזוקו מהלחות שהייתה באונייה ונאלצנו במשך תקופה מסוימת לקנות רהיטים מחדש.    
 
העלייה לארץ ישראל נעשתה מאהבתנו לארץ ישראל וליהדות, וכמו כן מאחר ומשפחתנו כבר הייתה בארץ ישראל. הסיבה השנייה הייתה בעלי ארמו שכבר עלה עם כל משפחתו לארץ שנתיים לפניי, הכרתי אותו כאשר הייתי בת 16, הוא היה אח של חברה הכי טובה שלי, שהיום היא גיסתי, אהבנו מאוד והיינו בקשר רק באמצעות אחי וגיסתי, הוא עבד בבניין, ולאחר מכן התגייס לשירות בתי הסוהר. באותו ערב שהגענו לישראל ולאשקלון ביקרנו אותם בהפתעה בבית של חמתי והם התרגשו מאוד לראות אותנו. 
 
אחרי עלייתי לארץ עבדתי בחנות מתפרה מקצוע שלמדתי במרוקו, ולאחר מכן עבדתי בבסיס צבאי בשם תל נוף, שם תפרתי מדים לחיילי צה"ל ומצנחים. ארבע שנים לאחר עלייתנו לארץ ישראל התחתנו, נולדו לנו 5 ילדים אליז (אימא של רון), אסנת , משה, אבי, ואסף, וכמו כן נולדו לנו נכדים: בר, עמית, רון, עומר, ונועה.
 
היום יש לי משפחה גדולה ויפה, ואני מאושרת, שמחה שעליתי לארץ ישראל, ובניתי בה את ביתי ועתידי. אני מאוד מתגעגעת לשורשים שלי במרוקו, ומקווה שבעתיד יתאפשר לי לבקר שם בארץ מולדתי.
 
רחל רביבו סבתא של רון אלבז
 
העשרה
מבצע יכין: "מבצע יכין, שנקרא גם עליה ג', היה מבצע להעלאת יהודי מרוקו. המבצע החל ב-28 בנובמבר 1961 ונמשך עד שנת 1964, ובמסגרתו עלו למדינת ישראל כ-80 אלף יהודים. מבצע זה התבצע מתוך הסכם חשאי עם חסן השני מלך מרוקו, שהרשה ליהודים לעזוב את מרוקו, בתנאי שיעדם המוצהר אינו ישראל והגוף שמטפל בהגירה אינו גוף ציוני. ארגון ההגירה שנבחר היה היא"ס (H.I.A.S. – Hebrew Sheltering and Immigrant Society). ממשלת ישראל שילמה 50 דולר עבור יציאתו של כל עולה". ויקיפדיה
תשע"ו             

מילון

סוכנות יהודית
ארגון שסייע ודאג להעלאת העולים לארץ ישראל

מבצע יכין
מבצע יכין, שנקרא גם עליה ג', היה מבצע להעלאת יהודי מרוקו. המבצע החל ב-28 בנובמבר 1961 ונמשך עד שנת 1964, ובמסגרתו עלו למדינת ישראל כ-80 אלף יהודים. מבצע זה התבצע מתוך הסכם חשאי עם חסן השני מלך מרוקו, שהרשה ליהודים לעזוב את מרוקו, בתנאי שיעדם המוצהר אינו ישראל והגוף שמטפל בהגירה אינו גוף ציוני. ארגון ההגירה שנבחר היה היא"ס (H.I.A.S. – Hebrew Sheltering and Immigrant Society). ממשלת ישראל שילמה 50 דולר עבור יציאתו של כל עולה.

ציטוטים

”תהיה אדם טוב, תאהב את הארץ ותכבד כל אדם באשר הוא“

הקשר הרב דורי