מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אונייה
כלי שיט גדול, בעל סיפון, שנועד לשיט בים הפתוח, בנהרות, ואגמים. אוניות מלוות את האנושות מאז שחר התפתחותה, והיו גורם מפתח בהתפתחות הטכנולוגית והתרבותית של האדם: אוניות שימשו לתגליות, מסחר, דיג, לוחמה, הגירה, מסעות, ועוד. אוניות היו גורם מפתח בהתפתחותן של אימפריות, בהתפתחות הניווט ובתגליות מדעיות וטכנולוגיות רבות מספור, והיוו גורם מרכזי בגידולה העצום של האנושות ובהתפתחותה. (ויקיפדיה)
מתוך: סיפור העלייה של סבתא איריס דאבוש
אונייה "נגבה"
נגבה הייתה אוניית הנוסעים השנייה שנרכשה על ידי חברת הספנות הישראלית צים, ומשימתה הבאתם ארצה של מאות עולים ופליטים, בשנותיה הראשונות של המדינה.נגבה נבנתה בשנת 1915 על ידי מספנות רויאל סְכֶלְדֶה בהולנד. האונייה עברה בחייה תהפוכות שונות. בתחילה היה שמה "אקוודור"
מתוך: סיפור בר המצווה של אלברט בן הרוש
אונייה "אנוטריה"
אונייה "אנוטריה" (Enotria) נבנתהו עבור חברת "אדריאטיקה" - חברת ספנות איטלקית, שהפליגה במסלול שבועי שחיבר את צפון איטליה (טריאסטה, ונציה), דרום איטליה (בארי, ברינדיזי), פיראוס, קפריסין וחיפה.
מתוך: שושנה זלצברגר ז"ל – הפרח בגני
אוניית אוקסודוס
הוא שמה של אוניית מעפילים שיצאה מחופי דרום צרפת ב-11 ביולי 1947, כשעל סיפונה 4,515 נוסעים ניצולי שואה, במטרה להגיע לארץ ישראל. בין הנוסעים היו 1,282 נשים, 1,561 גברים, 1,017 נערים ו-655 ילדים. הנוסעים לא הורשו להיכנס לתחומי הארץ, והוחזרו בכוח למחנות העקורים בגרמניה, לאחר מאבק מר.
מתוך: בוגרת שואה – גיבורה אמיתית
אוניית אילת
בשנת 1947 הוסבה לאונית מעפילים בשם "מדינת היהודים" עם 2664 מעפילים.
מתוך: תפוח ביום הכיפורים
אוניית אקסודוס
*אוניית אקסודוס הוא שמה של אוניית מעפילים שיצאה מחופי דרום צרפת ב-11 ביולי 1947, כשעל סיפונה 4,515 נוסעים ניצולי שואה, במטרה להגיע לארץ ישראל. הנוסעים לא הורשו להיכנס לתחומי הארץ, והוחזרו בכוח למחנות העקורים בגרמניה, לאחר מאבק מר.
מתוך: מפולין לברנדייס בחדרה
אוניית המעפילים "מדינת היהודים" - אח"י אילת
אוניית המעפילים "מדינת היהודים" אניית אח"י אילת‏ הייתה האונייה הראשונה של חיל הים הישראלי והראשונה שהשתתפה בקרב ימי במלחמת השחרור. האונייה החלה דרכה בשנת 1927, בשנת 1947 הוסבה לאוניית מעפילים בשם "מדינת היהודים", ובאפריל 1948 הוסבה לספינת תותחים בשם אח"י אילת א-16.
מתוך: עלייה, השתלבות והגשמה עצמית
אוניית המעפילים "אקסודוס"
אונייה לא חוקית, כשהגיעה לחופי ארץ ישראל היא גורשה.
מתוך: סיפור תקומה
אוניית המעפילים אקסודוס
קסודוס או יציאת אירופה תש"ז הייתה אוניית מעפילים, שיצאה מנמל סט שלחופי דרום צרפת ב-11 ביולי 1947, כשעל סיפונה 4,594 נוסעים ניצולי השואה, במטרה להגיע לארץ ישראל (ויקיפדיה)
מתוך: סיפורה של סבתא מיכל בודניוק
אוניית המעפילים לטרון
לטרון הייתה אוניית מעפילים, נקראה על שם מחנה המעצר בלטרון, בו רוכזו בין היתר ראשי היישוב ופעילי המחתרות "ההגנה" והאצ"ל לאות מחאה כנגד שלטונות המנדט הבריטי. הפליגה מנמל לה סיוטה (La Ciotat) בדרום צרפת ב-19 באוקטובר 1946; נעצרה על ידי כוחות הצי הבריטי ונגררה לנמל חיפה ב-1 בנובמבר 1946. אסתר שטרייט-וורצל ביססה את ההפלגה בספר "שבעת המנעולים" על הפלגה בלטרון.
מתוך: תקופות בחייה של סבתא אירית סגל
אוניית המעפילים קדמה
רק בשנת -1947 נרכשה האונייה הראשונה של צים, בשותפות עם חברת "האריס אנד דיקסון" היא שופצה ושמה שונה ל"קֶדְמַה". קדמה הגיעה ארצה בקיץ 1947. עם קום המדינה שונה שם החברה ל"צים חברת השיט הישראלית בע"מ".
מתוך: נשלחנו לבית עולים בעתלית
אוניית המעפילים שבתאי לוז'ינסקי
אוניית מעפילים הייתה בין האוניות המעטות שהצליחו להוריד מעפילים לחופי הארץ לאחר מלחמת העולם השנייה, והודות למעורבותם של אנשי היישוב בניסיון למנוע את גירוש נוסעיה. (ויקיפדיה)
מתוך: חייו הקצרים של המפקד סרן זאב (וילי) מוסק ז"ל
אוניית ירושליים הנצורה
אוניית ירושלים הנצורה הייתה אוניית מעפילים. זו הייתה אוניית משא דו-תרנית עשויה עץ, בעלת מבנה רחב המגיעה לעומק של עד 4 מטרים. במקור, נקראה האונייה Ambrosiana אך שמה שונה בעקבות המצור על ירושלים במלחמת העצמאות. (ויקיפדיה)
מתוך: סיפורו של סבא דוד אברג'ל